MultiMan MultiMan skrev:
Är det något liknande denna? [länk]

[bild]

Jag avråder iaf att du som okunnig försöker använda Torix till sammanlagt 7 kablar per hatt. Stor risk för problem om man inte är van.

Håller med. Men om det är denna lampa du har ock inte är rädd för döden så kolla bild 5! Där ser du de två ledningarna som skall gå vidare till taket.

• Gilla
Mravica
  • Laddar…
MultiMan
Hur kan en sådan konstruktion bli CE-märkt? Visar ju att systemet inte fungerar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det samma lampa? Skyddsjordning är ett alternativ till en dosa, men det är fortfarande inte regelrätt med den stora ytan mot taket. Och jag ser ingen skruv för skyddsjordsledare på TS bild. Det finns bara ett hål. Kanske får man gå till järnhandeln (finns de fortfarande) och köra en M4-skruv själv...

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Enligt etiketten är lampan dubbelisolerad men det gäller ju knappast när man kopplat in lampan enligt anvisningarna.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Framgår ganska tydligt hur koppling ska funka.

• Elektrisk kopplingsplatta med flera svarta, blå och bruna kablar anslutna via orange kabelkontakter, märkta "House line" med en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord där

• Diagram som visar installation av taklampa med jordledning och komponenter markerade.
    Skapa konto
MultiMan MultiMan skrev:
Är det något liknande denna? [länk]

[bild]

Jag avråder iaf att du som okunnig försöker använda Torix till sammanlagt 7 kablar per hatt. Stor risk för problem om man inte är van.
Perfekt är detta jag ville veta bild 5 så nu vet jag exakt hur jag ska göra TACK😁👍⚘️

Coolman Coolman skrev:
Framgår ganska tydligt hur koppling ska funka.
Ja där ja men inte på den jag hade fått med😏

C Cimmis skrev:
Perfekt är detta jag ville veta bild 5 så nu vet jag exakt hur jag ska göra TACK😁👍⚘️
Hur tänker du göra?
Är takkoppen i plast eller metall?
Vilken variant på lampa har du, dubbelisolerad eller skyddsjordad?
Har du någonsin använt en sådan Torix som följer med paketet?
Hur tänker du dragavlasta sladden med lampstickpropp?
Det finns många tveksamheter här som kan leda till skada.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur kan en sådan konstruktion bli CE-märkt? Visar ju att systemet inte fungerar.
Den klarar CE-märkning just för att den inte CE-märks som en färdig armatur.
(Har inte kollat vilka standarder just denna armatur tillämpar dock)

Det är detta som är det luriga med CE-märkning.
Du behöver enbart följa de standarder som blir applicerbara på produkten utefter din konstruktion.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
Om armaturen inte följer gällande standarder (som man själv intygat) efter att man kopplat in den enligt de installationsanvisningar som medföljer så borde konstruktionen som helhet inte godkännas. Det är min åsikt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om armaturen inte följer gällande standarder (som man själv intygat) efter att man kopplat in den enligt de installationsanvisningar som medföljer så borde konstruktionen som helhet inte godkännas. Det är min åsikt.
Precis, men sa inte TS att det inte följde med instruktioner på inkoppling?

Om man spekulerar kanske det finns en anledning till detta 😉

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Dom där hattarna får jag själv aldrig till, skulle rekommendera en sådan här:
Wago 221-415 kopplingsklämma med genomskinlig bas och orange spakar används för säkra elektriska anslutningar och dragavlastning.
Skapa konto

Kopplingarna ska på något sätt klara att det rycks i trådarna (dragavlastning). Kan ju vara så att du hänger av och på lampan av någon anledning. Är säkert en rejäl bondlösning, men om kablarna räcker brukar jag försöka få till det med 2-3 stripes.

• Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Dom där hattarna får jag själv aldrig till, skulle rekommendera en sådan här:
Det räcker inte med en...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det räcker inte med en...
Syftade så klart på en sådan istället för respektive hatt — men om det var oklart så kan det var bra att tydliggöra det.

Edit: Nu ser jag att det var sex kablar, då fattar jag…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.