Vårt fönster går inte att stänga är av spanjolettyp med stängning i sidan nertill Spanjolettlås på ett fönster med problem att stänga, handtaget är placerat vid sidan nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smörj mekanismen i det. Lite olja på hakarna som går in i karmen gör underverk.
Även själva mekanismen som handtaget påverkar mår bra av olja. Vänd fönstret upp och ned och ner olja in mekanismen som påverkar hakarna.
Hade samma problem hemma efter 30 år.
Fönstren fungerar som nya när allt blev inoljat.
Skulle naturligtvis ha gjort det för länge sedan
Helt vanlig motorolja i en klassisk oljekanna använde jag. Lät fönstret vara upp och ned en stund så oljan han rinna in i mekanisken. Man får olja lite på känn, men man känner i alla fall med fingrarna vart plåtdelarna sitter.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vårt fönster går inte att stänga är av spanjolettyp med stängning i sidan nertill[bild]
Går det lätt att vrida handtaget när fönstret är öppet, eller kärvar det då med?
Är det alltså typen med pinnar som går in i slutbleck som sitter längst ned i sidorna? Eller sitter det slutbleck i understycket?

Sitter ”fast” även i öppet läge….

Då är det troligen mekanismen bakom handtaget som kärvar. Koncentrera ditt smörjande där. Du ser ju ut att ha tur att fönstret sitter i markplan? Då kommer du ju åt att se utifrån hur det verkar när du försöker vrida på handtaget med fönstret öppet.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Kontrollera spanjoletten.
Till många liknande fönster finns spanjoletter där man byter låshus medan en del andra har en relativt billig spanjolett.
Stäng inte utan att ha fastställt och åtgärdat problemet då du kanske inte kan öppna fönstret igen.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Smörj mekanismen i det. Lite olja på hakarna som går in i karmen gör underverk.
Även själva mekanismen som handtaget påverkar mår bra av olja. Vänd fönstret upp och ned och ner olja in mekanismen som påverkar hakarna.
Hade samma problem hemma efter 30 år.
Fönstren fungerar som nya när allt blev inoljat.
Skulle naturligtvis ha gjort det för länge sedan
Helt vanlig motorolja i en klassisk oljekanna använde jag. Lät fönstret vara upp och ned en stund så oljan han rinna in i mekanisken. Man får olja lite på känn, men man känner i alla fall med fingrarna vart plåtdelarna sitter.
white grease bör funka?

S sepani skrev:
white grease bör funka?
Det fungerar bra att smörja en spanjolett med White Grease.

Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Går det lätt att vrida handtaget när fönstret är öppet, eller kärvar det då med?
Är det alltså typen med pinnar som går in i slutbleck som sitter längst ned i sidorna? Eller sitter det slutbleck i understycket?
Ser ut som spanjoletten endast går in i nedankant av fönsterkarmen

Detalj av fönsterkarm med spanjolett; den går endast in i nedre delen av ramen, med synliga sprickor i det vita träet.
Skapa konto

Ta loss spanjoletten och kontrollera varför den inte fungerar och ersätt den om så behövs om det inte hjälpt att smörja den.
Om den behöver bytas så måste du veta vad för spanjolett som passar så ta bilder när du har den lös.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ta loss spanjoletten och kontrollera varför den inte fungerar och ersätt den om så behövs om det inte hjälpt att smörja den.
Om den behöver bytas så måste du veta vad för spanjolett som passar så ta bilder när du har den lös.
Hur lossar jag den? Ska handtaget av? Och blecken på undersidan av fönster?

Du skruvar och tar loss handtaget helt.
Sedan öppnar du fönstret förbi eventuell barnspärr.
Därefter går du ut så ser du undertill på fönstret hur spanjoletten sitter fast.
Det finns lite olika varianter en del är skruvade andra sitter fast med fästen som monteras med en hammare dess sitter normalt inte speciellt hårt fast.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du skruvar och tar loss handtaget helt.
Sedan öppnar du fönstret förbi eventuell barnspärr.
Därefter går du ut så ser du undertill på fönstret hur spanjoletten sitter fast.
Det finns lite olika varianter en del är skruvade andra sitter fast med fästen som monteras med en hammare dess sitter normalt inte speciellt hårt fast.
Jag tror (?) jag hittat barnspärren men om jag ändrar läget på den (vita spaken) så låser sig fönstret i öppet läge, ca 10 cm öppet. Och går inte att rubba. Sitter spärren på ena sidan bara?

Etikett på ett fönster från Kvillsfors Fönster AB med serienummer och annan specifik information.
Skapa konto
Barnspärr på fönster med vit spak, visar position och låsning i öppet läge.
Skapa konto

Nu har jag hittat rätt spärr…det var vädringsspärren jag var på innan….fönstret går att vända. Positivt är att spanjoletten inte ser alltför avancerad ut, det är en stång som fäller ut i nedankant av fönstret o direkt förbunden med handtaget. Har även läst på fönstertillverkaren hemsida och där står att man ska smörja låsmekanismen genom befintliga hål i kantskenan. Sådana kan jag dock inte hitta. Antar att jag måste skruva av handtaget och kanske komma åt från det hållet.

Fönster öppet utåt med synlig spanjolett och handtag, omgiven av röd tegelvägg.
Skapa konto

S sepani skrev:
Nu har jag hittat rätt spärr…det var vädringsspärren jag var på innan….fönstret går att vända. Positivt är att spanjoletten inte ser alltför avancerad ut, det är en stång som fäller ut i nedankant av fönstret o direkt förbunden med handtaget. Har även läst på fönstertillverkaren hemsida och där står att man ska smörja låsmekanismen genom befintliga hål i kantskenan. Sådana kan jag dock inte hitta. Antar att jag måste skruva av handtaget och kanske komma åt från det hållet.

[bild]
Ta bort handtaget och plocka ur spanjoletten och kontrollera varför den inte fungerar och om den måste bytas så ta bild på spanjoletten när den är lös så tillverkare och modell kan identifieras så du kan beställa en ny.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.