6 089 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Hur länge får man vara tillgänglig för jobbets räkning
Jag har haft beredskap torsdag till torsdag var sjunde vecka. Jobbade då som vanligt dagtid. Ledig fredag efter beredskapsvecka. Om jag fick jobb efter midnatt så var jag ledig nio timmar efter sista jobbet, dvs slutade jag 01:00 så började jag jobba 10:00, telefon och allt kopplades över på annan person, 2 timmar lades i tidsbank eftersom jag kortat min dygnsvila all tiden i tidsbanken tog jag ut måndagen efter beredskapen. Hade aldrig inplanerade "måsten" möten under beredskapsveckan. Bra betalt ska man dock ha oavsett om man får jobba eller i inte. Detta i energi branschen. Jag var noga med att ta ut dygnsvilan, en del andra fuskade.pga möten mm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Såna här gånger och särskilt om företaget är litet så tycke jag hellre man tar upp detta till diskussion med alla berörda. Är alla med på det och det fungerar rent generellt så tycker då inte jag man ska bråka om en timme hit eller dit om man får betalt för det. Det vore ju skillnad om en arbetsgivare gravt åsidosatte regler och tvingade er utan betalning. Då kan man väl spjärna emot möjligen. Jag har haft både jour och beredskap på en flygplats och ibland kunde man ju jobba flera dagar i sträck kändes det som men man fick ju å andra sidan bra betalt. Då kan man stå ut med lite tveksamheter nån helg i månaden.
Angående dygnsvilan så ska den vara 11 timmar i snitt men kan vara 9 som kortast. Dock är det så att man även räknar in längre sammanhängande ledigheter (helgen) i "snittet" vilket i princip gör det omöjligt att överstiga de 11 utslaget på en längre begränsningsperiod.
Jag har också beredskap, en vecka per femte vecka ungefär. På sommaren kan det bli mer för att lösa semestrar. Jag har egentligen så att jag har vila på 12 timmar så blir jag inringd kl 3 på natten så ska jag inte jobba på förmiddagen. Men det är så sjukt bra betalt med beredskapen så jag har aldrig brytt mig riktigt.
Har man beredskap dygnet runt, eller som du, större delen av dygnet så går det precis som john68 skriver att kringgå dygnsvilan. Veckovilan däremot får du inte kringgå om inte ett lokalt avtal med facket finns.
I praktiken innebär det att om du har beredskap 24/7 i en vecka så måste du ta ledigt (obetald om inget annat avtalats) nästkommande, eller föregående måndag eller fredag för att få dubbel veckovila på 72 timmar.
Din arbetsgivare kan alltså ställa som krav att du skall vara beredd att jobba 24 timmar per dygn under en begränsad period. Dygns- och veckovila påverkas inte av om du får jobba eller inte, har du beredskap har du inte vila, du måste alltså ta ut dubbel veckovila oavsett om du fått jobba eller inte.
I nedan text från ATL ser man att dygnsvilan mer eller mindre får brytas om det behövs. Denna skrivning finns inte i paragrafen om veckovila.
Utdrag från ATL §13
I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5.
ATL §14
Arbetstagarna ska ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men ska stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.
Veckovilan ska så långt möjligt förläggas till veckoslut.
Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).
/Henric - Ombud Vision.
I praktiken innebär det att om du har beredskap 24/7 i en vecka så måste du ta ledigt (obetald om inget annat avtalats) nästkommande, eller föregående måndag eller fredag för att få dubbel veckovila på 72 timmar.
Din arbetsgivare kan alltså ställa som krav att du skall vara beredd att jobba 24 timmar per dygn under en begränsad period. Dygns- och veckovila påverkas inte av om du får jobba eller inte, har du beredskap har du inte vila, du måste alltså ta ut dubbel veckovila oavsett om du fått jobba eller inte.
I nedan text från ATL ser man att dygnsvilan mer eller mindre får brytas om det behövs. Denna skrivning finns inte i paragrafen om veckovila.
Utdrag från ATL §13
I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5.
ATL §14
Arbetstagarna ska ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men ska stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.
Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).
/Henric - Ombud Vision.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Intressanta svar. Att regler kan tolkas så olika. 
Jag har väl egentligen inga problem med att ha beredskapstid, vi kommer ju få ersättning och så för det. Vad som retar mig är att jourtelefonen missbrukas så till den grad att arbetet bara kommer kännas meningslöst. Tidigare var man tvungen att ringa specifika journummer efter telefontid men sen vi skaffade en växel kan man ringa på den istället, vilket gör att kunderna ringer på den alla dygnets tider och samtalen är i de flesta fallen INTE jourberättigade så att säga.
Jag har väl egentligen inga problem med att ha beredskapstid, vi kommer ju få ersättning och så för det. Vad som retar mig är att jourtelefonen missbrukas så till den grad att arbetet bara kommer kännas meningslöst. Tidigare var man tvungen att ringa specifika journummer efter telefontid men sen vi skaffade en växel kan man ringa på den istället, vilket gör att kunderna ringer på den alla dygnets tider och samtalen är i de flesta fallen INTE jourberättigade så att säga.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
har ni en växel så kan man väl ha numren aktiva på vanliga öppettider där? Det är klart att det inte fungerar om det ringer konstant i någons telefon utanför öppettider.
