Hej!

Behöver fylla på vatten i värmeledningssystemet flera gånger i veckan nu. Jag fyller till 1 bar.

Förutsättningarna är ett enplanshus byggår 1990 på 180 kvm med radiatorer på 150 kvm och vattenburen golvvärme på 30 kvm samt ett annex på 30 kvm också vattenburen golvvärme. Golven med golvvärme har både trägolv i vissa rum samt klinker i vissa rum. Där radiatorerna finns är det trägolv och krypgrund. Värmekällan är en ett år gammal LVVP med 100 l bufferttank och ett extra expansionskärl.

Det har försvunnet vatten innan nya värmepumpen installerades, så detta har inget att göra med den nya värmekällan.
Vi har ägt huset sedan 2020 och behövt fylla på vatten, men inte i den utsträckningen som nu. Det har skett ombyggnad samt tillbyggnad av annexet runt 2000.

Jag kan inte se något inomhus, krupit i krypgrunden samt kollat där rören till annexet dyker ner samt kommer upp. Inte sett något misstänkt.

Har hört att man kan läcksöka med någon gas om man tömmer systemet, men installatören som berättade detta var inte nöjd med metoden.

Känner mig mycket villrådig, men känner att jag måste ta tag i problemet. Det är väl inte bra att fylla på nytt vatten hela tiden i radiatorsystemet med tanke på rost/korrosion? Det känns dessutom ohållbart om man behöver fylla på så ofta. Tidigare räckte det med var fjortonde dag.

Tacksam för synpunkter!
 
Börja med att se om säkerhetsventilen 1,5 bar och hatten brukar vara röd läcker, då brukar det vara vått under den eller ett rör som går ner till golv/brunn. Hur är det när du fyllr på, har du koll på manometern då, du ska bara fylla som en pyspunka och manometern ska röra sig sakta upp. Går dne upp snabbt så kan vara dåligt med luft i den eller punka på membranet.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Tejpa en plastpåse runt skvallerröret från säkerhetsventilen som föregående skribent tipsade om. Enklaste/billigaste åtgärd alltid först 👍
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
Har nu fyllt på långsamt från 0,2 till 1 bar. Kändes som det kunde vara 5 liter?? Det kom inget från röret som går ner i avloppet. Jag tror säkerhetsventilen sitter i toppen på Mitsubishi LLVP.

Eftersom det inte är ett nytt problem testade vi redan på den gamla värmepumpen med plastpåse utan resultat.

Men jag kan testa igen. Jag har sett att trycket stiger 0,2 - 0,4 bar när värmepumpen gör varmvatten.
 
N Nils45 skrev:
Har nu fyllt på långsamt från 0,2 till 1 bar. Kändes som det kunde vara 5 liter?? Det kom inget från röret som går ner i avloppet. Jag tror säkerhetsventilen sitter i toppen på Mitsubishi LLVP.

Eftersom det inte är ett nytt problem testade vi redan på den gamla värmepumpen med plastpåse utan resultat.

Men jag kan testa igen. Jag har sett att trycket stiger 0,2 - 0,4 bar när värmepumpen gör varmvatten.
Trycket stiger när VP värmer, nästa steg blir att kolla exspansionskärlet, om det fins rätt förtryck eller att blåsan är läck. I båda fallen så så ökar trycket med tempen på vattnet. Lufttryck i tomt kärl ca 0,5 -0,6 bar.
Under det svarta plastlocket sitter det som en bilventil, peta till på piggen, inget vatten ska komma, då är kärlet gånget, bara byta. Är det luft så kolla att rätt tryck finns.
 
Jag får återkomma om ett par dagar har ingen lufttrycksmätare tillhands. Vet inte hur man öppnar plåten på värmepumpen??? Expansionskärlet sitter inte synligt. Kollade det extra expansionskärlet som sitter vid bufferttanken. Där kommer luft åtminstone!

Fortsättning följer!
 
Jag satte en plastpåse på röret även om jag inte trodde så mkt på det. Tänkte att problemet fanns redan innan nya värmepumpen och att ny VP och ny säkerhetsventil inte skulle krångla.

MEN. Har nu ca 2 dl vatten i plastpåsen. VP värmer radiatorvatten, väldigt låg värme. Tror inte den gjort varmvatten.
 
