5 259 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Bygga prefab - hur lång tid mellan leverans och i flytt?
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Hej!
Ni som har byggt nyckelfärdiga prefabhus: Hur lång tid efter första leverans har huset varit klart för slutbesiktning?
Jag bygger just nu och angående tiden ovan så har husleverantören och entreprenören helt olika uppfattning.
Ni som har byggt nyckelfärdiga prefabhus: Hur lång tid efter första leverans har huset varit klart för slutbesiktning?
Jag bygger just nu och angående tiden ovan så har husleverantören och entreprenören helt olika uppfattning.
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Ok, det är betydligt snabbare än vad vår entreprenör tänker sig. Huset är på 135 kvm men vi köper med oinredd övervåning så där borde man ju spara några veckor.wrobel19 skrev:
Borde i alla fall inte ta mer än 12 veckor?
Antar att byggfirman vill ha flexibilitet att kunna skicka sina gubbar mellan olika pågående byggen. Den som skriker högst...
Med erfarenhet av mitt eget bygge av modulhus så hade huset kunnat vara klart på fem veckor efter att första leveransen kom. Det förutsatt att plattan redan är på plats och torkad.
Nu valde jag att göra en del själv så övervåningen är fortfarande inte klar efter 3,5 år....
Nu valde jag att göra en del själv så övervåningen är fortfarande inte klar efter 3,5 år....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Vi gjöt också en vecka innan stomresning. 20V är planen (slutbes nästa vecka)
Hade lätt kunnat kapa 5v med ordentlig planering av entrepenören
Hade lätt kunnat kapa 5v med ordentlig planering av entrepenören
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Tack för alla svar. Låter som om vi kan/borde hyvla av några veckor från entreprenörens estimat. Det är inte helt enkelt eftersom man inte vill att de ska göra ett slarvigt jobb.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det som tar längst tid är att vänta på att plattan ska torka. Men det är bara att komma överrens om ett färdigdatum och ett högt ersättningsbelopp vid försening.
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Plattan kan enligt uppgift vara klar att lägga parkett/klinker på efter 10 veckor om man kör igång golvvärmen lite försiktigt efter 5 veckor och ökar successivtJohannes Carlsson skrev:
Klicka här för att svara