kisumisu kisumisu skrev:
Det här är nu kanske utanför ämnet. Men försäkringsbolagen idag kräver dittan o dattan. Konstigt att golvbrunn inte krävs.
Det är nog för att det är lite omständigt att underhålla golvbrunn i toalett. Det börjar lukta om man inte spolar. I en dusch händer det naturligt, men inte i en toalett. Och som hyresvärd får man ju alla de samtalen från hyresgäst att åtgärda problem med lukt...

kisumisu
S sjoelund skrev:
Det är nog för att det är lite omständigt att underhålla golvbrunn i toalett. Det börjar lukta om man inte spolar. I en dusch händer det naturligt, men inte i en toalett. Och som hyresvärd får man ju alla de samtalen från hyresgäst att åtgärda problem med lukt...
Det löses enkelt med att man har handfatet inkopplat till den. Då spolas det vatten där dagligen. Som bonus blir det inte nån stopp i handfatets luktspärr då inget sådant behövs bara en rak rör ner.

Men jag förstår vad du menar.

Den här diskussionen har kommit upp tidigare har tom bilder som jag tagit. Men givetvis har jag inte det nu att visa.

• Gilla
Talskog
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det här är nu kanske utanför ämnet. Men försäkringsbolagen idag kräver dittan o dattan. Konstigt att golvbrunn inte krävs.
Inte konstigare än att det inte krävs i köket. Diskho och diskmaskin, nån har tom tvättmaskin.

Jag har också varit med om att toaletten spruckigt helt spontant. I mitt fall var den installerad av en rörmokare och den var bara några månader gammal. Ido skickade egen personal hem till mig och lagade den.
Sprickan på en vit toalettcistern nära röranslutningen i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Vi bor i en hyresrätt och i natt halv tre ungefär hörde jag ett ljud från toaletten och sedan ett strilande ljud av vatten. Trodde sonen var uppe och kissade, men efter ett tag gick jag upp och kollade. Upptäckte en stor vattensamling på golvet, och att vattentanken på toaletten var sprucken och att det rann vatten ur den. Vred av vattnet in till toaletten och ringde värden idag som var sur och anklagande i sin ton. De menar nu att det är vi som gjort skadan, men det var ingen uppe vid den tiden och inget tungt har heller fallit ner på toalettstolen. Jag fattar ingenting, och letar efter en förklaring!

Någon som har varit med om liknande? Det har inte varit några temperaturväxlingar eller liknande i hemmet ska tilläggas.
Inte personligen men en kompis råkade ut för exakt det. Mitt i natten så började det rinna vatten för att vattentanken sprack, lyckligtvis så hann golvbrunnen ta undan. Det var ingen som förstod något då heller... Hyresvärden bytte i alla fall toa ganska omg.

• Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Z Zodde skrev:
Inte konstigare än att det inte krävs i köket. Diskho och diskmaskin, nån har tom tvättmaskin.
Köket är också ett utrymme som jag direkt undrar varför man inte har nån avlopp där.

Helt löjliga kopplingar som lossnar lätt.

Jag har varit med om att avlopssröret har lossnat och vatten runnit bakom skåpet.

kisumisu kisumisu skrev:
Köket är också ett utrymme som jag direkt undrar varför man inte har nån avlopp där.

Helt löjliga kopplingar som lossnar lätt.

Jag har varit med om att avlopssröret har lossnat och vatten runnit bakom skåpet.
Tror många hade protesterat om man varit tvungen å ha klinker/våtrumsmatta på golvet i köket.
Avloppsrör e ju inget tryck i så skadan blir ju högst begränsad om man har skvallerrör.

I
kisumisu kisumisu skrev:
Nu har ju inte personen hanterat den våldsamt.

Sen är ju inte wc stol så dyrt varken för hyresgästen eller för den delen hyresvärden.

Däremot kan det uppstå andra mycket större skador med tanke på vattnet.

Här har vi verkligen en anledning att ha golvbrunn på samtliga toaletter, som det tyvärr inte är!

