997 läst ·
6 svar
997 läst
6 svar
Hur kraftigt elverk behöver jag?
Hej!
Ska köpa ett elverk som ska dra runt vattenpump (3fas), kyl och frys och lite nåt blandat vid långvariga strömavbrott.
Funderade först på nåt som kan driva även bergvärmepumpen. Men då borde jag väl kunna stänga av elpatronen i den - för den drar en massa.
Tittar på duabs varianter och funderar på hur kraftigt jag behöver. Dess tre är väl de mest intressanta. Har hellre ett lite för kraftigt än lite för klent, förstås.
Vilket skulle du rekommendera, och varför?
https://duab.se/garage-verkstad/elv...b-power-elverk-mg9000cle-3-1-fas-3-fas-bensin
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ab-power-elverk-mg5000cl-3-1-fas-3-fas-bensin
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ab-power-elverk-mg7500cl-3-1-fas-3-fas-bensin
Ska köpa ett elverk som ska dra runt vattenpump (3fas), kyl och frys och lite nåt blandat vid långvariga strömavbrott.
Funderade först på nåt som kan driva även bergvärmepumpen. Men då borde jag väl kunna stänga av elpatronen i den - för den drar en massa.
Tittar på duabs varianter och funderar på hur kraftigt jag behöver. Dess tre är väl de mest intressanta. Har hellre ett lite för kraftigt än lite för klent, förstås.
Vilket skulle du rekommendera, och varför?
https://duab.se/garage-verkstad/elv...b-power-elverk-mg9000cle-3-1-fas-3-fas-bensin
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ab-power-elverk-mg5000cl-3-1-fas-3-fas-bensin
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ab-power-elverk-mg7500cl-3-1-fas-3-fas-bensin
Ja, det är ju en bra fråga.F fribygg skrev:
Vattenpumpen - säg att det är 1 kw.
Kyl/frys, 0,5 kw.
Lite lampor och övrigt bös, 1 kw.
Men kanske lika bra att ta i lite extra för säkerhets skull. Det vore fint att kunna köra varmvattenberedaren en stund emellanåt, den är på 2 kw.
Så det lilla (mittenlänken) på 3,36 kw går nog bort.
Motorstarter kan vara svåra då de kan dra 5-8 ggr dess märkström just vid tillslag och då gäller att generatorns magnetisering inte hinner försvinna för mycket innan motorn man startar hunnit varva upp tillräckligt.
Det är jättesvårt att bedöma utan ett praktiskt prov innan köpet om generatorn man valt ut är kapabel att tex. starta 3-fas vattenpumpen i ditt fall utifrån uppgivna effektvärden på generatorn (såvida du inte köper en stor dieseldriven på typ 8 kW) då det dels finns varianten med elektronisk växelriktare och tvärnyper ganska fort och kopplar ur sig om lasten är det minsta över sina märkvärden mer än delar av sekund och man måste stänga av och starta om generatorn innan den kommer igång igen, och de större generatorerna så beror det på dess magnetiseringssystem i generatorn hur länge de kan hålla rotorn magnetiserad och därmed producera ström även när lasten är närmast kortsluten och huvudspänningarna är kanske på mindre än 1/3-del än normalt de första 100 - 500 ms när det strömrusar innan pumpen varvat upp sig som det blir när man direktstartar en 3-fasmotor.
Inverter-system som i en modern 1-fas drivning i en djuphålspump, invertervärmepumpar etc. är lättstartade i jämförelse även med en ganska liten klassisk 3-fasmotorn med direktstart, då dessa system har mjukstart och långsam upprampning av tex. pumpens eller kompressorns varvtal.
Det är när man har elverk som man inser skillnaden mellan styva och veka elnät...
Om möjlig försök få låna elveket av tänkt storlek eller en demo-version och prova hemma om tex. vattenpumpen startar med denna innan köp eller har en bra returpolicy hos företaget man köper ifrån ifall det inte fungerar som det är tänkt.
Det är jättesvårt att bedöma utan ett praktiskt prov innan köpet om generatorn man valt ut är kapabel att tex. starta 3-fas vattenpumpen i ditt fall utifrån uppgivna effektvärden på generatorn (såvida du inte köper en stor dieseldriven på typ 8 kW) då det dels finns varianten med elektronisk växelriktare och tvärnyper ganska fort och kopplar ur sig om lasten är det minsta över sina märkvärden mer än delar av sekund och man måste stänga av och starta om generatorn innan den kommer igång igen, och de större generatorerna så beror det på dess magnetiseringssystem i generatorn hur länge de kan hålla rotorn magnetiserad och därmed producera ström även när lasten är närmast kortsluten och huvudspänningarna är kanske på mindre än 1/3-del än normalt de första 100 - 500 ms när det strömrusar innan pumpen varvat upp sig som det blir när man direktstartar en 3-fasmotor.
Inverter-system som i en modern 1-fas drivning i en djuphålspump, invertervärmepumpar etc. är lättstartade i jämförelse även med en ganska liten klassisk 3-fasmotorn med direktstart, då dessa system har mjukstart och långsam upprampning av tex. pumpens eller kompressorns varvtal.
Det är när man har elverk som man inser skillnaden mellan styva och veka elnät...
Om möjlig försök få låna elveket av tänkt storlek eller en demo-version och prova hemma om tex. vattenpumpen startar med denna innan köp eller har en bra returpolicy hos företaget man köper ifrån ifall det inte fungerar som det är tänkt.
Du kan utan problem välja något av de två större du länkar till. Det kommer bli väl dimensionerat för det du beskriver.C ConnyN skrev:Hej!
Ska köpa ett elverk som ska dra runt vattenpump (3fas), kyl och frys och lite nåt blandat vid långvariga strömavbrott.
Funderade först på nåt som kan driva även bergvärmepumpen. Men då borde jag väl kunna stänga av elpatronen i den - för den drar en massa.
Tittar på duabs varianter och funderar på hur kraftigt jag behöver. Dess tre är väl de mest intressanta. Har hellre ett lite för kraftigt än lite för klent, förstås.
Vilket skulle du rekommendera, och varför?
[länk]
[länk]
[länk]
Eltekniskt är det ok och om du inte behöver köra ofta och länge bör även motorerna vara ok det är motorn som är det viktiga både långsiktigt och att de startar när det behövs osv. Givetvis också att man provstartar emellanåt och ser till att det ställs av på ett bra sätt efteråt.
Sen är det bra att ha en lite genomtänkt strategi om det blir skarpt läge. Som att ha sladdar och inkoppling klart för sig och vad man vill köra samtidigt mm. Kan man få till lite last blir det vettigare utnyttjande av bränslet. I ditt fall kanske börja med att köra pumpen och sen ställa av den när tanken är full och sen låta tex VVB gå till lämplig temp ihop med småförbrukarna. Man får mixa som man vill huvudsaken är att inte köra lång tid vid minimal last.
Kolla på lite trådar som tar upp ämnet det finns ganska många och även i närtid.
Japp. Eftersom TS skriver "långvariga" strömavbrott så tjatar jag som vanligt om att man också behöver en plan för bränsleförsörjningen. Är det t.ex. acceptabelt att behöva åka iväg och tanka, eller är målet att kunna klara sig helt avskuren från omvärlden? Samt även planera för servicebehovet - oljebytena kommer tätt vid kontinuerlig drift.GK100 skrev:
Klicka här för att svara
