48 322 läst ·
388 svar
48k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Det är klart man får, på samma sätt som man får köra om en bilist. Till höger eller vänster, om hastigheten är 70 km/h eller lägre.pacman42 skrev:
Behöver du verkligen referenser till så grundläggande trafikkunskap? Ok, 3 kap 7 § , 31 §, 32 §, 37 §, 38 § i trafikförordningen. Bland annat.
Kapitlen om cyklister och cirkulationsplatser är f ö något som de flesta bilister borde läsa om några gånger, enligt min erfarenhet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Något rättsfall har jag inte och orkar inte ta fram heller, men skärmdumpen ovan är från https://www.mestmotor.se/automotors...eta-vid-rondellkorning-annars-blir-det-boter/D Daniel 109 skrev:Har du något rätts fall eller annan referens som styrker det där?
Vitsen med två filer försvinner ju om båda måste vara tomma.
Den inne bilen ska ju lämna företräde för bilar i yttre filen. Så länge denne inte blinkar höger bör det enligt mig vara okej att köra in.
Om jag skulle gå en sådan bot skulle jag dra det till rätten.
Generellt gäller ju att man har väjningsplikt för samtliga fordon i cirkulationsplatsen och där nämns inget om att vissa filer är undantagna denna.
§7 gäller om det är i olika filer. Men i samma fil?T tanaris skrev:Det är klart man får, på samma sätt som man får köra om en bilist. Till höger eller vänster, om hastigheten är 70 km/h eller lägre.
Behöver du verkligen referenser till så grundläggande trafikkunskap? Ok, 3 kap 7 § , 31 §, 32 §, 37 §, 38 § i trafikförordningen. Bland annat.
Kapitlen om cyklister och cirkulationsplatser är f ö något som de flesta bilister borde läsa om några gånger, enligt min erfarenhet.
§31 säger hur man får köra om, inte när. Osv med de andra paragraferna.
§39 skulle kunna användas för att hävda att omkörning får ske.
Men §32-33 gör att omkörning i de flesta cirkulationsplatser inte är tillåten.
Om du menar att reglerna är otydliga för att de innehåller formuleringar som "kan ske utan fara" och "betryggande avstånd" så är de förstås inte supertydliga ur den synvinkeln, men det går inte att skriva lagar som täcker alla möjliga situationer.pacman42 skrev:
Jag tycker fortfarande det är tydligt. Sker det ingen olycka eller incident vid omkörningen, då var det sannolikt utan fara och betryggande avstånd. Det kan förstås ha upplevts annorlunda av den som blev omkörd, i synnerhet om vederbörande sitter oskyddad på en cykel, men nu har vi ju (tyvärr) inga lagar som specificerar minimiavståndet.
(Btw snittar jag drygt 1000 mil på cykel under ett icke-pandemiår, så jag har viss erfarenhet av att cykla i vältrafikerade Stockholmsrondeller.)
Men är det verkligen korrekt? Är den inte snarare att betrakta som en serie Y-korsningar? Och att en bil i högerfilen som ska svänga vänster har lika mycket skyldighet att se till sitt det är säkert med hänseende till bilar i vänsterfilen?B b8q skrev:
Dessutom saktar man ju inte ner när man svänger ur en rondell, så liknelsen med en rak högerdväng från vänsterfilen haltar. En krock blir det väl bara om bilen i högerfilen "kör om" bilen i vänsterfilen (om man antar att de inte ligger helt bredvid varandra), och det är ju inte tillåtet?
Jag har själv blivit omkörd så nära att backspeglar tagit i armen några gånger, det anser åtminstone jag vara åtminstone en meter för nära. Har även råkar ut för sönderslagen spegel när jag blivit omkörd och suttit i bil. Det finns inte utrymme för säkra omkörningar i de flesta cirkulationsplatser jag passerar.T tanaris skrev:Om du menar att reglerna är otydliga för att de innehåller formuleringar som "kan ske utan fara" och "betryggande avstånd" så är de förstås inte supertydliga ur den synvinkeln, men det går inte att skriva lagar som täcker alla möjliga situationer.
Jag tycker fortfarande det är tydligt. Sker det ingen olycka eller incident vid omkörningen, då var det sannolikt utan fara och betryggande avstånd. Det kan förstås ha upplevts annorlunda av den som blev omkörd, i synnerhet om vederbörande sitter oskyddad på en cykel, men nu har vi ju (tyvärr) inga lagar som specificerar minimiavståndet.
