Hejsan, nästa vecka får vi tillgång till vårt nya hus/gård och då är det dags att börja pyssla lite!
Så därför vänder jag mig till Er som vet mer än mig (jag har försökt googla på saken), hur renoverar man trasiga fönsterutor i gamla stallfönster? Omständigt? svårt? dyrt?.. beställer man glas efter "ritning" hos glasmästaren eller?
En fråga till, kan man laga dem på plats eller måste man försöka plocka ur hela fönstret?
..och en backupfråga.. kan man hitta nya "motsvarande" stallfönster idag på marknaden (både ifall nått går helt sönder eller om man måste komplettera på annat håll)
Uppskattar alla tips man kan få
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
.
Så därför vänder jag mig till Er som vet mer än mig (jag har försökt googla på saken), hur renoverar man trasiga fönsterutor i gamla stallfönster? Omständigt? svårt? dyrt?.. beställer man glas efter "ritning" hos glasmästaren eller?
En fråga till, kan man laga dem på plats eller måste man försöka plocka ur hela fönstret?
..och en backupfråga.. kan man hitta nya "motsvarande" stallfönster idag på marknaden (både ifall nått går helt sönder eller om man måste komplettera på annat håll)
Uppskattar alla tips man kan få
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Att byta glas är lätt. Ta bort det gamla glaset och allt kit, mät hur stort glas som får plats och gå till glasmästaren. Ska flera glas bytas rekommendera jag att du mäter alla då de kan va skillnad på dem. Omglasningen kan du göra på plats.
Låter bra det, både verkar och lät omständigt att behöva ta loss hela fönstret! Men är det svårt då?.. är det någon skillnad att arbeta mot järnbågar gentemot trä?
Jag har förstått att man ska lämna lite rörelsemån på nån mm på det nya glaset så man inte orsaker någon spänning? Men hur gör man när man fäster tex? använder bara kitt eller?
Tack på förhand,
MVH Sandra
Jag har förstått att man ska lämna lite rörelsemån på nån mm på det nya glaset så man inte orsaker någon spänning? Men hur gör man när man fäster tex? använder bara kitt eller?
Tack på förhand,
MVH Sandra
Jag har sett på när glasmästare jobbar på, det är imponerande.
Mer koll än så har jag inte, men jag skulle kunna beskriva jobbet.
Men bättre än så här kan jag ändå inte beskriva:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5409
Det framgick inte så tydligt att när man till sist målar ska man måla med färg ca en mm ut på själva glaset, så det blir tätt mellan glas och kitt.
Och använda gärna linoljefärg, om du inte har bråttom (det torkar helvetiskt långsamt).
Försök annars hitta en riktig oljefärg, dvs ej vattenburen.
Mer koll än så har jag inte, men jag skulle kunna beskriva jobbet.
Men bättre än så här kan jag ändå inte beskriva:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5409
Det framgick inte så tydligt att när man till sist målar ska man måla med färg ca en mm ut på själva glaset, så det blir tätt mellan glas och kitt.
Och använda gärna linoljefärg, om du inte har bråttom (det torkar helvetiskt långsamt).
Försök annars hitta en riktig oljefärg, dvs ej vattenburen.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag skulle plocka ur fönstret för att få en bättre arbetssällning, plocka bort glas även det som är helt om kittet är dåligt så det är enkelt att få loss.
Skrapa bort gammal färg, grund och måla och lämna till glasmästaren, för det är hart när omöjligt att kitta snyggt utan erfarenhet.
Protte
Skrapa bort gammal färg, grund och måla och lämna till glasmästaren, för det är hart när omöjligt att kitta snyggt utan erfarenhet.
Protte
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle kolla med glasmästaren om dom kan fixa det på plats....
Du får antingen själv göra det på plats eller som Erik Projektet föreslår låta glasmästaren göra det på plats.
Det går inte att ta ut fönstren med mindre än att du hugger ner putsen runt fönstren eftersom dom sitter inmurade i väggen. Det är inte nog med att det är putsat intill fönstret, det sitter normalt också små gjutna "pinnar" i gjutjärnskarmen som sitter en bit in i tegelfogen.
Så om du inte vill ta på dig massor av jobb och samtidigt förstöra väggen så glasar du om på plats. Mät varje glas för sig och gå till glasmästaren och köp ett par glas och kitt. Rensa falsen och måla järnet innan du glasar, du fixar det efter lite träning. Köp en kittkniv på närmaste byggshop så går det lättare.
Grunda det rengjorda järnet med en rostskyddsfärg och måla sen med lämplig täckfärg.
Alla förslag om att ta ut fönstren kan du glömma och kan nog bara komma från dom som inte har sett ett stallfönster i verkligheten
Det går inte att ta ut fönstren med mindre än att du hugger ner putsen runt fönstren eftersom dom sitter inmurade i väggen. Det är inte nog med att det är putsat intill fönstret, det sitter normalt också små gjutna "pinnar" i gjutjärnskarmen som sitter en bit in i tegelfogen.
