Jag har ärvt ett elverk som jag tror aldrig har varit startat och som är åtminstone 20 år gammalt. Är nyfiken att prova det. Man drar igång det med startsnöre. Är det bara att hälla i soppa och köra igång eller bör jag (först) utföra något underhåll....?

Kontrollera att det är olja i det först är alltid bra. Sedan beror det lite på var och hur det förvarats. Om det finns et musbo inne i kylkanalerna måste det rensas före start.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Dra runt med snöret utan att starta. Går den runt så byt olja. Går den inte runt (stått fuktigt etc) så får det nog vara en påkostad model för att lägga möda på det...

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J
Bra att kolla oljan först, sedan kolla om det är ett diesel eller bensinverk..

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag har ärvt ett elverk som jag tror aldrig har varit startat och som är åtminstone 20 år gammalt. Är nyfiken att prova det. Man drar igång det med startsnöre. Är det bara att hälla i soppa och köra igång eller bör jag (först) utföra något underhåll....?
Kolla oljan om det är fyrtakt, sen färsk bensin, öppna bensinkranen, choke på och dra i snöret.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J
4 svar i stort sett samtidigt😱

J Jansson69 skrev:
4 svar i stort sett samtidigt😱
Bensindrivet (Honda). Startsnöre check. ...

J
S sepani skrev:
Bensindrivet (Honda). Startsnöre check. ...
Töm tanken och häll i nytt bränsle och kolla oljan..

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Blir intressant 🤔
Motor och maskindel med gul ventil och smutsig yta, liggandes på en sprucken kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En generator packad i en kartong med en vit bränsletank och en röd elektrisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla oljan

Varmkör

Tappa ur oljan varm och häll i ny!

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.