17 910 läst ·
51 svar
18k läst
51 svar
Hur lång tid kan man få vänta på slutbevis?
Idag har vi fått vårt slutbevis. Kommunen har tagit in extra-personal för att, antar jag, bli av med alla gamla ärenden som ligger på hög. Men förstås var det ett litet fel på dokumentet. Högst upp står det "sidan 1 av 2" men slutbeviset är bara på en sida. Samtal till kommunen och dess extra-personal som inte förstår hur deras ordbehandlingsprogram fungerar. Hon lovade dock att skicka ett nytt, korrekt, slutbevis.
Upptäckte en helt annan sak vad gäller nya PBL. Bygglov skall ju beviljas eller avslås inom 10 veckor. Dessa 10 veckor gäller endast efter det att kommunen fått in kompletta handlingar. Om kommunen börjar tittat på bygglovet först efter 7 veckor och upptäcker att det saknas handlingar så kan det dröja ytterligare 10 veckor innan man får sitt bygglov. Så det gäller alltså att se till att man verkligen har kompletta handlingar. Och vilka handlingar som skall in till kommunen är olika beroende på om det är nybyggnad av bostadshus eller t.ex. en tillbyggnad.
Dessutom läste jag att kommunen oavsett att kompletta handlingar skickats in, kan förlänga tiden med ytterligare upp till 10 veckor om det p.g.a. utredningsskäl behövs. Och vad som är utredningsskäl är det kanske ingen som vet. För mig låter det som en möjlighet till kryphål för kommunen.
Upptäckte en helt annan sak vad gäller nya PBL. Bygglov skall ju beviljas eller avslås inom 10 veckor. Dessa 10 veckor gäller endast efter det att kommunen fått in kompletta handlingar. Om kommunen börjar tittat på bygglovet först efter 7 veckor och upptäcker att det saknas handlingar så kan det dröja ytterligare 10 veckor innan man får sitt bygglov. Så det gäller alltså att se till att man verkligen har kompletta handlingar. Och vilka handlingar som skall in till kommunen är olika beroende på om det är nybyggnad av bostadshus eller t.ex. en tillbyggnad.
Dessutom läste jag att kommunen oavsett att kompletta handlingar skickats in, kan förlänga tiden med ytterligare upp till 10 veckor om det p.g.a. utredningsskäl behövs. Och vad som är utredningsskäl är det kanske ingen som vet. För mig låter det som en möjlighet till kryphål för kommunen.
Utmärkt att du observerat angivet sidantal och efterlyst vad som förefaller vara saknad sida i ofullständig handling. "Uredningsskäl" är definitivt ett "omständigheters" kryphål för kommunen som med största sannolikhet kommer att utnyttjas i tillämpningen.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Men hur blir det rent konkret när huset är klart, måste man vänta på att kommunen får tummen ur och skriver under papper för att man ska flytta in? Det är dyra pengar, varför? Vem ska vinna på detta? Låter HELT absurt i mina öron. Nu är det som så att man flyttar in och får nycklar när KA har godkänt besiktningen.
Sitter och blir upprörd här i min soffa. Sitta och vänta ett halvår (tro mig det blir såna fall) för att paragrafryttare på kommunen ska sitta och fika upp våra skattepengar? Helt galet, helt galet. Blir det i praktiken verkligen så? Att man måste vänta på kommunens godkännande?
Och folk snackar om att det är så hemskt att huspriserna går upp, klart dom går upp när kommunen tvingar upp priserna pga ren idioti.
Sitter och blir upprörd här i min soffa. Sitta och vänta ett halvår (tro mig det blir såna fall) för att paragrafryttare på kommunen ska sitta och fika upp våra skattepengar? Helt galet, helt galet. Blir det i praktiken verkligen så? Att man måste vänta på kommunens godkännande?
Och folk snackar om att det är så hemskt att huspriserna går upp, klart dom går upp när kommunen tvingar upp priserna pga ren idioti.
Du frågar vad som konkret gäller från 2 maj 2011.
Detta gäller: Ett byggnadsverk får inte tas i bruk i de delar som omfattas av ett startbesked för byggåtgärder förrän BN (byggnadsnämnden) har gett ett slutbesked, om nämnden inte har beslutat annat.
För överträdelse härav kan byggnadsavgift tas ut enligt 9 kap. 21 § PBF (nya plan- och byggförordningen) med 0,25 prisbasbelopp (= 10 700 kr år 2011).
Om ett slutbesked inte kan ges p.g.a. att en brist som inte är försumbar behöver avhjälpas eller p.g.a. att kontroll behöver göras i ett senare skede, får BN ge ett interimistiskt besked som är villkorat till att bristen avhjälps eller att kontrollen görs. Om det behövs ska BN i ett sådant besked ange vad som gäller om möjligheterna att ta byggnadsverk i bruk (helt eller delvis). När bristen är avhjälpt eller kontrollen är gjord ska BN slutligt pröva frågan om slutbesked
Detta gäller: Ett byggnadsverk får inte tas i bruk i de delar som omfattas av ett startbesked för byggåtgärder förrän BN (byggnadsnämnden) har gett ett slutbesked, om nämnden inte har beslutat annat.
