Hej, vi har tagit över ett hus med gammal oljepanna. Brännaren verkar ha lagt av men min far har en nästan likadan liggande.
Men nu till min fråga:
Den som satt har ca 30 cm långt rör som sticker in i pannan, och min fars har bara ca 10 cm. Är det något som spelar stor roll vart lågan blir inne i pannan?

Den får inte hamna för nära väggen i pannan

D D_Anders skrev:
Den får inte hamna för nära väggen i pannan
Så kortare gör inget?

Skulle tro att det beror på hur pannan ser ut ovanför där röret nu slutar respektive är tänkt att sluta. Potentiella problem är väl om lågan värmer någon plåt för mycket eller om lågan blir för nedkyld. I övrigt är det väl bra om rökgaserna får en naturlig väg vidare, men det är nog mest finlir, i alla fall på kort sikt.

Jag gissar dock mest utgående från mina erfarenheter av pelletsbrännare i gammal kombipanna.

Det räcker med att mynningen på brännarröret sticker in några cm innanför luckan.

TiJ TiJ skrev:
Hej, vi har tagit över ett hus med gammal oljepanna. Brännaren verkar ha lagt av men min far har en nästan likadan liggande.
Men nu till min fråga:
Den som satt har ca 30 cm långt rör som sticker in i pannan, och min fars har bara ca 10 cm. Är det något som spelar stor roll vart lågan blir inne i pannan?
Du lär kolla vilket munstycke som sitter i . De finns olika spridningsvinkel. Sen hur många kilo eller liter i timmen munstycket levererar.

De märks med gallan i timmen. En vanlig villaägarna brukar ha 0.50

Intet Intet skrev:
De märks med gallan i timmen. En vanlig villaägarna brukar ha 0.50
Här får du nog gå in och korrigera autokorrigeringen 😉.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här får du nog gå in och korrigera autokorrigeringen 😉.
Ja. Dra mig baklänges ända in i fågelholken.

De märks med amerikanska gallon i timmen. En vanlig villapannabrännare brukar vara märkt med 0,5 (gallon) h.

Nu då?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Du lär kolla vilket munstycke som sitter i . De finns olika spridningsvinkel. Sen hur många kilo eller liter i timmen munstycket levererar.
Munstyckets vinkel avgör hur lång lågan blir.
De flesta villabrännare kan ha både 60&80⁰ vinkel, men oavsett så spelar det ingen roll i en normal villapanna vilken vinkel brännaren "kräver".
I en villapanna har man sällan större munstycke än 0,6Gph, gärna mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.