Hej.
Den vita cementfärgen samt lite av underliggande puts har trillat av på några ställen på muren.

En firma vill åtgärda detta genom att sätta större plattor på ovansidan som sticker ut mer än de befintliga, samt att ta bort asfalten längst in mot muren och där lägga makadam; detta för att skydda muren mot fuktupptagning. Alternativet till att ta bort asfalten menar de är att sätta klinker (5 cm hög) längst ner på muren.

Sedan vill de sätta nät och genomfärgad puts, ca 5 mm tjockt lager.

Är detta ett vettigt sätt?

Tacksam för svar.

• Vita muren med avflagad puts och skuggor från häck ovanför, bredvid asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med skadad vit puts och avflagnad färg nära marken med häck i bakgrunden.
    Skapa konto
D
Ja, det är som att sätta hängslen och livbälte på denna.
Fukt från jorden bakom vandrar in i kallmyren och spränger bort putsen vid minusgrader.

Dock verkar inte den lida av alltför mycket skador. Hur gammal är den?

En som är i hantverkarsvängen sa att det är omöjligt att få färgen att sitta kvar då muren alltid tar upp fukt hur man än gör och då lossar färgen med tiden.
Enda sättet menade han att komma förbi problemet är att skrapa bort all färg och sen putsa muren. Själva bruket man putsar med kan ha lite olika kulörer. På sä sätt har man typ murbruk rakt igenom och inget som kan lossna.

D Drburr skrev:
Ja, det är som att sätta hängslen och livbälte på denna.
Fukt från jorden bakom vandrar in i kallmyren och spränger bort putsen vid minusgrader.

Dock verkar inte den lida av alltför mycket skador. Hur gammal är den?
Byggd ca 2008.
Sitter sån där svart vattentät dräneringsplast på insidan som skyddar mot jordfukten.

Redigerat:
Så här blév den. Gamla cementfärgen och putsen skrapades INTE bort. Klinker sattes nederst. Nät sattes och puts på det.
Sen genomfärgad ljusgrå puts på det, ca 2 mm tror jag.

Enligt hantverķaren skall klinkern skydda mot fukt nedifrån.
Får väl se om det är sant.

• Renoverad mur med ljusgrå genomfärgad puts och klinkerrand nedtill mot fukt, visar arbetets resultat.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Busnel och 4 till
  • Laddar…
O ohlgren skrev:
Så här blév den. Gamla cementfärgen och putsen skrapades INTE bort. Klinker sattes nederst. Nät sattes och puts på det.
Sen genomfärgad ljusgrå puts på det, ca 2 mm tror jag.

Enligt hantverķaren skall klinkern skydda mot fukt nedifrån.
Får väl se om det är sant.
Superfint! Hur mycket kostade det och hur många meter är muren?

Gammal tråd, men hur har denna mur hållit tills idag? Bilder?

Hållt bra.
Dock en bit sten trillat av nyligen. Se foto.

• Vägg med buskar ovanpå och ett trasigt hörn där en bit sten har trillat av, intill en soptunna vid trottoaren.
    Skapa konto
  • En bit sten har fallit av från husgrunden, vilket syns på bilden. Maskrosor växer bredvid den avskavda ytan.
    Skapa konto
  • Mur med del av stenkant i betong som fallit av vid sidan; gröna buskar ovanpå muren.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
O ohlgren skrev:
Hållt bra.
Dock en bit sten trillat av nyligen. Se foto.
Härligt, bra att veta att det funkade bra. En fråga, nätade de över hela eller bara på utsatta områden?

Hela

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
N
Och vilket bruk användes?
Gissar att du inte gjorde det själv?

N neo11 skrev:
Och vilket bruk användes?
Gissar att du inte gjorde det själv?
Vet ej bruk.
Gjorde ej själv.

Det blev verkligen snyggt!

Pga risk för framtida underhåll nätades och putsades mina murar (2006) med ofärgad puts. Därefter har murarna fått naturlig patina dvs lite halvsmutsiga. Täcks till stor del av växtlighet. Passar bra just hos mig men skulle nog inte passa hos TS vars gård är betydligt mer utsatt och strikt hållen.

Det förvånar mig att muren inte smutsas ner mer av väder och vind. Tvättar/spolar aldrig TS muren?

Redigerat:
yonna yonna skrev:

Pga risk för framtida underhåll nätades och putsades mina murar (206) med ofärgad puts. Därefter har murarna fått naturlig patina dvs lite halvsmutsiga. Täcks till stor del av växtlighet. Passar bra just hos mig men skulle nog inte passa hos TS vars gård är betydligt mer utsatt och strikt hållen.

Det förvånar mig att muren inte smutsas ner mer av väder och vind. Tvättar/spolar aldrig TS muren
yonna yonna skrev:

Pga risk för framtida underhåll nätades och putsades mina murar (206) med ofärgad puts. Därefter har murarna fått naturlig patina dvs lite halvsmutsiga. Täcks till stor del av växtlighet. Passar bra just hos mig men skulle nog inte passa hos TS vars gård är betydligt mer utsatt och strikt hållen.

Det förvånar mig att muren inte smutsas ner mer av väder och vind. Tvättar/spolar aldrig TS muren?
Tack. 🙂

Nej, aldrig tvättat den.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.