F fiskbuggaren skrev:
Körriktningsvisarna är till för att förklara för övriga vad man håller på med och vänsterblink när man är på väg att svänga höger ut ur rondellen är bara missvisande.
Standardförfarande i Tranås.:rolleyes:

Rkarlsson skrev:
Här har vi en sådan här pjäs. När den byggdes var det en cirkulationsplats. Det är inte en cirkulationsplats utan en fyrvägskorsning, den fula rondellen i mitten gör att folk inte fattar hur man blinkar för att de läser inte skylten innan som man ser på google. Därav har det skett ett antal olyckor då alla som kommer på stora vägen tror att de bara ska blåsa på och de som kommer från vänster eller höger ska stå och vänta.

Det funkade tyvärr bättre när det var huvudled och där var trafikljus för gående.

Hässleholmsvägen – Google Maps
I exemplet ovan, så brukar (om det är någon trafik) jag oftast blinka vänster när jag kör in i CP - om jag ska vänster eller vända. Tycker att detta gör det smidigare för övriga bilister att förstå, då många som bara kör rak fram sällan blinkar. Naturligtvis blinkas det höger när jag är på väg ut från CP. På större CP gör jag detta aldrig, skapar mer förvirring, speciellt i flerfiliga CP kan tro att man ska byta fil!!!

A
trähandtag trähandtag skrev:
I exemplet ovan, så brukar (om det är någon trafik) jag oftast blinka vänster när jag kör in i CP - om jag ska vänster eller vända. Tycker att detta gör det smidigare för övriga bilister att förstå, då många som bara kör rak fram sällan blinkar. Naturligtvis blinkas det höger när jag är på väg ut från CP. På större CP gör jag detta aldrig, skapar mer förvirring, speciellt i flerfiliga CP kan tro att man ska byta fil!!!
Ja men denna är ju fyrvägskorsning där de låtit bli att ta bort klumpen i mitten. Det korrekta är ju att blinka vänster om man ska vänster så att den rakt över inte kör på dig. Men folk blinkar som om de kör i en cirkulationsplats vilket är helt fel.

Trafikverket har verkligen gjort en tankevurpa när de inte tog bort "rondellen" för folk vet knappt vad de ska göra, vilket är farlig då det är extremt mycket tung trafik där.

JanneJanne123
pacman42 pacman42 skrev:
Knallgula kläder har jag redan när jag cyklar, samt gul hjälm. Allt för att synas bra. Reflexerna gör nog mest nytta då det är mörkt. Och cyklar jag när det är mörkt så har jag reflexväst också.

Så nej, det beror inte på det. Problemet är att det finns för många saker att titta efter i cirkulationsplats (och i trafiken I allmänhet) så bilisterna ser inte cyklisterna. Det finns till och med en term för detta, som jag dock glömt av vad den heter. Om det händer för mycket så ser man inte allt, särskilt inte om det inte är det man tittar efter.

När jag kör bil så tittar jag främst efter cyklister (då jag vet hur utsatta de är), men då är det lätt att man missar annat. Jag tycker dock att detta fungerar rätt bra.

I höstas var jag nära att bevittna en dödsolycka på ett ställe där det redan hänt en liknande olycka tidigare (som var en dödsolycka). En kvinna på elcykel kommer på cykelbanan som bilarna har väjningsplikt mot, bilen missbedömer totalt kvinnans fart då hon inte ser ut att ta i och inte är klädd för snabb cykling och bilen kör ut. Både bilisten och cyklisten inser vad som är på väg att hända och bromsar allt de kan. Kvinnan får då framåtrotation och flyger över styret och landar under bilen. Som av ett under så fick hon inte någon kroppsdel under hjulen. Bilisten drar fram henne oskadd (ja, lite skrapsår, men ingenting allvarligt). Hade bilisten bromsat en tiondel senare så hade hon troligen hamnat på IVA och kanske avlidit om huvudet hamnat oturligt. Som sagt var, cyklister är väldigt utsatta.
Helt enig i den här observationen. Då jag själv är både bilist och cyklist försöker jag tänka mig in i båda trafikanternas situation när jag närmar mig en rondell. Min bild är att många bilister endast tittar vänster när de är på väg in i rondellen för att de är så fokuserade på att ta sig in i rondellen att de helt glömmer snabba cyklister som kommer cyklande från höger. Jag har som huvudregel att jag inte litar på någon bilist vid rondeller och söker därför alltid ögonkontakt med föraren innan jag passerar. Detta gäller speciellt i rondellen vid Brommaplan som nämns ovan och som enligt mig är en av Stockholms största trafikkatastrofer och jag har under de senaste tre åren sett 6 olyckor mellan bil och cyklist som har berott just på att samspelet och förståelsen för varandra har saknats. Cyklisten har haft rätt i sak varje gång, men det är ju tyvärr bilen som klarar smällen helskinnad.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Utseendet är ju exakt en mindre CP, men ser att det står, flevägsväjning? varför denna hybrid, då funktionen är den samma som CP? Vad har kommunen motiverat detta med!

