Vi bor i en hyresrätt och i natt halv tre ungefär hörde jag ett ljud från toaletten och sedan ett strilande ljud av vatten. Trodde sonen var uppe och kissade, men efter ett tag gick jag upp och kollade. Upptäckte en stor vattensamling på golvet, och att vattentanken på toaletten var sprucken och att det rann vatten ur den. Vred av vattnet in till toaletten och ringde värden idag som var sur och anklagande i sin ton. De menar nu att det är vi som gjort skadan, men det var ingen uppe vid den tiden och inget tungt har heller fallit ner på toalettstolen. Jag fattar ingenting, och letar efter en förklaring!
Någon som har varit med om liknande? Det har inte varit några temperaturväxlingar eller liknande i hemmet ska tilläggas.
Någon som har varit med om liknande? Det har inte varit några temperaturväxlingar eller liknande i hemmet ska tilläggas.
Kan ha varit defekt från produktion, eller blivit skadad senare. Är det en liten skada kan det utåt sett se normalt ut i något år innan det till slut spricker.Morsansgrabb skrev:
Vi bor i en hyresrätt och i natt halv tre ungefär hörde jag ett ljud från toaletten och sedan ett strilande ljud av vatten. Trodde sonen var uppe och kissade, men efter ett tag gick jag upp och kollade. Upptäckte en stor vattensamling på golvet, och att vattentanken på toaletten var sprucken och att det rann vatten ur den. Vred av vattnet in till toaletten och ringde värden idag som var sur och anklagande i sin ton. De menar nu att det är vi som gjort skadan, men det var ingen uppe vid den tiden och inget tungt har heller fallit ner på toalettstolen. Jag fattar ingenting, och letar efter en förklaring!
Det är inte en ny stol, säkert 20 år gammal.R Rennan skrev:
Vi har haft en vattenläcka precis och de har behövs bila upp ett golv i hallen i anslutning till toaletten. Kan det spelat in?
Ja klart om det redan fanns en liten defekt så kan det ha påverkat, annars har det inte så stor betydelse. Men om den är 20 år gammal så kan knappast hyresvärden gnälla, den har gjort sitt. Men bara för att klargöra, var det någon som hade varit ute och festat som kom hem på natten och därefter gick den sönder?Morsansgrabb skrev:
Nej! Inget sånt. Vi låg och sov och vaknade av ett ljud!R Rennan skrev:Ja klart om det redan fanns en liten defekt så kan det ha påverkat, annars har det inte så stor betydelse. Men om den är 20 år gammal så kan knappast hyresvärden gnälla, den har gjort sitt. Men bara för att klargöra, var det någon som hade varit ute och festat som kom hem på natten och därefter gick den sönder?
Då är det bara för hyresvärden att byta ut toaletten, är den 20 år gammal så är det inte mycket att orda om. Men dom vill väll antagligen försöka få dig att betala för den, så de får mer pengar i egen ficka. Om dom börjar bråka kontakta hyresgästföreningen (om du är medlem).Morsansgrabb skrev:
Sprickan i cisternen verkar utgå från höger främre hörn. Sitter ibland fäst med skruvar i hörnen på äldre stolar, och kan nog spricka från den punkten, ifall man sätter sig lite våldsamt mot cisternen. Blir nog hemförsäkringen, men självrisken är väl högre än vad en billig stol kostar. Tror m.a.o. inte att hyresvärden vill stå för skadan.
Det är liksom ingen som satt sig våldsamt. Vi hörde när det sprack och då låg vi i sängen i rummet bredvid. Och sen kom vattnet. Det finns ingen enskild händelse som vi kan knyta till att den gått sönder, och då är det ju hyresvärdens ansvar att byta, precis som när ett kylskåp går sönder tänker jag.J JanSöderberg skrev:Sprickan i cisternen verkar utgå från höger främre hörn. Sitter ibland fäst med skruvar i hörnen på äldre stolar, och kan nog spricka från den punkten, ifall man sätter sig lite våldsamt mot cisternen. Blir nog hemförsäkringen, men självrisken är väl högre än vad en billig stol kostar. Tror m.a.o. inte att hyresvärden vill stå för skadan.
Ja, saker går sönder - även toastolar. Denna skada kanske lite ovanligare. Men spolanordningar, packningar osv brukar (iaf enligt min erfarenhet) behöva repareras eller bytas under 20 år.
Värden borde vara nöjd att det inte blev ännu värre vattenskada.
Värden borde vara nöjd att det inte blev ännu värre vattenskada.
Inte så orolig över pengar. Men jag gillar inte tanken på att bli beskylld att ha gjort nåt fel, och sen misstrodd. Vi bor i hyresrätt, och en av fördelarna med det är att värden faktiskt står för löpande underhåll, mot att vi betalar en rätt saftig hyra. Jag är nyfiken på vad som kan föranleda att den bara spricker mitt i natten.B Bozzen skrev:
Lappri!B Bozzen skrev:
Gamla antydningar till spricka kan när som helst haverera.
Sedan har du naturligtvis rätt i att ett regelbundet användande med tiotusentals temperaturförändringar troligen fått cisternen att slutligen spricka helt. Men det är givetvis inte hyresgästens fel. Det är inte svårare än så.
Tackar tusan att du inte skall betala för att det är en defekt WC installerad i ditt badrum. Om något, skall du få hyresavdrag för att den toalett du betalar för, inte går att använda.Morsansgrabb skrev:
Inte så orolig över pengar. Men jag gillar inte tanken på att bli beskylld att ha gjort nåt fel, och sen misstrodd. Vi bor i hyresrätt, och en av fördelarna med det är att värden faktiskt står för löpande underhåll, mot att vi betalar en rätt saftig hyra. Jag är nyfiken på vad som kan föranleda att den bara spricker mitt i natten.
Stå på dig!
Normalt är att någon har stött till cisternen hårt som har medfört en senare spricka eller att cisternen har bytts ut och att vid monteringen dragit bultarna så hårt att det har medfört sprickbildning. Det tredje senariot är tillverkningsfel, men det borde hänt när den var ny monterad.Morsansgrabb skrev:
Nu har ju inte personen hanterat den våldsamt.B Bozzen skrev:
Sen är ju inte wc stol så dyrt varken för hyresgästen eller för den delen hyresvärden.
Däremot kan det uppstå andra mycket större skador med tanke på vattnet.
Här har vi verkligen en anledning att ha golvbrunn på samtliga toaletter, som det tyvärr inte är!
Det här är nu kanske utanför ämnet. Men försäkringsbolagen idag kräver dittan o dattan. Konstigt att golvbrunn inte krävs.