Normala öppettider, normala nummer genom växeln. Utanför öppettider enbart ett speciellt nummer där ingen svarar annat än under icke öppettider.
Normala öppettider, normala nummer genom växeln. Utanför öppettider enbart ett speciellt nummer där ingen svarar annat än under icke öppettider.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det är en enklare digital växel så inställningarna är något begränsade. Men samtidigt så är det delade åsikter om huruvida vi ska ha bestämda telefon- och beredskapstider eller om det ska vara tillgängligt dygnet runt. Vår verksamhet kräver inte sistnämnda men det finns de som hävdar annat och nu har ju kunderna mer eller mindre "fått hela handen".
Redigerat:
När det gäller tjänster som kan skötas på distans som t.ex. telefontjänster så kan man mycket väl ha Jour i hemmet. Det innebär att man inte åker till arbetsplatsen vid inkallelse men har i regel oftare samtal än vid beredskap. Ersättnigen vid beredskap varierar men bör aldrig vara mindre än 1/4-del av normallönen. Övertidsberedskap innebär att all beredskap och jour ger övertidsersättning med tillägg för obekväm arbetstid etc.Byurn skrev:
Ni måste skilja på jour och beredskap.
Att ha jour är att vara på arbetsplatsen och stå till arbetsgivarens förfogande men inte ha några arbetsuppgifter förrän man blir kallad på (uppringd).
Att ha beredskap är att vara i hemmet (eller annan plats) och stå till arbetsgivarens förfogande med en viss inställelsetid.
Hur dessa påverkar veckovileregler etcetera skiljer.
Man skall aldrig gå med på obetald beredskap.
Exempel på avvikelsen.G gaidin skrev:Har man beredskap dygnet runt, eller som du, större delen av dygnet så går det precis som john68 skriver att kringgå dygnsvilan. Veckovilan däremot får du inte kringgå om inte ett lokalt avtal med facket finns.
Utdrag från ATL §13
ATL §14
/Henric - Ombud Vision.
Jag jobbar 24/7 där man frivilligt får lägga sig på 1-2 pass med 8 timmarsvila under en 6 veckors pp. Som rekommenderas vid helgpass. Blir man beordrad kvar gäller 8 timmars vila mellan passen. Har arbetsgivaren lagt dig på schema med 8 timmars vila får man tjänstledigt med lön upp till 8 timmars vila. Men har jag valt det själv får jag själv ta tjänstledigt till 8 timmars vila. Så vissa väljer bara 6 timmars vila för att få det att fungera och att kollegor inte blir lidande. Veckovilan 72 timmar är de däremot hårda på.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Finns inget generellt svar på den frågan tror jag. Vissa paragrafer är förhandlingsbara (dispositiva) andra inte. Det är inte en naturlag att kollektivavtalet gynnar den enskilde individen vid alla tillfällen. Det är många lagar som reglerar förhållandena mellan arbetsgivare och -tagare.useless skrev:
Jag har haft mycket jour och beredskap senaste 13-14 åren. Gällde/gäller börssystem med väldigt höga krav på "uptime" och korta inställelsetider. Det blev helt otroligt för mycket jobb under 8 år på förra jobbet (flera kollegor gick i väggen).
Vi hade då "nattjour", beredskap i hemmet, 17:30-09:00 tors kväll till tors morgon (17:30 fredag till måndag morgon 09:00 i ett sträck). Sedan vanligt dagtidsjobb fast man gick såklart lite tidigare för att hinna hem till 17:30 och åkte hemifrån först kl 09. Vi hade fredagen efter ledig just pga veckovila. Det var väldigt bra pengar men skulle aldrig funka med småbarn att jobba i princip varje natt och sedan på dagen också. Dvs. typiskt ungkarlsupplägg.
Nu på nya stället har vi ett (dåligt) system där vi istället inofficiellt har jour jämt, dvs ringer det så ställer man upp. Fördel är att det sällan händer saker men nackdelen är att jag i alla fall känner lite olust att befinna mig på ställen, t.ex. torpet, där jag inte skulle kunna göra något även om jag ville pga extremt dålig täckning.
Vi hade då "nattjour", beredskap i hemmet, 17:30-09:00 tors kväll till tors morgon (17:30 fredag till måndag morgon 09:00 i ett sträck). Sedan vanligt dagtidsjobb fast man gick såklart lite tidigare för att hinna hem till 17:30 och åkte hemifrån först kl 09. Vi hade fredagen efter ledig just pga veckovila. Det var väldigt bra pengar men skulle aldrig funka med småbarn att jobba i princip varje natt och sedan på dagen också. Dvs. typiskt ungkarlsupplägg.
Nu på nya stället har vi ett (dåligt) system där vi istället inofficiellt har jour jämt, dvs ringer det så ställer man upp. Fördel är att det sällan händer saker men nackdelen är att jag i alla fall känner lite olust att befinna mig på ställen, t.ex. torpet, där jag inte skulle kunna göra något även om jag ville pga extremt dålig täckning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg