Vår första Huskvarna diskmaskin höll ca 6 år sedan läckte den vatten pga en spricka i pumphuset. Den var för dyr att byta så jag köpte en whirlpool. Nu efter 3 år så ser jag att den läcker också. Har inte dragit ut den än, men vattnet kom när den skulle tömma.
Är det verkligen normalt? Kan man inte kräva lite längre hållbarhet?

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi har electroslusk i hela köket, byggde nytt för 7år sedan, otroligt nog har inget gått trasigt, men så ska man såklart inte säga..men Whirlpool ska väl bara bra?

Jag trodde det också. Jag trodde att även Huskvarna var det också. Kom på att det bara tog tre år innan tvättmaskinen nästan började brinna.

I morgon får man väl dra ut eländet. Givetvis så hade vi gäster i dag och i morgon så det är givetvis extremt mycket disk.

Avloppsslangen som läcker? Kan ha varit en mus i farten ...

torbeno torbeno skrev:
Avloppsslangen som läcker? Kan ha varit en mus i farten ...
Jag tror inte att det är möss. Men förmodligen läcker det i slangen eller pumpen. Hoppas att det är slangen. Då går det ju fixa.

Min Electrolux är inne på sitt trettonde år (peppar peppar) men tvättmaskinens lucka gick sönder efter 10 år. Kyl/frysen samt vattenberedaren la av efter 8 år och hemförsäkringen täckte ett par tusen. Problemet när man bygger nytt är att så många prylar lägger av nästan samtidigt. Du har haft osedvanlig otur med dina diskmaskiner. Jag inbillar mig att det inte är så stor kvalitetsskillnad mellan de vanligaste hushållsmaskinerna utan det är nog mest tur man får förlita sig på. Men hemförsäkringen ger ändå någon utdelning när maskinerna pajar före 10-12 år.

Min Simens är inne på 26:e året, och den går tyst och fint. :D
Typ 5:e året fick jag byta aquastoppet.
10:e året var hjulen i överkorgen helt upplösta, korgen glider fortfarande på plastaxlarna.
18:e året fick jag modda snurrmojängen i överkorgen.
24:e året fick jag svarva en ny slityta i teflon och montera på snurrmojängen i överkorgen.

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min Electrolux är inne på sitt trettonde år (peppar peppar) men tvättmaskinens lucka gick sönder efter 10 år. Kyl/frysen samt vattenberedaren la av efter 8 år och hemförsäkringen täckte ett par tusen. Problemet när man bygger nytt är att så många prylar lägger av nästan samtidigt. Du har haft osedvanlig otur med dina diskmaskiner. Jag inbillar mig att det inte är så stor kvalitetsskillnad mellan de vanligaste hushållsmaskinerna utan det är nog mest tur man får förlita sig på. Men hemförsäkringen ger ändå någon utdelning när maskinerna pajar före 10-12 år.
Tror du att hemförsäkringen ger något? Skall kolla det..

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Min Simens är inne på 26:e året, och den går tyst och fint. :D
Typ 5:e året fick jag byta aquastoppet.
10:e året var hjulen i överkorgen helt upplösta, korgen glider fortfarande på plastaxlarna.
18:e året fick jag modda snurrmojängen i överkorgen.
24:e året fick jag svarva en ny slityta i teflon och montera på snurrmojängen i överkorgen.
Gamla grejer håller ju hur länge som helst.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Tror du att hemförsäkringen ger något? Skall kolla det..
Vad jag förstår är det vanligt att folk glömmer ta kontakt med försäkringsbolaget när grejer går sönder tidigt, åtminstone när man har en utökad hemförsäkring.

P
Med stor sannolikhet läcker avloppsslangen i böjjen bakom maskinen

electroluxaren skrev:
Med stor sannolikhet läcker avloppsslangen i böjjen bakom maskinen
Stämmer.
Helt kass kvalité på den slangen.
Går det sätta dit en annan typ som man köper på biltema eller något?

• Dålig kvalitet vit slang ansluten till rörsystemet med synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
P
Nä du får ta en likadan
För inne maskinen måste backventilen få plats i slangen.
Lossa botten så ser du enkel match

Klippte av och skarvade så länge. Får köpa en ny slang på måndag. Borde vara förbjudet att använda så dålig kvalitet på saker som kan ställa till med så mycket skada. Hela slangen var jätte stel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.