A
J Johan456 skrev:
För att veta vad som ”gäller”:

SS 424 14 38, utgåva 2A
Jag jobbade inte som elektriker 1995 när den standarden kom ut. Faktum är att jag hösten det året skulle börja på lekis efter ett par goda år hos dagmamman. Jag började min elkarriär 2008, 13 år efter den standarden publicerades. På bara de 12 åren som jag varit yrkesaktiv har det hänt en hel del på kabelmarknaden, och jag kan tänka mig att det hände i alla fall lite grann på de 13 föregående åren.

Så att ta de där måtten för någon absolut sanning är kanske inte det klyftigaste.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Jag jobbade inte som elektriker 1995 när den standarden kom ut. Faktum är att jag hösten det året skulle börja på lekis efter ett par goda år hos dagmamman. Jag började min elkarriär 2008, 13 år efter den standarden publicerades. På bara de 12 åren som jag varit yrkesaktiv har det hänt en hel del på kabelmarknaden, och jag kan tänka mig att det hände i alla fall lite grann på de 13 föregående åren.

Så att ta de där måtten för någon absolut sanning är kanske inte det klyftigaste.
Därför jag skrev ”gäller” inom situationstecken. Jag tycker för min del att det är bra att ha en standard att luta sig mot, särskilt som jag i mitt yrke föreskriver hur elinstallationer ska utföras. Då måste man t.ex. specificera avstånd, allt annat blir en tolkning. Svensk standard uppfyller dessutom god elsäkerhetsteknisk praxis varför den bör vara utgångspunkten hos varje elektriker.

Nu har jag ju aldrig sett att klammeravstånd varit specade i varken anbudsunderlag eller arbetshandlingar.
Blir du irriterad om jag tror att du driver med oss?

Mikael_L
E elmont skrev:
Nu har jag ju aldrig sett att klammeravstånd varit specade i varken anbudsunderlag eller arbetshandlingar.
Har du koll på ifall det står något om detta i EL-AMA?
(Jag frågar, ty jag har själv inte läst nämnda skrift)

E elmont skrev:
Jag driver inte. Jag brukar numera skriva in vilka klammeravstånd som gäller för kablar för de olika areorna. Om andra inte gör det får stå för dem. 99,9% av alla elektriker klammrar ordentligt ändå, som så mycket andra självklarheter som framgår av en teknisk beskrivning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du koll på ifall det står något om detta i EL-AMA?
(Jag frågar, ty jag har själv inte läst nämnda skrift)
Inte för ledningar. Men däremot så står det i AMA EL hur tätt du ska fästa elinstallationsrör, vilket är 750mm mellan fästpunkterna.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Inte för ledningar. Men däremot så står det i AMA EL hur tätt du ska fästa elinstallationsrör, vilket är 750mm mellan fästpunkterna.
Står det hur man fäster elektriker vid arbetsplatsen?

• Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kaffe och bullar ...? :rolleyes: :)

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Rör eller slang? Slang vill jag påstå blir för glest, men det var rör som gällde 91-92-93. Slangen kanske är bättre idag?
Får man fortfarande kröka en tretum runt?

D Dacker skrev:
Har fått lära mig att det skall högst ett hammarskaft emellan /Bosse
Detta har även fördelen att du kan ta hammarskaftet som mått och slipper hantera tumstock samtidigt.

Panor82
Fotografen Fotografen skrev:
Rör eller slang? Slang vill jag påstå blir för glest, men det var rör som gällde 91-92-93. Slangen kanske är bättre idag?
Får man fortfarande kröka en tretum runt?
Det är vad som står i AMA under ”SBQ Elinstallationsrör”. För flexibla rör infällda i vägg är det nog tätare än de flesta sätter. För öppet förlagd slang håller jag med dig. Nu har jag inte koll i huvudet på exakt vad det står där, men kan om du vill

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.