Sett mycket 6gamla trådar med denna fråga så jag tänker att jag ställer den nu igen då mycket kan ha hänt på så många år. Svårt att hitta en officiell källa och varken Contura eller Samsung har något vettigt att säga i frågan (hänvisar till varandra).

I mitt nybyggda hus planerades en vägg som är avsedd för TV och i hörnet en braskamin. Den är ännu inte inköpt men tänker mig en Contura 510 (https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/braskaminer/contura-510-style) eller motsvarande. Den skall stå i hörnet riktat snett in mot rummet. På väggen bredvid/bakom skall en TV hänga på väggen. Spelar effekten (kW) någon roll?

Sedan huset ritades upp och nu har TVns storlek uppgraderats och får mig att ifrågasätta avståndet till kaminen. Modellen är en QLED (översätts till LED LCD)

Väggen är 360cm tills den svänger av i snedvägg mot öppen planlösning. Kaminen står 40cm från väggen.
Laddar upp en klassisk MS paint-bild på planlösningen i området.

360 - 40 - 190 (TVns bredd) = 130cm som blir kvar att dela upp till mellan TV och snedvägg till höger samt TV och kamin till vänster.
Man skulle kunna sätta 100cm mellan kaminen och TVn och enbart ha kvar 30cm av väggen vilket hade sett lite udda ut med övrig rumsdesign och med soffan mittemot, därför vill jag försöka maximera avståndet till höger om TVn utan att äventyra dess skärm med exponering till värme från vänster.

Efterfrågar expertis och erfarenheter kring detta eller liknande. Ursäkta om tråden är malplacerad. Mod får gärna flytta om den anses passa bättre någon annanstans.
 
  • Enkel MS Paint-skiss av ett vardagsrum med mått för vägg, TV, kaminuttag och soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Vår TV på sommarstället står ca 60-70 cm från braskaminen, ser precis ut som på din ritning med kaminen i hörnet. Den lösningen har vi haft i typ 15 år nu, med 2 olika TV. Har aldrig varit några konstigheter med det, den senare TV:n är en QLED, inga problem där :)
Och då eldar vi mycket kraftigt när vi ska värma upp huset på vintern vid någon weekendbesök. Dessemellan kan det vara typ minus 15 grader i huset, aldrig några problem med TV/datorer pga det.
 
65cm duger nog fullgott så du kan ha samma avstånd mellan kamin och TV som till hörnet. Sen hade jag nog övervägt att ändra det där snea hörnet till ett vinkelrätt avslut oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.