Så om du inte vill ta på dig massor av jobb och samtidigt förstöra väggen så glasar du om på plats. Mät varje glas för sig och gå till glasmästaren och köp ett par glas och kitt. Rensa falsen och måla järnet innan du glasar, du fixar det efter lite träning. Köp en kittkniv på närmaste byggshop så går det lättare.
Grunda det rengjorda järnet med en rostskyddsfärg och måla sen med lämplig täckfärg.
Alla förslag om att ta ut fönstren kan du glömma och kan nog bara komma från dom som inte har sett ett stallfönster i verkligheten
Redigerat:
Ja jag såg ju problemet med att ta loss fönstret, det är ju lite mycket puts på sina håll.. och jag vill inte direkt förstöra mer än jag behöver (för det ska ju tillbaka sen.. snyggt också)..
Jag har många fönster att träna på haha.. jag får väl börja med nått som inte syns så mycket och se om det går helt åt helskotta (har aldrig provat innan)
.. men om det går åt helskotta så kan jag ju kanske kontakta glasmästaren för nästkommande fönster
- - -
Någon som vet om det är dyrt att anlita glasmästare?
- - -
Tack för tipsen och kommentarerna,
Önskar er alla en trevlig kväller
MVH Sandra
Jag har många fönster att träna på haha.. jag får väl börja med nått som inte syns så mycket och se om det går helt åt helskotta (har aldrig provat innan)
.. men om det går åt helskotta så kan jag ju kanske kontakta glasmästaren för nästkommande fönster
- - -
Någon som vet om det är dyrt att anlita glasmästare?
- - -
Tack för tipsen och kommentarerna,
Önskar er alla en trevlig kväller
MVH Sandra
Hej, med en riktig glasskärare, typ den här http://www.pmc.se/glasskarare-med-carbidhjul/432-0 är det inte så svårt att efter mall skära till egna glas. Hur man får fast dem i järn bågen däremot har jag inte en anning om 
//Jante
//Jante
Att skära glas är inte så svårt, som att skära kakel ungefär. Använd glasskärare och en linjal, skär sedan så det blir en rits och lägg sedan glaset över en kant på ett bord och knacka lätt så går glaset av vid ritsen.
Köp kitt på tub/patron och skär av pipen högt upp så du får en bred pip och foga fast glaset. Kolla lite på youtube innan så kan man få lite tips. Har man en gård som skall underhållas får man nog fixa så mycket själv man kan annars får man ha en anställd fastighetsskötare på halvtid.
Köp kitt på tub/patron och skär av pipen högt upp så du får en bred pip och foga fast glaset. Kolla lite på youtube innan så kan man få lite tips. Har man en gård som skall underhållas får man nog fixa så mycket själv man kan annars får man ha en anställd fastighetsskötare på halvtid.
Japp, så gör man. Men har man inte gjort det förut så är det mycket smidigare att köpa färdigskurna glas, om man inte vill stå med frustration och glasskärvor.verktygsgurun skrev:
Jag är absolut för att man ska göra saker själv, men vill man komma till själva reparationen av fönstret och nå resultat med det så köper man färdigskuret.
Mät bredd och höjd på falsen där glaset ska sitta och dra av typ 3mm på varje ledd så blir det lagom spel mellan glas och båge.
Lycka till!
PS biltemas glasskärare funkar också bra är min erfarenhet.
Redigerat:
Är det "lika lätt" (
) att göra rundade hörn med glasskärare, själv, också? (de översta rutorna är ju lite hm rundade/välvda.. inte kvadratiska).. eller är det totalt överkurs att få för sig att ens prova?
*inser mina begränsningar även om det kan vara kul o prova nya saker*
MVH Sandra
*inser mina begränsningar även om det kan vara kul o prova nya saker*
MVH Sandra
Dom rundade klipper du till ett par pappmallar till och dom fyrkantiga mäter du. Det kostar inte många kronor om du går till en lokal glasmästare och "inte behöver kvitto". Dom bitarna skär han/hon från spillbitar, jag fick gjort sådana förra året för 100 kronor för 5-6 stycken. Tog 5 minuter för han att skära dom
Dom fyrkantiga kan skilja lite i storlek beroende på hur bra bågen är gjuten. Så mät och försök hitta en lämpligt "standard" storlek som kan passa om det går. Då gör du ett par extra att ha nästa gång du behöver.
Dom fyrkantiga kan skilja lite i storlek beroende på hur bra bågen är gjuten. Så mät och försök hitta en lämpligt "standard" storlek som kan passa om det går. Då gör du ett par extra att ha nästa gång du behöver.
Redigerat: