jag har automatiska avluftare i toppen på tankarna.
Kör laddomaten på läge 3 och den öppnar vid 78grader.
Kanke är min ved som är problemet, det är bland ved 35cm lång och kanske inte 100% torr. Rökgasen var nu 150grader.

MVH Anders

Luft kan sugas in genom så små hål, att de inte släpper ut vatten när det är övertryck.

Det kan ju vara vedlängden som är problemet, har själv bara 1/3 meters ved, som var till den gamla kombipannan, och staplar jag bara den veden, så hamnar jag också mellan 130-150 grader i rökgastemp o ganska beskedlig effekt. För att få full effekt, så måste jag stapla mina vedklampar på längden längst in i eldstaden, och sen försöka hitta de bitar som är lite kortare o lägga dom på tvären längst fram i eldstaden, så som först blir det riktigt bra fart på grejjerna... Annars smiter primärluften runt veden istället för att gå genom den. Testa gärna, så får vi höra om det blir något bättre flås på din panna sen...
MVH Kim

apersson850 skrev:
Luft kan sugas in genom så små hål, att de inte släpper ut vatten när det är övertryck.
Jo, men normalt är är även systemet lufttätt ;). Annars ligger en vattenläcka på lur inom överskådlig framtid.

/danso

får försöka att få tag i längre ved och testa.
jag staplar nu veden närmast påfyllnings luckan, så det blir ju ett tom rum längs in.

pannan pendlar i mellan 82-86 grader.

MVH Anders

Det spelar ingen roll om det är lufttätt. Blir det undertryck förgasar sig vattnet ändå. Det är inte säkert att det återgår helt och hållet när du eldar och får upp trycket igen.

Att bara stapla vid luckan, eller längst in, det är värdelöst. Du måste stapla på tvären också, för att fylla ut den del som annars blir tom. Gör du inte det brinner åtminstone min panna inte alls så effektivt som den ska göra.
Eldstaden ska vara full när man börjar elda.
Samma erfarenhet har shottky gjort, ser jag nu.

abel48 skrev:
1. Har nyss fått mitt system monterat. Har en ctc v35 på 35kw och 2 st 750L ack tankar. Eldade igår i ca 4timmar och tankarna kom upp i ca 80 grader i toppen, men bara 30 i botten. Tycker det var länge att elda. Vilka tempraturen bör jag ha i toppen respektive botten på tankarna?

2. Och vilken hastighet på cirk pumpen bör jag ha?

3. Och vilken tempratur ska jag ha innan laddomat 21 börjar ladda över till tankarna?

MVH Anders
Temp i toppen 96°C

Starttermostat 82°C

Tätt packat torr Björkved 115 Liter
Uppskattad energiinnehåll 161kWh
Pannans effekt 36 kW (Calmar V33)
Temperaturhöjning 40°C
Uppvärmd vattenmängd (tank + panna) 3100 liter
Lagrad energi 130 kWh
Eldningstid 3 tim 40 min
Uppskattad nästa eldning om 4 dygn om utetemperaturen är konstant +5°C
(Dagsbehov 28 kWh)

Om jag eldar i bastun (ved även där) blir dygnsbehovet 14 - 15 kWh. Att bada bastu är inte enbart hälsosamt, utan det värmer hela skorstensstocken (liksom pannan gör), betongblälklaget mellan källaren och bovåning värms också och därmed hela huset. Allt varmluft från bastun leds till resten av källaren efter bad.

abel48 skrev:
får försöka att få tag i längre ved och testa.
jag staplar nu veden närmast påfyllnings luckan, så det blir ju ett tom rum längs in.

pannan pendlar i mellan 82-86 grader.

MVH Anders
Stapla längst in istället och på tvären framför, vedhögen ska vara så kompakt som möjligt i pannan. Jag har också 35-centimetersved (fick ett antal kubik som tackförhjälpen vid en flytt) och det lönar sig att stapla in ordentligt, det är ju också en del av tjusningen med vedeldning att välja för stunden lämpliga klabbar ur högen...Min v33:a gillar inte heller att luckan öppnas under eldningen, brasan vänder uppåt.

