Hej,

Jag har haft en taklampa i en garderob som tänds på rörelse endast. Ingen strömställare för att tända/släcka.

Nu har jag monterat en vanlig lampa och vill sätta en vanlig strömställare så jag kan tända och släcka själv.

Men när jag tog bort locket på väggen så blir jag osäker på hur jag skall göra detta 😮‍💨

Dem två bruna sätter jag i ingången L i nederkant.
Grå måste ju vara tandtråd till lampan. Koppla in på pil ut.
Eller tänker jag fel?
Blir så förvirrad över hur äns den gamla lampa kunde tända och släcka när det var så här bakom locket.

Närbild på en elektrisk komponent från Schneider Electric med grönt kretskort, hålls av en hand mot en vägg, med olika markeringar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar sticker ut ur en vägg utan täckplatta, med röda kabelanslutningar, förberett för installation av en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund taklampa med LED-panel och inskriptionen "Unilamp", placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut i taket, vad sitter det för kablar där och hur var dom kopplade?
 
Du tänker rätt, att den lampan du har fungerade beror på att den får direktström då tändtråden är kopplad till fasen.
 
Det troliga är att grå är tändtråd. Spåra om den går fram till armaturen
 
Den grå är väl inte kopplad till nånting?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur ser det ut i taket, vad sitter det för kablar där och hur var dom kopplade?
Det var bara nolla och fas.
 
C CDirmark skrev:
Det var bara nolla och fas.
Jojo, så det finns bara två kablar i taket?
Vilken av trådarna i dosan är den som är/var fas i taket, det är ju den som ska bli tändtråd från strömbrytaren nu.
 
J J-banan skrev:
Det troliga är att grå är tändtråd. Spåra om den går fram till armaturen
Kom på att den går inte dit, var bara blå och brun i taket.
 
D Dilato skrev:
Jojo, så det finns bara två kablar i taket?
Vilken av trådarna i dosan är den som är/var fas i taket, det är ju den som ska bli tändtråd från strömbrytaren nu.
Exakt, två kablar i taket.
Då får jag lista ut vilken av dem det var och använda som tändtråd. Tack
 
C CDirmark skrev:
Exakt, två kablar i taket.
Då får jag lista ut vilken av dem det var och använda som tändtråd. Tack
Borde vara enkelt, bara dra lite i den i taket så ser man vilken som rör sig i dosan ( om den går dit).
Med avstängd ström naturligtvis.
 
  • Gilla
CDirmark
  • Laddar…
C CDirmark skrev:
Kom på att den går inte dit, var bara blå och brun i taket.
Den kan gå till kopplingsdosa och ihopkopplad med brun
 
Tack för snabba svar!
Nu är det löst
 
  • Gilla
J-banan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.