Jag har en Robotgräsklippare NEXTTECH DX2. Efter åskväder, så har laddstationen slutat att leverera rätt volt. Vilken leder till att robotens batteri inte laddar. Vid kontakt med support, samt en del felsökning, så konstaterar jag att power-supply enheten levererar 64v istället för 29,4v. Att köpa en ny sådan skulle kosta mig 1901 sek.

Enl spec, så skall power-supply enheten leverera 29,4v, 2,3A. Jag kan hitta en annan som levererar 29,4v, 2A för en tiondel av priset. Nu till min fråga - måste det vara 2,3A, eller räcker det med 2A? Riskerar jag att skada batteriet, eller kommer det bara gå långsammare att ladda robotens batteri?

O
F Frederic Boije skrev:
Jag har en Robotgräsklippare NEXTTECH DX2. Efter åskväder, så har laddstationen slutat att leverera rätt volt. Vilken leder till att robotens batteri inte laddar. Vid kontakt med support, samt en del felsökning, så konstaterar jag att power-supply enheten levererar 64v istället för 29,4v. Att köpa en ny sådan skulle kosta mig 1901 sek.

Enl spec, så skall power-supply enheten leverera 29,4v, 2,3A. Jag kan hitta en annan som levererar 29,4v, 2A för en tiondel av priset. Nu till min fråga - måste det vara 2,3A, eller räcker det med 2A? Riskerar jag att skada batteriet, eller kommer det bara gå långsammare att ladda robotens batteri?
ZCS som tillverkar de där gräsklipparna under flera olika varunamn brukar ju använda fabrikatet Meanwell på laddarna. Kolla på Amazon. Där brukar jag köpa Meanwell.

O Odur skrev:
ZCS som tillverkar de där gräsklipparna under flera olika varunamn brukar ju använda fabrikatet Meanwell på laddarna. Kolla på Amazon. Där brukar jag köpa Meanwell.
Ja, det finns några varianter av Mean Well på amazon. Dock ser jag ingen som passar med specen 29,4v, 2,3A. Och kontakter får man fixa till själv i båda ändar. Så frågan är densamma - kan jag köra en laddare som lev 2A istället för 2,3A?

O
Ska inte vara några problem.

Men lägg gärna upp en bild på nuvarande laddare

O Odur skrev:
Ska inte vara några problem.

Men lägg gärna upp en bild på nuvarande laddare

• Zucchetti batteriladdare med modellnummer VS068-2940230M, IP65-klassad, input 100-240V, output 29.4V, tillverkad i Kina, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Ah, inte Meanwell längre. Men 2.0A kommer funka fint

O Odur skrev:
Ah, inte Meanwell längre. Men 2.0A kommer funka fint
Kopplade in den nya laddaren igår, och det tycks fungera. Först stannade det på 25% laddning. Men efter att ha laddat ner en software uppdatering, så verkar det som att den laddar som den skall upp till 100%. Blev fintad av en gammal software verkar det som. Som visade fel på laddningen. Nu visar appen 100% på laddningen.

• Gilla
Odur
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.