Min kompis kille har dragit sin väg i vredesmod och tog med sig laddaren till skruvdragaren. Själva skruvdragaren finns dock kvar. Det är en DeWalt med gammaldags NiCd-batteri på 10,8 V.
Nu vill hon inte slänga skruvdragaren, som hon påstår kostade 3000 kr. DeWalt säljer nya multiladdare som passar alla batterispänningar för 800 kr. Finns det något billigare sätt?

Kan ju titta på Tradera, brukar säljas ensamma laddare då och då.

Är det NiCd batterier så bör den ha ett gäng år på nacken och kompisen kanske blir gladare av en ny dragare, tex en 10,8V från DeWalt, Bosch eller Makita?
Missförstå mig rätt, jag undrar om det är värt att lägga ner pengar på NiCd batterier/så pass gammal maskin.
Används den inte dagligen heller så är väl inte batterierna i topptrim.

FredrikR: Tro mig, jag försökte förklara att det är bättre att köpa en ny skruvdragare för pengarna, men hon tror inte på det.

Fred vom Jupiter skrev:
FredrikR: Tro mig, jag försökte förklara att det är bättre att köpa en ny skruvdragare för pengarna, men hon tror inte på det.
Fråga om det köps nya skor när dom gamla är nerslitna eller går man till skomakaren och gör en helsulning....

Fred vom Jupiter skrev:
Rädda hon och spela 'elak' säg att det inte går att lösa ;)

Om du har lite koll på elektronik kan du göra en krets som genererar konstant ström. Ta batteriets kapacitet i Ah och dividera med 10 så har du hur många A du skall ladda med. Den laddningen tar runt 14 timmar. Det är inga stora hemligheter bakom snabbare laddare heller, men det blir mer jobb då.

Jag har ett gammalt mopedbatteri på 12 V 5 Ah liggande. Det skulle inte gå att ladda skruvdragaren med det? kommer inte ihåg så mycket av elläran från skolan.

Men jag känner att det Börjar bli orimligt krångligt. Hon får nog låna skruvdragare av mig när det behövs eller köpa en ny. Jag har ju ändå tre.

Du skulle kunna använda mopedbatteriet eller ett nätaggregat som spänningskälla och sedan utnyttja en strömregulator för att inte få för stor laddström, exempelvis http://www.ebay.com/itm/LM2596-DC-D...717?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d3c208905
Helst skulle du dock behöva en spänningskälla med lite högre spänning än mopedbatteriet för att ha lite marginal för regulatorn.
Sedan gäller det förstås att koppla in det till batteriet också. Kanske kan lösas med krokodilklämmor eller något annat enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.