17 910 läst ·
51 svar
18k läst
51 svar
Hur lång tid kan man få vänta på slutbevis?
Ja det är inom 5 års gränsen.... 
Det klart att dom inte lägger så stor vikt med mitt ärende eftersom det inte gör någon större skillnad...men om jag tex vill sälja huset så vill jag naturligtvis ha allt klart....tycker inte det är min sak att jaga på dom för att dom ska göra sitt jobb....
Det klart att dom inte lägger så stor vikt med mitt ärende eftersom det inte gör någon större skillnad...men om jag tex vill sälja huset så vill jag naturligtvis ha allt klart....tycker inte det är min sak att jaga på dom för att dom ska göra sitt jobb....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag skulle nog i eget intresse jaga på för att få ut det. Dels för att undvika strul om man skulle vlja sälja, sådant kan komma plötsligt.
Men jag skulle också vara orolig för att tjänstemännen skall glömma hur man hanterar gamla ärenden, och börja ställa krav som har med nya PBL att göra. kompetensnivån verkar inte alltid ligga på en nivå där man skall förvänta sig att handläggaren inser skillnaden.
Men jag skulle också vara orolig för att tjänstemännen skall glömma hur man hanterar gamla ärenden, och börja ställa krav som har med nya PBL att göra. kompetensnivån verkar inte alltid ligga på en nivå där man skall förvänta sig att handläggaren inser skillnaden.
Ska man inte kunna begära att tjänstemän bekostade med skattepengar åtminstone gör sitt jobb utan att man jagar dom?
Ok, jag har inte läst så noga och blev lite orolig eftersom jag använder de delar som är klara i min utbyggnad och har inte fått slutbesked än. Dessa regler om slutbesked är alltså nya och gäller inte bygglov före maj 2011?
Ja...du vill inte att du måste söka nytt eller förlänga ditt bygglov...som jag har förstått det så kan kommunen välja att man får söka om efter nya PBL...därför vill jag få ett avslut på detta....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo det kan man ju tycka. Men eftersom det ev. är du som blir lidande om de inte gör sitt jobb så kan det vara på sin plats att ringa och begära att de skall göra sitt jobb.Enk Projektet skrev:
Finns det någon utsatt tid för hur lång tid det får ta?
Det heter 'slutbevis' enligt gamla PBL. Numera heter det 'slutbesked' (jag skrev fel i mitt tidigare inlägg idag).
Vi lämnade in vår begäran ett par-tre månader innan 5-årsgränsen men fick trots upprepade påstötningar vänta länge. Enligt kommunen är det tidpunkten när begäran om slutbevis lämnas in som räknas, inte kommunens behandlingstid, vilket låter rimligt. Men om detta är korrekt vågar jag inte stå för, vår kommun är liten och har haft ett helt myller av olika handläggare och chefer de senaste åren.
Vi lämnade in vår begäran ett par-tre månader innan 5-årsgränsen men fick trots upprepade påstötningar vänta länge. Enligt kommunen är det tidpunkten när begäran om slutbevis lämnas in som räknas, inte kommunens behandlingstid, vilket låter rimligt. Men om detta är korrekt vågar jag inte stå för, vår kommun är liten och har haft ett helt myller av olika handläggare och chefer de senaste åren.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Frågan är väl vad som händer om kommunen av någon anledning nekar slutbevis, efter att ha segdragit över 5års gränsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
I princip skulle man ju kunna ansöka om slutbevis för ett halvfärdigt hus om 5års gränsen närmar sig.