Vad är det för materiel i kulverten. Vet du hur det är vid utgång från huset och ingång till annexet. Är det helt hela vägen eller är det kopplingar ( 90 graders ) i mark.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej jonaserik, tack för svar trots uppehållet i tråden!

Tror inte det är någon kulvert. Vad jag kan se är det plaströr som ligger i en grå frigolitisolering. Tror inte det finns kopplingar på vägen, men detta kan jag naturligtvis inte veta. Det ser ut som raka vägen från huset till annexet. Har ingen ritning och har bara bott i huset sedan 2020.

Jag kan se var det dyker ner utanför huset. Där kan jag se plaströr och isolering.

Det dyker sedan upp mitt i annexet där det finns fyra "ventiler" som styr de olika golvslingorna både till ett stort badrum med golvklinker samt två rum med trägolv.
 
N Nils45 skrev:
Hej jonaserik, tack för svar trots uppehållet i tråden!

Tror inte det är någon kulvert. Vad jag kan se är det plaströr som ligger i en grå frigolitisolering. Tror inte det finns kopplingar på vägen, men detta kan jag naturligtvis inte veta. Det ser ut som raka vägen från huset till annexet. Har ingen ritning och har bara bott i huset sedan 2020.

Jag kan se var det dyker ner utanför huset. Där kan jag se plaströr och isolering.

Det dyker sedan upp mitt i annexet där det finns fyra "ventiler" som styr de olika golvslingorna både till ett stort badrum med golvklinker samt två rum med trägolv.
Plaströr, då är det nog PEX-slang, det ska mycket till att dom blir läck, bara så där. Troligtvis så får du om du kan, stänga allt vad ventiler heter till och i annexet, för att kunna få reda på var en läcka kan vara. Nu finns det om oturen är framme, att när dom skruvat golvet, ( det är GV där ) så har en skruv satt sig i en GV-slang.
Det blir tvärtätt där den går igenom, men efter några år så har den rostat sönder och en läcka är ett faktum.
Så varje slinga måste kollas upp med att stänga. Om du kan och inte kylan ställer till det, så kanske det finns ventiler att stänga på en fördelare. Då kommer det fram att en slinga är läck, om trycket inte sjunker.
Återkom gärna med info.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
Tack jonaserik!

Ditt svar får mig att fundera. Dels var ledningen mellan hus och annex går. Det känns faktiskt som det kan vara troligt att ledningen inte går under annexet som jag som amatör fått för mig. Utan istället gör en 90 graders böj utanför annexet. Annexet ligger i vinkel i förhållande till huset.

Din teori om skruv genom PEX-slangen kan också stämma men vi ser inget på trägolvet i det enda av rummen som vi har värme på. Det är 25 år sedan annexet byggdes och jag tror inte att golven är utbytta under denna tid.

Jag återkommer med info. Ligger lite lågt just nu med felsökning med tanke på den skånska vintern.
 
Nu får jag skämmas lite till!

Hittade ritning, vilken visar att ledningarna går under annexet. Då faller 90 graders teorin.

Byggnadsritning som visar placering av ledningar under ett annex, med arbetsrum, garage och vattensystem markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av ritningsbeteckningar för VVS-system, inkluderar symboler och material som spillvatten, kallvatten, varmvatten samt värme i olika rörtyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du möjlighet att stänga av/plugga rören direkt när de kommer in i annex-delen?
Får du åter läckage då är det ju någonstans på vägen som det läcker.
I annat fall finns det ju en viss risk att det är något *i* annexet som läcker och då blir det ju lagom roligt med en elpatron där ute.

Det kan ju även vara värt att kolla att övriga vattenledningar är hela.
 
N Nils45 skrev:
Tack jonaserik!

Ditt svar får mig att fundera. Dels var ledningen mellan hus och annex går. Det känns faktiskt som det kan vara troligt att ledningen inte går under annexet som jag som amatör fått för mig. Utan istället gör en 90 graders böj utanför annexet. Annexet ligger i vinkel i förhållande till huset.

Din teori om skruv genom PEX-slangen kan också stämma men vi ser inget på trägolvet i det enda av rummen som vi har värme på. Det är 25 år sedan annexet byggdes och jag tror inte att golven är utbytta under denna tid.

Jag återkommer med info. Ligger lite lågt just nu med felsökning med tanke på den skånska vintern.
Prisol koppar är bra, tål hög värme, kommer det upp genom golvet i annaxet, så du ser plasten på kopparn. Lika i huset då. Den går att bocka med verktyg 90 grader. Sen det med att se på golvet något, kan vara lurigt, allt beror på hur hur slingorna är lagda. Vet du om dom är i betongen eller under trägolvet. Hur mycket läcker det , snabbt eller som pyspunka. Är det kanske en skruv så kommer inte vätan upp, utan rinner ner mot betongen och bort. Du får se vad du hittar med det jag skrev tidigare att felsöka med.
 
Dowser 4711: Kan endast plugga inne i annexet vid golvvärmefördelaren FD.

jonaserik: Det finns en "broschyr" på betongbjälklag med golvvärmelist från Roth bland "papperna". De bägge arbetsrummen har trägolv övrigt är klinker. Fyller på var tredje dag.
 
N Nils45 skrev:
Dowser 4711: Kan endast plugga inne i annexet vid golvvärmefördelaren FD.
Det ser väl också ut att vara just där de "slutar" enligt ritningen, så förhoppningsvis är det inte några skarvar innan dess. Dvs, pluggar du där och läckaget fortsätter så är det i själva ledningen mellan husen problemet uppstår.
Slutar problemet så får du leta vidare i golvvärmen eller liknande.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
N Nils45 skrev:
Dowser 4711: Kan endast plugga inne i annexet vid golvvärmefördelaren FD.

jonaserik: Det finns en "broschyr" på betongbjälklag med golvvärmelist från Roth bland "papperna". De bägge arbetsrummen har trägolv övrigt är klinker. Fyller på var tredje dag.
OK pyspunka då. sitter det inga ventiler som stopp till fördelarna till GV, finns det så stäng av där och kolla om trycket sjunker. Gör det inte det så har du ringat in läckan till GV. Nästa steg kan vara att dra till strypventilen på ena fördelaren i botten , brukar vara på returen och pressa ner piggen till stopp. Har du termostater, kan det gå att ställa dom på min. Ta då en slinga i taget vid prov.
Foto på fördelarna är bra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag återkommer!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.