Hej
jag har eldat min Ctc v35 ett år nu och har märkt följande:

Veden "hänger"sig lätt därav blir det lägre rökgastemp. Man får peta till bitarna efter ett tag om det blir så.

Rengör inte eldutrymmet så ofta, brinner bättre med lite skit.

Rengör fläkten ca 4-5 ggr per år, det blir skillnad.

Annars är jag nöjd förutom att jag bara har 2 x 500 liter..... :(

abel48 skrev:
Kanke är min ved som är problemet, det är bland ved 35cm lång
MVH Anders
Du har helt rätt i din tanke att det är veden som ställer till det. Det är inte fukten i veden eller att den är blandat.
Det är storleken på vedpinnar som förlänger akumulatorladdningstiden. Tyvärr så finns det en negativ sida i en underförbränningsystem - man är tvungen att stappla veden tätt i eldstaden för att få bästa effekt och det är inte så lätt att göra med 35cm längder i en eldstad anpassad för 50cm. Lågorna slår ju neråt och det är svårt att antända dom vedbitar som ligger högre upp och för långt ifrån varandra. Effekten blir lidande när veden ligger för luftigt men som tur är så tar verkningsgraden ingen stor skada av det :). Eldningstiden blir dock betydligt längre :(.
Jag fick rapport från vår pannrum att et tog 10 timmar att ladda 3000l med ojämna, korta vedklumpar (som lastades i pannan hullerombuller) i storlekar som inte gick att stapla redan i vedboden ;).
Den som inte har provat det kan bli overraskad hur stor skillnad det gör när veden inte ligger som på bilden i en panninstruktion :).
Hoppas du får det sågat i rätt storlek till nästa år och tills dess gör som Aspersson och fotografen beskriver.
Ha det varmt!
gaia

Så här ser det ut när jag har travat in i min panna. Detta är alltså halvmetersved, precis som det ska vara. Mina 1/3-meters har jag eldat upp. Nä, det har jag förresten inte, men de ligger undertill i vedtraven, så de stör inte just nu!  ::)

Tack för "As-Persson", för övrigt. Ska fundera på om det är en komplimang eller förolämpning... :o

• IMG_1240.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apersson850 skrev:
Det spelar ingen roll om det är lufttätt. Blir det undertryck förgasar sig vattnet ändå. Det är inte säkert att det återgår helt och hållet när du eldar och får upp trycket igen.
Du menar om vattenpelaren blir lägre än förtrycket i tryckkärlet....och skapar undertryck på det viset?
Förstår dock inte hur "dött" svalnande vatten skulle kunna förgasa sig i ett slutet system...men är inte så värst utbildad inom området?
Kan dock hålla med om att undertryck är minst lika skadligt/farligt som övertryck, om inte ännu värre...

Edit:ursäkta utsvävningen av mig i denna tråd.

/danso

Hej apersson850

Jag ser att du har en Atmos  ;) - hur går det när du stapplar så mycket ved i magasinet, får du ingen "puffar" från pannan :-?
Vi har en Atmos 40, men kan enbart lasta till strax övar kanten!!! annars blir där "puf" bakut :-X

Gaia

I början fick jag också puffar ibland, men jag har förstått varför.
Nu lägger jag två någorlunda rejäla vedträn i bottnen, ett på varje sida om hålet i rostret, med ungefär samma mellanrum som hålet är brett. Sedan ett tredje ovanpå, som ett slags tak över denna luftspalt.
Så länge de vedträna håller formen, fixar de luftströmmen, och därmed puffar det heller inte. När de har kollapsat finns det tillräckligt med möjligheter för luften att strömma genom glöderna, så då spelar det ingen roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.