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Cyklisten har haft rätt i sak varje gång, men det är ju tyvärr bilen som klarar smällen helskinnad.
Det hjälper ju inte att man hade rätt i sak när man ligger på intensiven...

Vad vill jag säga med det då? Jo att ibland ska man kanske inte stirra sig blind på vem som hade rätt och fel utan helt enkelt bara vara pragmatisk och anpassa sitt beteende så att man inte råkar illa ut.

Mitt enda önskemål är att cyklister och motorcyklister använder varselfärger i alla fall någonstans på klädseln. Ni är så små så att ni alldeles för lätt smälter in i omgivningen när ni är klädda i modefärger.

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
A
Utseendet är ju exakt en mindre CP, men ser att det står, flevägsväjning? varför denna hybrid, då funktionen är den samma som CP? Vad har kommunen motiverat detta med!
Totalytan är för liten för en cirkulationsplats, så de bytte bara skyltarna. De har alltså först haft cirkulationsplats som funkade, men ändrade till flervägsväjning vilket inte funkar och ger fler olyckor.

Grannbyn hade samma motivering, för liten yta men där hann de inte sätta dit något i mitten. Dock gjorde byborna en rolig sak en natt och satte dit en toalett och skyltade upp som cirkulationsplats och trafiken har aldrig rullat bättre någonsin. Men humor har inte trafikverket :)
Lastbilar rundar utan problem.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Totalytan är för liten för en cirkulationsplats, så de bytte bara skyltarna. De har alltså först haft cirkulationsplats som funkade, men ändrade till flervägsväjning vilket inte funkar och ger fler olyckor.

Grannbyn hade samma motivering, för liten yta men där hann de inte sätta dit något i mitten. Dock gjorde byborna en rolig sak en natt och satte dit en toalett och skyltade upp som cirkulationsplats och trafiken har aldrig rullat bättre någonsin. Men humor har inte trafikverket :)
Lastbilar rundar utan problem.
då ska du få se på liten CP, som ligger några kvarter bort från där vi bor! Där går det jättebra med en CP, trots att ytan borde vara mindre än 25 % av "korsningen i Hässleholm!
Nä får inte till länken! Försökt försökt flera gånger!
här kommer en skärmdump!
Skärmdump av en liten cirkulationsplats med en röd bil, omgiven av grönska och vägskyltar i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även här går det tung trafik!

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Den är väl å andra sidan byggd så att tung trafik ska kunna köra rakt över rondellen.

JanneJanne123
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det hjälper ju inte att man hade rätt i sak när man ligger på intensiven...

Vad vill jag säga med det då? Jo att ibland ska man kanske inte stirra sig blind på vem som hade rätt och fel utan helt enkelt bara vara pragmatisk och anpassa sitt beteende så att man inte råkar illa ut.

Mitt enda önskemål är att cyklister och motorcyklister använder varselfärger i alla fall någonstans på klädseln. Ni är så små så att ni alldeles för lätt smälter in i omgivningen när ni är klädda i modefärger.
Helt enig.

Ska också tillägga att i samtliga olyckor jag refererar till ovan har cyklisten varit av typen ”jag ser min jobbpendling som Tour de France” och det i kombination med en stressig morgontrafik är inte en bra mix.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Helt enig.

Ska också tillägga att i samtliga olyckor jag refererar till ovan har cyklisten varit av typen ”jag ser min jobbpendling som Tour de France” och det i kombination med en stressig morgontrafik är inte en bra mix.
De är tyvärr alltför vanliga.

