Vi har en Cylinda tvättmaskin FTA5896 som vi köpte ny för 4 år sedan. Den har funkat fint (går på högvarv, vi har 4 barn). Fram tills igår. Trumman verkar slutat snurra.
Den tar in vatten, grejerna blir blöta men den snurrar inte. Inte heller på centrifugprogrammet. Jag har öppnat upp den baktill och remmen sitter kvar, ser inte ut att vara lös heller.

Någon teknisk person som har en idé?
 
  • Bakre vy av en öppen Cylinda tvättmaskin som visar remmen, motorn och trumman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
motorn dvs motorstyrningen
motorstyrningen kostar 3743.75- till denna turkiska high-end maskin
 
  • Haha
Nucky
  • Laddar…
Haha okej, så köpa en ny motor? Jg har hittat en motor för 1500 på quickparts, de kan väl knappast bli sämre iallafall
 
nä inte motorn utan styrningen som du behöver det är ett separat kretskort programerat för att passa till huvudkortet finns troligen bara på cylinda
 
Jasså jaha, då blir det väl tippen
 
returen returen skrev:
nä inte motorn utan styrningen som du behöver det är ett separat kretskort programerat för att passa till huvudkortet finns troligen bara på cylinda
Hur kan man veta att det är styrningen och inte motorn som lagt av förresten? Finns det något sätt jag kan felsöka? All elektronik verkar fungera ju, den knäpper som att den ”växlar” till nästa steg men inget snurr
 
7ender 7ender skrev:
Att trumman inte snurrar kan ju också vara symtom på att kolen är slut. Så var det för mig:
[länk]

Har dock ingen koll på om alla maskiner har kol.
Jag har läst din tråd, det var de första jag kastade mig över när den började bete sig 😂
Jag tror jag har landat i att min maskin är kol-lös. Den har induktionsmotor, vad det nu betyder 🫣
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Jag har läst din tråd, det var de första jag kastade mig över när den började bete sig 😂
Jag tror jag har landat i att min maskin är kol-lös. Den har induktionsmotor, vad det nu betyder 🫣
Mät på motorns anslutningar och se om det finns ström där. Då vet du ju om motorn är paj eller inte. Finns ingen ström där så är kortet trasigt eller om det finns en skyddssäkring på det som har gått sönder.
Induktionsmotor är borstlös.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
är inte motorstyrningskortet ingjutet i nåt så går det säkert att hitta nå fel på det....många ggr kan det bara vara spruckna lödningar till vitala komponenter.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Att trumman inte snurrar kan ju också vara symtom på att kolen är slut. Så var det för mig:
[länk]

Har dock ingen koll på om alla maskiner har kol.
inga kol i denna borstlös motormm
 
G Guzzen1 skrev:
Mät på motorns anslutningar och se om det finns ström där. Då vet du ju om motorn är paj eller inte. Finns ingen ström där så är kortet trasigt eller om det finns en skyddssäkring på det som har gått sönder.
Induktionsmotor är borstlös.
lycka till med det
 
7ender
Får en känsla av att en viss vitvaruexpert har skaffat nytt konto 😎
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Får en känsla av att en viss vitvaruexpert har skaffat nytt konto 😎
dream on
 
  • Haha
  • Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
@HusISkogen Hur gick det med detta fel? Bytte du något och fick igång den eller blev det skroten?
Jag har samma fel på samma maskin (FTA5896)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.