Att byta stolen kostar nog betydligt mer än stolen i sej.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
En kompis spräckte min toalettstol en gång. På fyllan. Han attackerade den mer eller mindre med sin bakdel. Som tur var så hade jag plastmatta med uppvik, det blev som en liten bassäng. Vi var typ 17 och hade partajat tills sent. Sedan råkade han bajsa ner både sovsäck och madrass under natten istället då hans toalettbesök misslyckades. Hans föräldrar tyckte sedan att han inte skulle betala för toaletten (köpa en ny begagnad). De ändrade uppfattning helt efter min redogörelse av hela händelseförloppet inklusive nattens andra olycka 😂

• Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Har också varit med om samma i mitt första hus. 2 tjejer på en fest som skulle ”prata ut” på dass, en satte sig på dasslocket å lutade sig snabbt bakåt som om cisternen skulle vara ett ryggstöd. Det räckte för att det skulle bli en liten spricka där vattnet droppade ut. Lyckades fixa med silikon, å sålde sen huset inom 6 månader så vet inte vad som skedde sen…

• Gilla
byggly
  • Laddar…
Vi bor i en hyresrätt och i natt halv tre ungefär hörde jag ett ljud från toaletten och sedan ett strilande ljud av vatten. Trodde sonen var uppe och kissade, men efter ett tag gick jag upp och kollade. Upptäckte en stor vattensamling på golvet, och att vattentanken på toaletten var sprucken och att det rann vatten ur den. Vred av vattnet in till toaletten och ringde värden idag som var sur och anklagande i sin ton. De menar nu att det är vi som gjort skadan, men det var ingen uppe vid den tiden och inget tungt har heller fallit ner på toalettstolen. Jag fattar ingenting, och letar efter en förklaring!

Någon som har varit med om liknande? Det har inte varit några temperaturväxlingar eller liknande i hemmet ska tilläggas.
Det är ovanligt men kan hända. Hände mig i somras. En IFÖ-stol från 1977 small sönder Blev tom ett hack i väggen. Har varit rörmokare i många år och aldrig varit med om detta. Tur att man var hemma då😀

• Baksidan av en toalett med avtaget bakstycke, visar rör och beslag. Toaletten står på ett kaklat golv intill en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Mörner och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ovanligt men kan hända. Hände mig i somras. En IFÖ-stol från 1977 small sönder Blev tom ett hack i väggen. Har varit rörmokare i många år och aldrig varit med om detta. Tur att man var hemma då😀

Detta hände mig också. Vaknade av att jag trodde någon duschade mitt i natten men jag upptäckte då att det var ca 5cm vatten i hallen och ett litet Niagarafall över tröskeln till gästtoan. Spiralbrott på vattentanken som troligtvis startat genom att locket på tanken var för trångt och sedan har tiden gjort resten, toan var ca 30 år gammal. Mycket energi har frigjorts då det även fanns en spricka i locket mittför där sprickan i vattenbehållararen startat.

• Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…

Hej. Har haft två toaletter inom samma månad som spruckit i tanken. Gamla dom med, vet ej hur gamla.Försäkringsbolaget tog vattenskadorna som uppstod. Dom stod i våran bostad och användes dagligen.

• Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
kisumisu
Z Zodde skrev:
Tror många hade protesterat om man varit tvungen å ha klinker/våtrumsmatta på golvet i köket.
Avloppsrör e ju inget tryck i så skadan blir ju högst begränsad om man har skvallerrör.
Visst hade folk säkert protesterat. Ett tag alltså....

Brukar ju vara så 😉
Tills det landar och allt accepteras.

Är ju mycket värre saker som har ändrats och man har gjort mer eller mindre lagar av.

Försäkringsbolagen skulle ju kunna i alla fall ge rabatt till de som har sådana lösningar. Är ju så noga idag med badrum, lås, larm etc 🤔
Men sen var vattnet tar vägen är inte så noga då.

Det här är ju en sak som skulle kunna gälla nya hus alltså nybygge att det är krav. Precis som det är med andra saker som energiförbrukning och ännu "löjligare" saker.

Sen är det ju en smaksak. Men personligen saknar jag det från min lägenhet och förra hus.
Var så lätt rengöra toastolen när man kunde bara spola den rent. Nu när man saknar golvbrunn och har en toa som inte är vattentät får man hålla på och torka stolen med papper eller trasa.

Angående kök skulle det även där underlätta faktist åtminstone med klinkers. Har idag laminat som fått i sig en mindre vattenskada när djuren spillt vatten från skålarna.

Redigerat:
Det är liksom ingen som satt sig våldsamt. Vi hörde när det sprack och då låg vi i sängen i rummet bredvid. Och sen kom vattnet. Det finns ingen enskild händelse som vi kan knyta till att den gått sönder, och då är det ju hyresvärdens ansvar att byta, precis som när ett kylskåp går sönder tänker jag.
En bekant råkade ut för samma fel. Deras dotter är förlamad i benen, så hon sätter sig rätt tungt, liksom faller ner mot sitsen och tanken. Det visade sig att den inte höll för det i längden, men det tog flera år för skadan att utvecklas, och den envisa pappan lagade till och med med silvertejp under flera månader innan han insåg att den måste bytas. Efter utbyte fick hon lära sig att luta sig lite framåt medan hon flyttar sig till toaletten så uppstår inte problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.