  • Gilla
Byggaskevt
  • Laddar…
N Nils45 skrev:
Jag satte en plastpåse på röret även om jag inte trodde så mkt på det. Tänkte att problemet fanns redan innan nya värmepumpen och att ny VP och ny säkerhetsventil inte skulle krångla.

MEN. Har nu ca 2 dl vatten i plastpåsen. VP värmer radiatorvatten, väldigt låg värme. Tror inte den gjort varmvatten.
Vatten i påsen, ökar trycket innan det går ner. Ett sätt är att stänga ventiler om det finns ut till GV eller element för att se om det finns en läcka. Har du garage byggt till huset och värme där, hur går rören dit, i betongplattan eller hur och vad är det för rör, koppar eller stål.
 
Har som sagt sett att trycket ökar temporärt upp till ca 1,4 bar, när den värmer varmvatten. Är det normalt att säkerhetsventilen släpper förbi vatten vid detta tryck?

Stänga ventiler känns jobbigt, men jag skall se vad jag kan göra!

Inget garage men däremot annexet/sidobyggnaden som är inrett som bostad. Rören till annexet vet jag inte om dom är förlagda i kulvert. Vad jag kan se är det plaströr som ligger i grå frigolitisolering. In i huset är dessa kopplade till kopparrör.
Annexet ligger på betongplatta och samma sak där rören går ut från huvudbyggnaden.
 
H
Vad är förtrycket i expantionskärlet?

Är det för högt så fungerar ej som det ska.
 
Jag får återkomma om trycket. Har ingen lufttrycksmätare tillgänglig och vet inte hur jag får loss frontplåten på Mitsubishi Ecodan.

Tar en paus till lördag då jag återkommer.
 
N Nils45 skrev:
Har som sagt sett att trycket ökar temporärt upp till ca 1,4 bar, när den värmer varmvatten. Är det normalt att säkerhetsventilen släpper förbi vatten vid detta tryck?

Stänga ventiler känns jobbigt, men jag skall se vad jag kan göra!

Inget garage men däremot annexet/sidobyggnaden som är inrett som bostad. Rören till annexet vet jag inte om dom är förlagda i kulvert. Vad jag kan se är det plaströr som ligger i grå frigolitisolering. In i huset är dessa kopplade till kopparrör.
Annexet ligger på betongplatta och samma sak där rören går ut från huvudbyggnaden.
Jepp och trycket ökar när VP värmer, då öppnar säerhetsventilen och pytsar som pyspunka lite. När då allt blir svalare i VP , minskar vattnet i volym och trycket sjunker, tyder ganska klar på att ett kärl inte fungerar som det ska. Fronten på VP kan sitta med 2 skruv uppe eller nere och hakas av , ( ta det lite lungt om det följer med ledningar ) Längst ner under allt så finns troligtvis ett rött kärl med en gummitutte på, den är bilventilen.
För att se vad förtrycket är så måste du öppna så manometern går ner till noll. Har du fler kärl få du kolla dom med.
 
Skulle egentligen inte återkomma förrän lördag, men vill berätta att jag fick 1,1 l vatten i plastpåsen efter att VP värmt varmvatten. Trycket ökade från 0,9 till 1,4 bar.
 
N Nils45 skrev:
Skulle egentligen inte återkomma förrän lördag, men vill berätta att jag fick 1,1 l vatten i plastpåsen efter att VP värmt varmvatten. Trycket ökade från 0,9 till 1,4 bar.
Nästa sväng blir att kolla kärlet eller om du har fler. det du får nu är en klar indikation på att något av dem är sjuk. Bara för ett litet prov, om du öppnar för att tappa ur, så lite öppet som möjligt pyspunka. så kommer säkert manometern sjunka i tryck på kort tid
Finns ingen luft i ett kärl så är systemet stumt, vatten går inte att komprimera. så det visar sig med att trycket ökar. Så skaffa en sådan där cykelpump med manomter på. Finns på Classes och Biltema och kostar inte så mycket. Du kan pumpa en cykel och bildäcken men den.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
H
N Nils45 skrev:
Jag får återkomma om trycket. Har ingen lufttrycksmätare tillgänglig och vet inte hur jag får loss frontplåten på Mitsubishi Ecodan.

Tar en paus till lördag då jag återkommer.
Det är det extra externa expantionskärlet du ska mäta trycket på. Att det är fel på mitsubishis kärl är mycket osanoligt.
Gör trycklöst i systemet, sedan mäter du förtrycket i exp. Kärlet. Ska vara ca 0.8 bar.
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.