9 648 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Hur lägga trallen?
Om du lägger dom helt tätt när dom är blöta kommer dom att svälla till helt täta igen vid mycket fukt.John Smith skrev:
Fel, om det är nytt tryckat virke som läggs thight, krymper dom till lagom springor som släpper igenom vatten, lägger man med springor från början så kommer bestick mm att ramla rakt igenom.
Detta förutsatt att det är tryckat som är i normal status, dvs ganska blöta.
Tänk även på att ändarna är smalare, så lägg rakt över hela ytan.
Tänk vintern, då ligger dom helt tight utan möjlighet att torka upp.
Lite springor imellan brädorna så går fukten ner imellan och brädorna torkar mycket fortare.
Stort tack för alla tipsen! Glädjer mig att ni vill hjälpa en vilsen själ. Jag gillar ju prylar så undrar om ni har någon åsikt angående camo marksman verktyg för ”dolda” skruvhål. Tänker att det kan vara smutt samt att man då automatiskt får 1,6mm mellan brädorna. Tankar om detta ?
Har alltid lagt tätt, har aldrig rest sig, har aldrig blivit snett. Förstår inte hur du har råkat ut för det här?R RoBo skrev:
Men du kanske inte noterade att jag även skrev en viktig förutsättning för att lägga tätt:
"Detta förutsatt att det är tryckat som är i normal status, dvs ganska blött"
Vill också att folk kommenterar angående det verktyget så jag ”buffar” upp tråden lite grannMolle89 skrev:
O Jakob Wedlund skrev:
Jag har Camo, grymt verktyg som jag verkligen misshandlat och lagt rikligt med kraft på handtaget för att knöka ner i ändar där trallen böjt sig emot brädan innan. Jag ger den 10/10.
men jag skulle ALDRIG lägga dolda skruvar utan en trallspännare. En sådan säljer dom numera på doldaskruvar, men jag köpte förra året av annat fabrikat, trallbender. Ett köp som nog var lika viktigt som Camo verktyget.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
635 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden