3 383 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hur långa gardiner?
Jag står i begrepp att sy nya gardiner till mitt vardagsrum. Rummet har ganska stora fönster i vinkel (alltså på båda väggarna i ett hörn), och fönstren är olika höga. Båda är 180 cm breda men de börjar på olika höjd. Vad blir bäst, att göra gardinerna olika långa anpassade till respektive fönster, eller att anpassa de till det högre fönstret (då kommer de att hänga ner ganska mycket nedanför det lägre fönstret), eller kanske att ha dem ända ner till golvet? Det sista är förmodligen enklast, men jag är inte så pigg på det p.g.a. damm, katter och krypande marodörer.
Nån som har några goda råd?
Nån som har några goda råd?
Om jag inte hade tänkt att ha gardiner för att täcka över/mörklägga på kvällen och bara som fönsterdekoration så skulle jag välja hissgardiner som hänger på samma höjd i båda fönster. Det blir en lugnare intryck än med sidolängder som är ojämna. Då är det bättre med sidogardiner som når ändå ner till golvet.
Nu vet jag inte om det finns hissgardiner med bredd 180cm eller om det passar att hänga fler bredvid varandra i samma fönster? .... men kanske något modernare gardinkappa? (inga volanger
) .
lycka till med valet!
gaia
Nu vet jag inte om det finns hissgardiner med bredd 180cm eller om det passar att hänga fler bredvid varandra i samma fönster? .... men kanske något modernare gardinkappa? (inga volanger
lycka till med valet!
gaia
Golvlånga gardiner ska inte vara ända ner i golvet, några cm mellanrum mellan gardin och golv är det som funkar allra bäst pga städning, fall med mera.
Är det inte jättestor skillnad i höjd mellan fönstren (mer än 40 cm eller så) så funkar en kappa utmärkt. Sätt stången på samma avstånd från taket på båda fönstren och vips har du två lika stora fönster. Funkar dock bäst med lite tjockare kappor där ljuset inte avslöjar allt för mycket av storleksskillnaden. Eller menade du kanske att avståndet mellan golv och fönster är olika?
Är det inte jättestor skillnad i höjd mellan fönstren (mer än 40 cm eller så) så funkar en kappa utmärkt. Sätt stången på samma avstånd från taket på båda fönstren och vips har du två lika stora fönster. Funkar dock bäst med lite tjockare kappor där ljuset inte avslöjar allt för mycket av storleksskillnaden. Eller menade du kanske att avståndet mellan golv och fönster är olika?
Vårt vardagsrum/kök har fem fönster som alla är olika stora i båda höjd och bredd samt avstånd till golv. Vi har gjort som så att vi har samma lite kraftigare och mönstrade kappa till alla fönster och de tre fönstren som är i vardagsrumsdelen (två olika avstånd till golvet) har även längder i vitt tunt bomullstyg. Det ger en helhet åt ett väldigt stort rum trots att det är så olika mått och utan att det blir för inramat. Lilleman (och även katterna) tycker dessutom att det är jätteroligt att leka tittut bakom gardinlängderna 
Om dina fönster nu är på samma höjd så kan du helt klart ha en tunnare kappa. Ett tips bara är att inte sätta stången för nära fönstrens överkant. Sätt dem då hellre närmare taket så får du "större" fönster.
Om dina fönster nu är på samma höjd så kan du helt klart ha en tunnare kappa. Ett tips bara är att inte sätta stången för nära fönstrens överkant. Sätt dem då hellre närmare taket så får du "större" fönster.
Klicka här för att svara