För överträdelse härav kan byggnadsavgift tas ut enligt 9 kap. 21 § PBF (nya plan- och byggförordningen) med 0,25 prisbasbelopp (= 10 700 kr år 2011).
Om ett slutbesked inte kan ges p.g.a. att en brist som inte är försumbar behöver avhjälpas eller p.g.a. att kontroll behöver göras i ett senare skede, får BN ge ett interimistiskt besked som är villkorat till att bristen avhjälps eller att kontrollen görs. Om det behövs ska BN i ett sådant besked ange vad som gäller om möjligheterna att ta byggnadsverk i bruk (helt eller delvis). När bristen är avhjälpt eller kontrollen är gjord ska BN slutligt pröva frågan om slutbesked
Redigerat:
Visst är det så att den "reklam"för den nya PBL som gjorts enbart handlar om att det ska bli lag på en maximal handläggningstid för att få ett bygglov, dvs. 10 veckor (fast med möjlighet att förlänga med ytterligare 10 veckor, vilket det inte talas om).
Att lagen dessutom innebär att man MÅSTE ha ett slutbesked INNAN man får flytta in, har det talats tyst om. Jag tror att det kommer att bli ett ramaskri i protest bland alla nybyggare under året som kommer.
Att lagen dessutom innebär att man MÅSTE ha ett slutbesked INNAN man får flytta in, har det talats tyst om. Jag tror att det kommer att bli ett ramaskri i protest bland alla nybyggare under året som kommer.
Redigerat:
Som det står i lagen idag så står det att Innan en byggnag tas i bruk ska slutbevis vara utfärdat.Hemmakatten skrev:Visst är det så att den "reklam"för den nya PBL som gjorts enbart handlar om att det ska bli lag på en maximal handläggningstid för att få ett bygglov, dvs. 10 veckor (fast med möjlighet att förlänga med ytterligare 10 veckor, vilket det inte talas om).
Så det är egntligen bara en uppsnäppning av lagen. Men visst, det kräver mer av både BH och kommun när det gäller kommunikation.
Majoriteten avärennden kommer gå bra.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Anders L skrev:Du frågar vad som konkret gäller från 2 maj 2011.
Men varför i hela friden då? En som bygger själv får alltså inte sova över i bostaden under tiden han bygger för då kommer han att bötfällas med 10kkr? Hur i hela fridens namn har man resonerat här? Varför? det är min stora fråga, VARFÖR gör man på detta viset? Det är som att man är ute efter att jävlas med folk som ska bygga hus. Inte nog med att det blir dubbelt så dyrt med byggloven, man får inte flytta in heller förrän kommunen fått ordning på alla sina papper? Låter helt absurt ju.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Tror inte det finns en enda byggare i hela sverige som har väntat på slutbevis innan inflytt. Nu måste man stå och trampa vatten i tre månader innan man får flytta in.Ricken skrev:
Kan inte för mitt liv begripa hur man resonerat kring detta. Det är som tagit från en komedi om paragrafrytteri. Monty Python skulle bli grön av avund om dom fick veta dessa stolligheter.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Går att ordna på andra sätt, genom att uppmana folk att vänta på slutbevis eller liknande.b8q skrev:
Sen har vi ju också besiktning av hus (iaf när man som vi bygger med smålandsvillan) när det är klart, innan man får nycklarna. Man ska allltså nu vänta ytterligare 3 månader på att få flytta in, och gör man det innan så blir man bötfälld och avhyst från byggnaden. Är ju helt sjukt. Fullständigt orimligt
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vem är det egentlgen som bär ansvaret för detta? Är det ett riksdagsbeslut? För då f-n ska min riksdagsman få höra detta tills öronen blöder på honom.
Det är minimum 0,5 prisbasbelopp.Anders L skrev:
Alla som har med frågan att göra är eniga om att det inte får bli så att man ska behöva vänta mer än några dagar på att få sitt slutbesked.21 § Byggsanktionsavgiften för att trots förbudet i 10 kap. 4 § plan- och bygglagen (2010:900) ta ett byggnadsverk i bruk innan byggnadsnämnden har gett ett slutbesked eller interimistiskt slutbesked är
1. 0,5 prisbasbelopp för åtgärd avseende en byggnad med en bruttoarea om högst 150 kvadratmeter,
2. 1 prisbasbelopp för åtgärd avseende en byggnad med en bruttoarea över 150 och högst 300 kvadratmeter, och
3. 1 prisbasbelopp med ett tillägg av 0,025 prisbasbelopp per kvadratmeter av sanktionsarean för åtgärd avseende en byggnad med en bruttoarea över 300 kvadratmeter.
Jag som bygger enl gamla PBL och inte har bråttom med att få mitt slutbesked....hur länge får jag då räkna med att det kan ta?
Det viktigaste är att du begär slutbesked inom 5 år från det datum då ditt bygglov blev beviljat. Hur lång tid du får vänta varierar säkert, nu som tidigare, från kommun till kommun. Har inte läst eller hört något på länge om detta. I bästa fall har man införlivat de nu övergående reglerna i de nya snabbare hanteringen. I värsta fall lägger man dessa slutbesked på hög eftersom inga sanktioner finns.
Intressant frågeställning. Hoppas någon annan har bättre upplysningar.
Intressant frågeställning. Hoppas någon annan har bättre upplysningar.