Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka vid montering av trägolv på mitt loft.

Utan är ca 30kvm och jag har lagt golvspån.
Målet är trägolv, typ massiv furuplank, som får vara max 20mm tjocka.

Det jag hoppas få hjälp med är:
- ska jag spika eller skruva?
- limma?
- behöver man något mellan spånskivorna och plankorna?

Tack på förhand!

• Loft med råspontgolv, synliga takbjälkar och en skorsten i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du isolera vinden eller ska det fortsätta vara kallvind? I så fall får du räkna med att det finns risk för formförändringar i golvet pga temperaturen och fuktigheten som varierar över tid.
Ska loftet bara användas som förvaring hade jag nöjt mig med det golv du har nu.

Centano Centano skrev:
Ska du isolera vinden eller ska det fortsätta vara kallvind? I så fall får du räkna med att det finns risk för formförändringar i golvet pga temperaturen och fuktigheten som varierar över tid.
Ska loftet bara användas som förvaring hade jag nöjt mig med det golv du har nu.
Vi ska isolera taket och vinden ska användas som sovrum och vardagsrum. Kommer sikta på att ha ca 12 grader som lägsta temp. Kanske är en vinter eller två utan att isolering innan vi fått allt på plats dock.

Personligen hade jag inte lagt in golvet förrän vinden var isolerad och klar.

Centano Centano skrev:
Personligen hade jag inte lagt in golvet förrän vinden var isolerad och klar.
Hmm ja det börjar luta åt det också faktiskt!

Finns ju ingen anledning att slänga in det nu. Du riskerar bara att det blir förstört under byggtiden och av klimatet på vinden.

Centano Centano skrev:
Finns ju ingen anledning att slänga in det nu. Du riskerar bara att det blir förstört under byggtiden och av klimatet på vinden.
Helt rätt, bygget av taket har dock kommit mkt längre än bilden. Men hur skulle du göra med mina övriga frågor?

Jag skulle lagt lumppapp och skruvat golvet, men du får kolla tillverkaren av golvet och följa deras monteringsanvisningar.

Hej,

Vi lade furugolv från Baseco på golvspånskivor för några år sedan. Valde tunnaste tjockleken på 14mm i och med att vi har golvvärme. Körde lumppapp och skruv (även ångbroms under lumppappen då tillverkaren "krävde" detta). Du behöver inte upp i tjocklek på golvet i och med att det inte ska självbära då du också har spånskivor under. Så, jag hade kört lumppapp och 14mm skruvat golv.

A anderslofwall skrev:
Hej,

Vi lade furugolv från Baseco på golvspånskivor för några år sedan. Valde tunnaste tjockleken på 14mm i och med att vi har golvvärme. Körde lumppapp och skruv (även ångbroms under lumppappen då tillverkaren "krävde" detta). Du behöver inte upp i tjocklek på golvet i och med att det inte ska självbära då du också har spånskivor under. Så, jag hade kört lumppapp och 14mm skruvat golv.
Tack för svar! Okej men vad är anledningen till att skruva istället för spik/dyckert??

Galtungs Galtungs skrev:
Tack för svar! Okej men vad är anledningen till att skruva istället för spik/dyckert??
Mycket enklare och du kan även reversera om något blivit fel. För att vända på frågan, varför spik eller dyckert och inte skruv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.