Fairlane
Rkarlsson skrev:
Ja men denna är ju fyrvägskorsning där de låtit bli att ta bort klumpen i mitten. Det korrekta är ju att blinka vänster om man ska vänster så att den rakt över inte kör på dig. Men folk blinkar som om de kör i en cirkulationsplats vilket är helt fel.

Trafikverket har verkligen gjort en tankevurpa när de inte tog bort "rondellen" för folk vet knappt vad de ska göra, vilket är farlig då det är extremt mycket tung trafik där.
Det där är enligt mig en riktigt dum utformning. Som du säger så borde man tagit bort rondellen för att undvika missförstånd. Generellt tycker jag dessutom det är dumt med skriven text på tilläggsskyltar, eftersom inte alla kan läsa eller förstå språket.

A
då ska du få se på liten CP, som ligger några kvarter bort från där vi bor! Där går det jättebra med en CP, trots att ytan borde vara mindre än 25 % av "korsningen i Hässleholm!
Nä får inte till länken! Försökt försökt flera gånger!
här kommer en skärmdump!
[bild]

Även här går det tung trafik!
:D Man kanske borde skicka denna till planeraren här.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Det där är enligt mig en riktigt dum utformning. Som du säger så borde man tagit bort rondellen för att undvika missförstånd. Generellt tycker jag dessutom det är dumt med skriven text på tilläggsskyltar, eftersom inte alla kan läsa eller förstå språket.
Det är verkligen missförstånd varje dag. Och tänk om tex du är på genomfart, du kommer inte ens fatta vad du gjorde för fel när alla tutar på dig eller nästan kör på dig.

Om jag inte hade bott här så hade jag trott att det varit samma regler som en vanliga cirkulation, och då hade man kanske inte blinkat vänster och blivit påkörd.

Enda tilläggstexter som egentligen borde få finnas på svenska är tider vid skolor tex. Hur ska polacker och övriga öststatarländer ens fatta vad som menas. =)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har själv blivit omkörd så nära att backspeglar tagit i armen några gånger, det anser åtminstone jag vara åtminstone en meter för nära. Har även råkar ut för sönderslagen spegel när jag blivit omkörd och suttit i bil. Det finns inte utrymme för säkra omkörningar i de flesta cirkulationsplatser jag passerar.

Rekordet att vara illa ute var när jag tre gånger på samma vecka var centimeter från att flyga av cykeln pga bilister som inte följde trafikreglerna. Jag gjorde ett rätt långt uppehåll med cyklingen efter den veckan. Reglerna de inte klarade av att följa var hur man kör i cirkulationsplats (backspegel i armen), ut ur cirkulationsplats fick väja för en bilist som körde ut bakom en gående som fortfarande var på övergångsstället och inte såg mig, samt en bil som korsade och tvärstannade tvärs över cykelbanan mitt framför mig när den skulle in i en cirkulationsplats (jag hann precis väja, men satte en buckla i bildörren när jag tryckte ifrån med foten). Numera har man uppgraderat den cykelbanan så att bilisterna alltid har väjningsplikt, men det har nog blivit farligare av det då många cyklister inte längre ser efter om det kommer en bil utan ofta gör en nittiogradare rätt ut över vägen...
När det inte är pandemi pendlar jag 4 mil ToR genom Stockholm och cyklar i övrigt en hel del landsväg. Visst är det stundtals obehagligt, men även om jag har god koll på vilka regler som gäller följer jag dem inte strikt, det vore ganska korkat. Jag tror på att ta plats, ha god uppsikt, snabba reflexer och utgår från att ingen bilist ser mig eller vet när de ska lämna företräde, och hittills har jag klarat mig utmärkt. Men att folk inte kan reglerna betyder inte att reglerna är oklara, och det var det du hängde upp dig på. Jag anser fortfarande att regler för cirkulationsplatser är glasklara.

(Jag tänker inte ge mig in i någon cyklist vs bilist-debatt, de är bara tröttsamma. Jag är både och, så jag vet att det finns rötägg på bägge sidor, skillnaden är att en del av rötäggen sitter bakom plåt, krockzoner och dito kuddar medan andra rötägg skyddas av typ 150 gram frigolit och lycrakläder...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.