(Btw snittar jag drygt 1000 mil på cykel under ett icke-pandemiår, så jag har viss erfarenhet av att cykla i vältrafikerade Stockholmsrondeller.)
Rekordet att vara illa ute var när jag tre gånger på samma vecka var centimeter från att flyga av cykeln pga bilister som inte följde trafikreglerna. Jag gjorde ett rätt långt uppehåll med cyklingen efter den veckan. Reglerna de inte klarade av att följa var hur man kör i cirkulationsplats (backspegel i armen), ut ur cirkulationsplats fick väja för en bilist som körde ut bakom en gående som fortfarande var på övergångsstället och inte såg mig, samt en bil som korsade och tvärstannade tvärs över cykelbanan mitt framför mig när den skulle in i en cirkulationsplats (jag hann precis väja, men satte en buckla i bildörren när jag tryckte ifrån med foten). Numera har man uppgraderat den cykelbanan så att bilisterna alltid har väjningsplikt, men det har nog blivit farligare av det då många cyklister inte längre ser efter om det kommer en bil utan ofta gör en nittiogradare rätt ut över vägen...
Knallgula kläder har jag redan när jag cyklar, samt gul hjälm. Allt för att synas bra. Reflexerna gör nog mest nytta då det är mörkt. Och cyklar jag när det är mörkt så har jag reflexväst också.Nyfniken skrev:
Så nej, det beror inte på det. Problemet är att det finns för många saker att titta efter i cirkulationsplats (och i trafiken I allmänhet) så bilisterna ser inte cyklisterna. Det finns till och med en term för detta, som jag dock glömt av vad den heter. Om det händer för mycket så ser man inte allt, särskilt inte om det inte är det man tittar efter.
När jag kör bil så tittar jag främst efter cyklister (då jag vet hur utsatta de är), men då är det lätt att man missar annat. Jag tycker dock att detta fungerar rätt bra.
I höstas var jag nära att bevittna en dödsolycka på ett ställe där det redan hänt en liknande olycka tidigare (som var en dödsolycka). En kvinna på elcykel kommer på cykelbanan som bilarna har väjningsplikt mot, bilen missbedömer totalt kvinnans fart då hon inte ser ut att ta i och inte är klädd för snabb cykling och bilen kör ut. Både bilisten och cyklisten inser vad som är på väg att hända och bromsar allt de kan. Kvinnan får då framåtrotation och flyger över styret och landar under bilen. Som av ett under så fick hon inte någon kroppsdel under hjulen. Bilisten drar fram henne oskadd (ja, lite skrapsår, men ingenting allvarligt). Hade bilisten bromsat en tiondel senare så hade hon troligen hamnat på IVA och kanske avlidit om huvudet hamnat oturligt. Som sagt var, cyklister är väldigt utsatta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
En mycket konstig inställning från någon som är från Stockholm. Och praktiskt oanvändbar i en flerfilig rondell.B b8q skrev:
Ta Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen till exempel. Fyra filer eller mer och många stora rondeller.
Där måste inkörande i rondellen väja för utkörande ifrån båda filerna i nästa avfart för att trafiken ska fungera. I ditt tänkta exempel skulle en inkörande bil i högerfil kunna hävda företräde framför en utkörande i vänsterfil vilket i det närmaste skulle halvera trafikflödet.
I praktiken har en inkörande bil väjningsplikt för utkörande bilar från vänsterfilen vid den efterföljande utfarten.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har inga problem med folk som blinkar vänster i rondell givet att de släcker blinkershelvetet i tid (och gärna byter till högerblink). Körriktningsvisarna är till för att förklara för övriga vad man håller på med och vänsterblink när man är på väg att svänga höger ut ur rondellen är bara missvisande.
Här har vi en sådan här pjäs. När den byggdes var det en cirkulationsplats. Det är inte en cirkulationsplats utan en fyrvägskorsning, den fula rondellen i mitten gör att folk inte fattar hur man blinkar för att de läser inte skylten innan som man ser på google. Därav har det skett ett antal olyckor då alla som kommer på stora vägen tror att de bara ska blåsa på och de som kommer från vänster eller höger ska stå och vänta.harry73 skrev:
Det funkade tyvärr bättre när det var huvudled och där var trafikljus för gående.
Hässleholmsvägen – Google Maps