Det var så jag tänkte.

Och råspontluckor ovanpå.

Papp, för att få avrinning av ev kondens.

Ströläkt. Mitt för varje takstol vertikalt.

Bärläkt horisontell anpassad till vad du ska täcka taket med.

Oavsett så fodrar det lite eftertanke var man t ex sätter takfotsplåt mm.

- Jag fick hjälp av en pensionerad snickare.

Blev Planja Regent.

H Hybro skrev:
Det var så jag tänkte.

Och råspontluckor ovanpå.

Papp, för att få avrinning av ev kondens.

Ströläkt. Mitt för varje takstol vertikalt.

Bärläkt horisontell anpassad till vad du ska täcka taket med.
Det är ju det normala, att ha gles läkt under boarden lär hindra avrinningen, bättre att läkta ovanpå boarden med läkt dimension avpassad både till takstols avståndet och vilket mtrl som ska läggas på.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Avtåndet mellan takstolarna är som sagt 170-200cm.

Jag är den första att erkänna min inkompetens på området. I mitt arma huvud så var glespanelen bara en ersättare för spåntaket som definitivt hade ännu sämre bärighet till och med när det var nytt.

Hur tveksam konstruktion är det? Bör jag göra om allt?

T thx1138 skrev:
Bör jag göra om allt?
Det verkar jobbigt.. om du kompletterar med strö och tillräcklig kraftig bärläkt ovanpå boarden innan du lägger ytskiktet tror jag att det kommer att fungera trots att du läktat under boarden.

Med 2m mellan takstolarna kanske du behöver läkta med så grovt som 45*95mm på högkant för att bära yttertaket.

F fribygg skrev:
Det verkar jobbigt.. om du kompletterar med strö och tillräcklig kraftig bärläkt ovanpå boarden innan du lägger ytskiktet tror jag att det kommer att fungera trots att du läktat under boarden.

Med 2m mellan takstolarna kanske du behöver läkta med så grovt som 45*95mm på högkant för att bära yttertaket.
Ja planen var strö- och bärläkt på det där precis som om det varit spåntaket under boarden.

Tänker du att jag måste gå upp i grovlek på bärläkten nu jämfört med om jag lagt boarden på det gamla spåntaket? Jag är inte kvar vid stugan så jag kan inte mäta, men den gamla bärläkten var nog 5x7.5cm liggandes.

Ett äldre rött hus med takrenovering på gång, där bärläkt är synlig under en delvis borttagen takbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker du gör helt rätt!
Att ha frihängande board går ju när man har 1200 cc mellan stolarna OCH inte ska isolera innertaket.
Nu får du en fin luftspalt om du fortsätter med 45x45 ovanpå takstolarna och väljer en lite kraftigare råspont som klarar av det långa avståndet mellan takstolarna.
Sen underlagspapp och takpapp och sen stöläkt och bärläkt och tegel.
Innan teglet får du fundera på att sätta dit avluftning från luftspalten, speciellt om du ska isolera på insidan.
/Workingclasshero

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T thx1138 skrev:
5x7.5cm
Att ersätta det med 28*70mm på 450 mm cc avstånd riskerar att bli alldeles för glest

F fribygg skrev:
Att ersätta det med 28*70mm på 450 mm cc avstånd riskerar att bli alldeles för glest
28x70mm är alltså bara för att ha något att lägga boarden på istället för spåntaket vars konsistens visade vara mer likt ett getingbo än friskt trä. Ditt första förslag var att spika board direkt på spåntaket och sedan läkta upp för tegelpannor. Tänker du att det inte funkar längre?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker du gör helt rätt!
Att ha frihängande board går ju när man har 1200 cc mellan stolarna OCH inte ska isolera innertaket.
Nu får du en fin luftspalt om du fortsätter med 45x45 ovanpå takstolarna
T thx1138 skrev:
28x70mm är alltså bara för att ha något att lägga boarden på istället för spåntaket vars konsistens visade vara mer likt ett getingbo än friskt trä. Ditt första förslag var att spika board direkt på spåntaket och sedan läkta upp för tegelpannor. Tänker du att det inte funkar längre?
Med max 1200 mm mellan takstolen kan ju boarden hänga fritt, om du monterat boarden på det gamla taket hade du inte behövt extra takstol eller grova bärreglar för att kunna lägga nytt yttertak trots att du har upp till 2 m mellan takstolarna.

F fribygg skrev:
Med max 1200 mm mellan takstolen kan ju boarden hänga fritt, om du monterat boarden på det gamla taket hade du inte behövt extra takstol eller grova bärreglar för att kunna lägga nytt yttertak trots att du har upp till 2 m mellan takstolarna.
Men nu är det ju 1700-2000 mellan takstolarna och det gamla taket borttaget, men man skulle kunna ha gjort som du tänker.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men nu är det ju 1700-2000 mellan takstolarna och det gamla taket borttaget, men man skulle kunna ha gjort som du tänker.
/W
Eftersom det är så långt mellan takstolarna kommer ju TS behöva ha grov bärläkt

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.