S sinuslinus skrev:
Arbetstidslagen är i stora delar dispositiv så den går att avtala bort.
Förvisso....men det anses ytterst märkligt om ett fackförbund, genom kollektivavtal, förhandlar till sig något sämre än lagstiftnigen.
Dock sker detta ibland men då är kopplingen till "ge och ta" tydlig vid förhandlingsbordet.

S
N Nils82 skrev:
Förvisso....men det anses ytterst märkligt om ett fackförbund, genom kollektivavtal, förhandlar till sig något sämre än lagstiftnigen.
Dock sker detta ibland men då är kopplingen till "ge och ta" tydlig vid förhandlingsbordet.
Vissa branscher har ju lite speciella avtal för att det ska fungera. Tex bakjourer på sjukhusen (oftast överläkare) som kan behöva jobba på natten och sen gå på sitt vanliga dagpass dagen efter.

S sinuslinus skrev:
Vissa branscher har ju lite speciella avtal för att det ska fungera. Tex bakjourer på sjukhusen (oftast överläkare) som kan behöva jobba på natten och sen gå på sitt vanliga dagpass dagen efter.
Ja. Här har man "offrat" lagen genom lön och liv å hälsa.

Vi har jour/beredskap må-må var 5:e vecka 24/7 och befinner sig på den ordinarie arb platsen med mellan 08-17 må-fr ihop med jourtelefonen. Behöver man åka till arb platsen så ingår det.
Det fungerar bra men man är mör efter en vecka. Har dock en bra ersättning som gör det mödan värt enl 1/4 del av lönen med extra.

Hej ”HSP”

Då är vi i samma bransch, men vi har problem med skattemyndigheten och beredskapbilarna, då dessa har GPS puck, samt att det blivit koll på dessa, oxh flera åkte fast och fick skatta för privata mil, bilen får inte ens köras hem från jobbet enligt dem! Samt än mindre köras efter kl 16.

Tycker inte det låter konstigt det trådskaparen skriver, vi har beredskap 1 vecka, samt jobbar 7-16, och beredskap övrigt tid..

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej ”HSP”

Då är vi i samma bransch, men vi har problem med skattemyndigheten och beredskapbilarna, då dessa har GPS puck, samt att det blivit koll på dessa, oxh flera åkte fast och fick skatta för privata mil, bilen får inte ens köras hem från jobbet enligt dem! Samt än mindre köras efter kl 16.

Tycker inte det låter konstigt det trådskaparen skriver, vi har beredskap 1 vecka, samt jobbar 7-16, och beredskap övrigt tid..
Nu är vi utanför ämnet, men märkligt med bilarna, arbetsgivaren borde kunna skriva arbetsuppdrag, där bil ingår i beredskapen. Jag har en polare som jobbar på en statlig myndighet, dom ska åka i beredskapsbilen, har t.o.m inskrivet att den får användas för privata nödvändiga ärenden under beredskapen inom arbetsområdet, då deras egen bil står på arbetsplatsen där dom hämtat beredskapsbilen.
Men en statlig myndighet kanske har bättre ögon hos skattmasen.

Jag har själv inte beredskap el jour, men inskrivet att bilen ska vara hemma hos mig, och jag utgår från mitt hem, min arbetstid börjar när jag sätter mig i bilen, och slutar när jag är hemma, och på så sätt åker jag inte privat.

Hej
på jobbet är vi i färd med att införa någon slags telefonberedskap, många som nämner typ "efter som ersättningen var så pass bra så är det värt att ha beredskap".
Hur mycket pengar är bra ersättning?
Är det motsvarande Teknikavtalets månadslön/700 per timme (helg)?

J ja_visst skrev:
Hej
på jobbet är vi i färd med att införa någon slags telefonberedskap, många som nämner typ "efter som ersättningen var så pass bra så är det värt att ha beredskap".
Hur mycket pengar är bra ersättning?
Är det motsvarande Teknikavtalets månadslön/700 per timme (helg)?
Jag får inte så mycket på vardagar, runt 20 kr i timmen, på helgen är det däremot 40 kr på lörd, 80 på sönd, storhelger är det 120. Vid arbete får jag som vid övertid, vilket är vanlig timpenning x 2, runt 500 kr i timmen.

Vart går gränsen för vad som är förhandlingsbart då? Kan man t.ex bara skriva in i anställningsavtalet att en arbetsdag är 10 arbetstimmar, att semester är godtyckligt fördelat över hela året och att lunchraster bara får tas mellan 12.00 och 12.15 och sen är det upp till den anställde att acceptera det eller söka annat jobb?

Man får ha lokala avtal som förändrar det centrala. Och det ska väl förhandlas med facket. Men det känns som facket inte har så mycket att säga till om.

S Squall Leonhart skrev:
Vart går gränsen för vad som är förhandlingsbart då? Kan man t.ex bara skriva in i anställningsavtalet att en arbetsdag är 10 arbetstimmar, att semester är godtyckligt fördelat över hela året och att lunchraster bara får tas mellan 12.00 och 12.15 och sen är det upp till den anställde att acceptera det eller söka annat jobb?
Nja, alltså svensk lag gäller alltid, det är grundbulten. Finns det sedan inget kollektivavtal som ytterligare reglererar skyldigheter och rättigheter mellan a.tagare och a.givare så är det mera upp till en själv att förhandla om olika saker, i grupp eller som enskild på arbetsplatsen.

Det kan handla om lön, löneökning, förläggning av semester, pensionsavsättning, företagshälsovård, försäkringar, arbetstid, personalutrymmen.....you name it.

Därför är anställningavtalet "viktigare" för dig. Där framgår dina rättigheter och skyldigheter utöver det svensk lag reglerar. Framgår något i ditt anställningsavtal?

S Squall Leonhart skrev:
Arbetsgivaren kan inte skriva vad som helst. Skall det göras avsteg från arbetstidslagen måste detta förhandlas i ett kollektivavtal. Det går alltså inte att avtala direkt mellan arbetsgivare och anställd.
Vi försökte att förhandla bort veckovilan på min arbetsplats men varken arbetsgivaren eller facket var itnresserade av det. Däremot har vi ett avsteg från ATL i ett lokalt avtal som tillåter arbetstagare att ha längre schemalagd arbetsvecka än 40 timmar, vilket är ganska vanligt i arbetsmiljöer med skiftarbete eller oregelbundna arbetstider. (Jag jobbar inom ett landsting)

N Nils82 skrev:
Framgår något i ditt anställningsavtal?
Inget specifikt. Inget om varken jour eller beredskap. Det finns troligtvis inget anställningsavtal för någon anställd här som har någon punkt om beredskap då ämnet blivit aktuellt nu först.

S Squall Leonhart skrev:
Inget specifikt. Inget om varken jour eller beredskap. Det finns troligtvis inget anställningsavtal för någon anställd här som har någon punkt om beredskap då ämnet blivit aktuellt nu först.
Läge att förhandla, helt enkelt. Bäst är om ni a.tagare tillsammans förhandlar fram förutsättningar för detta. Man är starkare som grupp.
Givetvis tar ni "ert" kollektivavtal som utgångsläge vid förhandlingen.

Tycker er a.givare att ni är besvärliga som vill förhandla kan ni föreslå att denne tecknar kollektivavtal, då slipper a.givaren förhandla med er ;)

• Gilla
Squall Leonhart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.