Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka vid montering av trägolv på mitt loft.
Utan är ca 30kvm och jag har lagt golvspån.
Målet är trägolv, typ massiv furuplank, som får vara max 20mm tjocka.
Det jag hoppas få hjälp med är:
- ska jag spika eller skruva?
- limma?
- behöver man något mellan spånskivorna och plankorna?
Tack på förhand!
Utan är ca 30kvm och jag har lagt golvspån.
Målet är trägolv, typ massiv furuplank, som får vara max 20mm tjocka.
Det jag hoppas få hjälp med är:
- ska jag spika eller skruva?
- limma?
- behöver man något mellan spånskivorna och plankorna?
Tack på förhand!
Ska du isolera vinden eller ska det fortsätta vara kallvind? I så fall får du räkna med att det finns risk för formförändringar i golvet pga temperaturen och fuktigheten som varierar över tid.
Ska loftet bara användas som förvaring hade jag nöjt mig med det golv du har nu.
Ska loftet bara användas som förvaring hade jag nöjt mig med det golv du har nu.
Vi ska isolera taket och vinden ska användas som sovrum och vardagsrum. Kommer sikta på att ha ca 12 grader som lägsta temp. Kanske är en vinter eller två utan att isolering innan vi fått allt på plats dock.Centano skrev:
Hej,
Vi lade furugolv från Baseco på golvspånskivor för några år sedan. Valde tunnaste tjockleken på 14mm i och med att vi har golvvärme. Körde lumppapp och skruv (även ångbroms under lumppappen då tillverkaren "krävde" detta). Du behöver inte upp i tjocklek på golvet i och med att det inte ska självbära då du också har spånskivor under. Så, jag hade kört lumppapp och 14mm skruvat golv.
Vi lade furugolv från Baseco på golvspånskivor för några år sedan. Valde tunnaste tjockleken på 14mm i och med att vi har golvvärme. Körde lumppapp och skruv (även ångbroms under lumppappen då tillverkaren "krävde" detta). Du behöver inte upp i tjocklek på golvet i och med att det inte ska självbära då du också har spånskivor under. Så, jag hade kört lumppapp och 14mm skruvat golv.
Tack för svar! Okej men vad är anledningen till att skruva istället för spik/dyckert??A anderslofwall skrev:Hej,
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lägger isolering omlott bäst?
Grund & Markarbeten -
Hur lägger jag elkabel under trägolv?
El -
Nytt bastuaggregat lägger ihop nolla och jord
El -
Hur lägger vi golvet på bästa sätt?
Golv -
Hur gör man för att på bästa och snyggaste sätt skarva klicktak? Jag lägger på ett uthus. På det stora taket är det redan gjort på ett snyggt sätt.
Utbyggnad och tillbyggnad