Jag har upptäckt en sprucken fog i skarven mellan två plastmattor i min lägenhet. Skarven finns mellan hall och kök. Dels är skarven ful men dels är jag också orolig över att fukt kan ta sig in under mattan (det kanske redan har hänt?). Hur skall jag åtgärda skadan så att skarven åter ser hel ut? (helst likadan som från början).

Den spruckna fogen:
En sprucken och skadad ljus kakel eller stenplatta med synlig mörkare underlag eller fogmassa.

Förutom skarven känns mattorna okej runtom, dvs inga bubblor eller liknande som jag kan se med blotta ögat. Är det då bara att foga igen eller bör jag vidta ytterligare åtgärder. Under matten finns betongunderlag.

Be en mattläggare svetsa en ny skarv
eller hyr verktyg och prova själv

Det är alltså ett "stort" ingrepp? Vad behöver jag för verktyg, var köper jag dem och vad kommer kalaset att kosta? Hur är svårighetsgraden? Jag har noll erfarenhet av golv men är i övrigt någorlunda praktisk. Vad kommer hända om det visar sig att det finns fukt under mattan och jag ändå bara lägger en ny skarv?

Det är ganska osannolikt att det kommit in fukt i den skarven eftersom det väl inte är en plats som är utsatt för väta mer än vid möjligen våttorkning?

Har för mig att det finns anvisningar för hur du svetsar på forbos eller tarketts hemsida. Det finns ett tillbehör till varmluftspistoler som gör att du kan svetsa med den och en plasttråd. Det kostar ett par hundra sist jag såg ett.

Tyvärr tror jag att det kan ha kommit in fukt. Har ett akvarium i närheten jag blaskat med vatten kring. Borde inte varit några mängder men kan ha förekommit under längre tid då jag inte vet när sprickorna uppkommit. Från början var jag orolig för att skarven var någon sorts fuktspärr som spruckit pga just fukt. Är det möjligt att så kan ha skett eller beror en sprucken skarv på andra orsaker som t.ex en dålig svetsning av de som lagt golvet och att sprickorna helt enkelt alltid varit där?

Jag ska kika på efter svetsningsanvisningarna och ge mig på jakt efter verktyg för att göra ett försök. Är det någon särskilt jag skall tänka på? Kan jag t.ex första mattorna genom att värma dem när jag svetsar? Kan jag rycka upp en misslyckad svetsning och göra om utifall att något skulle gå dåligt? Finns några kända nybörjartabbar jag skall akta mig ifrån?

Det ser ut som mattan krympt.
Vissa mattor har den egenheten om det varit aningen fuktigt underifrån. Skarven är egentligen för bred för att 1 svetstråd skall fylla springan därför blir det svårt att få till en snygg skarv särskilt om man inte är van att svetsa. Skall man göra en snygg och hållbar skarv skall springan vara näst intill noll sen skall mattan fasas för att svetstråden skall få en så stor anliggningsyta som möjligt. Är det ett dörrhål är enklaste sättet att sätta dit en skena som täcker skarven.

Aj fan. Nu när du säger det (Gunnar) tror jag att du har rätt. Det känns som att mattan på den ena sidan delvis har lossnat från limmet och alltså känns aningens lös. Mestadels sitter den nog dock fast fortfarande för det går inte att lyfta mattan. Den sidan har nog alltså utsatts för fukt och krympt lite.

Nu gäller i så fall frågan om huruvida jag måste ta hänsyn till den fukten eller om jag fortfarande kan gå vidare med att bara svetsa igen skarven. Eftersom det är betongunderlag under borde jag väl egentligen inte behöva vara särskilt rädd för fukten i sig? Hur är det med mögel i sådana här situationer?

Som jag ser det har jag 3st alternativ
(1) Pröva att svetsa själv
(2) Låta en mattläggare komma och göra svetsen någon kväll (ett proffs klarar väl det jobbet på 30min = 500kr?)
(3) Ta ut en mattläggare som river upp hela mattan och lägger nytt (Två proffs som röjer en hel helg och kostar en månadslön?).

Vad rekommenderas?

Nr 2, alt. nr 1 kommer du inte lyckas med, det är inte så lätt att få till om man inte hållt på en del.

Okej, då har jag en hyfsat klar bild av situationen. Jag tackar ödmjukast för alla svar. Nu blir det till att ringa någon golvläggare som vill fixa biffen. Tips på någon i Uppsalatrakten som gör sånt? PM mottages tacksamt.

Vad kommer jag mellan tummen och pekfingret få betala för att få jobbet utfört och hur lång tid kommer det ta? Jag vill bara veta på ett ungefär så att jag inte blir helt blåst när jag gör affären.

Jobbet tar 5 minuter att göra sen beror det ju på vad firman har för timpening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.