Hej,
Har en uppfart och parkering vid nybyggt hus som nu består av grov sten/kross, se bilderna. Vad behöver jag göra för att kunna lägga trevligare gårdsgrus utan att stor sten kommer uppkrypande igen? Plana av, lägga markduk och sen grus? Markarmering fick jag tips om då uppfarten lutar något och det är bra att hålla grus på plats, är det ett bra alternativ? Kan jag lägga gårdsgrus rätt på den grova sprängstenen? Alla tips välkomna
Har en uppfart och parkering vid nybyggt hus som nu består av grov sten/kross, se bilderna. Vad behöver jag göra för att kunna lägga trevligare gårdsgrus utan att stor sten kommer uppkrypande igen? Plana av, lägga markduk och sen grus? Markarmering fick jag tips om då uppfarten lutar något och det är bra att hålla grus på plats, är det ett bra alternativ? Kan jag lägga gårdsgrus rätt på den grova sprängstenen? Alla tips välkomna
Lägger man gårdsgruset direkt på sprängstenen kommer det nog se förjävligt ut efter vintern när man skottat och lyckas blanda ihop allt.AlexMu skrev:
Hej,
Har en uppfart och parkering vid nybyggt hus som nu består av grov sten/kross, se bilderna. Vad behöver jag göra för att kunna lägga trevligare gårdsgrus utan att stor sten kommer uppkrypande igen? Plana av, lägga markduk och sen grus? Markarmering fick jag tips om då uppfarten lutar något och det är bra att hålla grus på plats, är det ett bra alternativ? Kan jag lägga gårdsgrus rätt på den grova sprängstenen? Alla tips välkomna![]()
Markarmering kommer lösa det problemet annars kan du säker köpa ett lass stenkross skyfflat ut över sprängstenen så du det fastnar sedan padda och på med grus..
På med ett 5 cm lager 0-8 mm kross och padda riktigt ordentligt.
Nu har du en plan fast yta. Lägg på dekorationsgruset.
Om dekorationsgruset inte är naturgrus utan 16/18 mm makadam, använd 0-18 mm kross istället för 0-8 mm kross.
Nu har du en plan fast yta. Lägg på dekorationsgruset.
Om dekorationsgruset inte är naturgrus utan 16/18 mm makadam, använd 0-18 mm kross istället för 0-8 mm kross.
Klicka här för att svara