12 200 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Hur lagar man små rutor i "stallfönster"`?
Prova kan man ju alltid göra, men jag är fullt tillfreds med att enbart skära raka bitar.Snigla skrev:
Vill du få fönstret klart snabbt kör du på köpta bitar, har du tid, tålamod och mycket glas lär du dig själv. Jag skulle börja med köpta och koncentrera mig på resten.
100:- är nog "standardpriset" när man knallar in hos en glasmästare och vill ha ett par rutor tillskurnaoceanis skrev:Dom rundade klipper du till ett par pappmallar till och dom fyrkantiga mäter du. Det kostar inte många kronor om du går till en lokal glasmästare och "inte behöver kvitto". Dom bitarna skär han/hon från spillbitar, jag fick gjort sådana förra året för 100 kronor för 5-6 stycken. Tog 5 minuter för han att skära dom
Dom fyrkantiga kan skilja lite i storlek beroende på hur bra bågen är gjuten. Så mät och försök hitta en lämpligt "standard" storlek som kan passa om det går. Då gör du ett par extra att ha nästa gång du behöver.
Som många andra sagt: Nej, det är inte speciellt svårt att skära glas. Men glasmästaren tar inte heller ut någon större avgift för att göra det åt dig eftersom dom fixar det på två minuter.
Om du köper en hel skiva och skär till själv så får du dessutom problemet med en massa överblivet glas som måste lämnas till återvinningen. Dessutom är det rätt krångligt att forsla hem en hel glasskiva.
Detta är mitt tips för ett mycket enkelt och billigt tillvägagångssätt:
1. Plocka loss de trasiga rutorna genom att knacka bort kittet. Försök få loss dom i så helt skick som möjligt.
2. Ta med alla de trasiga rutorna in till en glasmästare och säg "Hej, jag vill ha sånna här, men helare..."
Då får glasmästaren en utmärkt mall för hur stora dom ska vara, och hur de rundade rutorna skall se ut.
Dina trasiga rutor hivar han i sin container så slipper du bry dig om att köra iväg dom till återvinningen.
Åk hem och montera de nya rutorna med lite kitt. En vanlig spackelspade funkar fint, eller rent av en bordskniv funkar i värsta fall. Men lyxa du till det med en kittkniv.
Måla bågarna enligt tidigare anvisningar.
Observera: Fönsterglas får inte lämnas i vanlig glasåtervinning, utan dom ska man köra in till återvinningscentralen med.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kittkniv"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
162 kr inkl moms
Läs mer
Aningen sen på bollen men i alla fall 
Mycket fokus på glaset och så långt är jag inte i processen. Jag skall försöka göra rent och har ett riktigt elände. Dom gamla glasen verkar sitta med någon form av orange kompositmaterial. Stenhårt.
Jag har kört med vinkelslip och då tar det tillräckligt men jag når inte hela vägen in i hörnorna.
Mycket fokus på glaset och så långt är jag inte i processen. Jag skall försöka göra rent och har ett riktigt elände. Dom gamla glasen verkar sitta med någon form av orange kompositmaterial. Stenhårt.
Jag har kört med vinkelslip och då tar det tillräckligt men jag når inte hela vägen in i hörnorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden