5 690 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur länge är det rimligt att vänta på en garantireparation?
För drygt 3 veckor sedan så var en vitvaruservicefirma här och konstaterade att det var fel på vår induktionshäll. Han tog med sig hällen och vi fick låna en portabel 230v dubbelplatta... So far so good. Men nu har vi fortfarande inte fått tillbaka hällen och firman skyller på att dom inte får tag i reservdelar till den nästan 5år gamla hällen WP hällen.
Tja, jag antar att det inte är fråga om någon garanti. Det är inte säkert att det går att få tag på reservdelar överhuvudtaget. Råkade ut för det på en philips platt-tv mindre än 5 år gammal.
Be om ett datun när den är klar, kan dom inte ge ett kan dom uppenbarligen inte laga den, be att få tillbaka den och hör med någon annan.
Be om ett datun när den är klar, kan dom inte ge ett kan dom uppenbarligen inte laga den, be att få tillbaka den och hör med någon annan.
Ja rör det sig om garanti måste dom fixa det eller ordna en ny eller likvärdig, de skulle azlltså kunna ge dig en begagnad. En butik krävde mig på ersättning en gång när dom ersatte en vara på garanti med en ny av senare modell, jag vägrade betala och sa att jag var nöjd med min modell. Fick prata lite med svenska agenten, hotade med arn och fick sen en ny på garantin utan extra kostnad. Jag kommer aldrig förstå hur så stora företag kan offra så pass mycket godwill för så lite pengar.
Sent from my U20i using Byggahus
Väntetid ja, vet inte vad som kan vara rimligt, men. Dom behöverväl inte ansvara själva för en inlämnad vara mer än tre månader, så det borde ju vara en definitiv gräns. Även om man kan tycka man inte ska behöva vänta så länge.
Tvivlar på att den kan ersättas med en begagnad och tyvärr så stipuleras tiden enl konsumentköpslagen som skälig tid. Däremot tror jag inte att konsumentköpslagen eg täcker en förlängd garanti, den gäller väl bara som et minimiskydd för konsumenten.
Suck.... Hoppas dom jobbar på Valborg och kan ge något nytt svar.
Suck.... Hoppas dom jobbar på Valborg och kan ge något nytt svar.
Klicka här för att svara