5 404 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Hur kortla stålregel?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ska sätta upp en rätt tung tv på väggen och behöver ta bort en gipsskiva för att kortla bakom så det blir stabilare. När man läser om att sätta upp väggfäste på olika sidor så nämns det nästan bara om betong eller träreglar. Men jag har stålreglar. Är det bättre eller sämre än trä? Och hur kortlar man mellan stålreglar? Ok att kortla med en träregel?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skruva i flänsen går väl bra på ena sida men "livet" är väl vägen på andra sidan.
Torde vara så att öppningen på U:et är vända åt samma håll.
Protte
Torde vara så att öppningen på U:et är vända åt samma håll.
Protte
Du behöver som sagt inte fästa kortling på baksidan. Det lär räcka bra att bara fälla in den bakom gipsen.
Hur tung är tvn? Är det ett utsvängt fäste?
Det finns kortlingsband som man fäster på flänsens utsida, alltså mellan regel och gips. Men lättast är återigen en plyfa-bit bakom. Det räcker för ett handfat utan problem.
Ett tv-fäste som inte är utsvängt så lär det räcka med några molly eller liknande. Och gärna om du får någon skruv genom regel.
Hur tung är tvn? Är det ett utsvängt fäste?
Det finns kortlingsband som man fäster på flänsens utsida, alltså mellan regel och gips. Men lättast är återigen en plyfa-bit bakom. Det räcker för ett handfat utan problem.
Ett tv-fäste som inte är utsvängt så lär det räcka med några molly eller liknande. Och gärna om du får någon skruv genom regel.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag har kortlat klart nu och håller på att spackla väggen för att sedan måla.
TV:n väger 23 kilo och fästet 7 kg. Det är utsvängd arm ja. Nu lär det garanterat hålla i alla fall. Kortlade med rejäla reglar och många skruvar och körde in husfix i alla små fogar jag fann dessutom.
TV:n väger 23 kilo och fästet 7 kg. Det är utsvängd arm ja. Nu lär det garanterat hålla i alla fall. Kortlade med rejäla reglar och många skruvar och körde in husfix i alla små fogar jag fann dessutom.
Klicka här för att svara