Hej!

För ett par dagar sedan märkte min man från ingenstans att en av våra glasdörrar till duschen glidit ned i sin skena och stod mot golvet.

När vi plockar ned den trasiga dörren verkar alla plastdelar osv intakta, men det verkar som att glaset glider fritt i skenan. Glaset går inte att dra loss från skenan, den går bara att föra upp och ned. På glaset verkar det sitta nån gummilist som går in i spår i skenan.

Har försökt hitta instruktioner/installationsguide till produkten, men jag tror det är en äldre modell och hittar inget som verkar stämma riktigt. Det är en Camargue som är några år gammal. Förmodligen inköpt på Bauhaus.

Mina funderingar är nu om det går det att laga på något sätt? Vi vill renovera badrummet om några år, så känns tråkigt att lägga pengar på en helt ny duschvägg. Funderar på om man kan limma fast glaset i sin skena på något lämpligt sätt. Jag ser ingen större risk med att limmet släpper så småningom eftersom gummilisten på glaset gör att glasdörren bara skulle glida långsamt ned mot golvet i värsta fall?

Vad tror ni?? Någon som varit med om något liknande?!

• Glasdörr i dusch med handtag och gummilist monterad i skena, omgiven av vitt kakel. Tanthandduk och förvaring syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasdörr till dusch som har glidit ner i skenan och vilar på golvet, omgiven av kaklade väggar och golv i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip bord det gå att limma med silikon. Finns "glassilikon" som används för att limma ihop akvarier.

Men frågan är väl om det går att få in i spåret. Se till att skydda med maskeingstejp, både glasytor och profilen. Det är ett eländigt jobb att få bort silikon som kommer utanför. Tejpen måste bort inom minuter efter att limmandet är klart.

Tack för tips! Har du någon länk till lämplig produkt?

Ja, frågan är nog hur jag bäst får in silikonet... Riskerar att bli väldigt kladdigt.

H hempularen skrev:
I princip bord det gå att limma med silikon. Finns "glassilikon" som används för att limma ihop akvarier.

Men frågan är väl om det går att få in i spåret. Se till att skydda med maskeingstejp, både glasytor och profilen. Det är ett eländigt jobb att få bort silikon som kommer utanför. Tejpen måste bort inom minuter efter att limmandet är klart.
Ville bara meddela att detta funkade utmärkt!

Lyckades glida ur hela skenan från glaset, fyllde skenan med silikon och sen sköt jag tillbaka på glaset. Det hamnade ca 1 ton silikon utanför, men den mängden som stannade kvar verkar ha räckt för att hålla glaset på plats 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.