5 038 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Hur kopplar man ihop 13 lampor
De flesta (alla?) lampor som idag saluförs och är konstruerade med metallrör, ex golvlampor använder vanlig lampkabel (SKX) och uppnår dubbelisolation.
Dra ut alla de 13 kablarna och samla dom i en plastkapsling, koppla ihop ledarna enl. de förslag som har givits.
Dra ut alla de 13 kablarna och samla dom i en plastkapsling, koppla ihop ledarna enl. de förslag som har givits.
Oftast brukar man köra med RQ eller MQ i en armatur, sällan något annat används. RQ och MQ får absolut INTE användas i såna toppklämmormnils skrev:
Ja, det är väl där det kan skita sig. 8 st 5-or tar mer plats än man kan tro. Bygger man lampan själv kan man iofs ta till kopplingsutrymmet efter behov.Alfredo skrev:
Har renoverat ett antal flerarmade armaturer och ofta är det 6 eller fler ljuskällor som skall kopplas ihop på ett begränsat utrymme. Man önskar att det hade funnits en micro-variant av 221 eller 222 för < 4 mm² ledare, eller åtminstone en 7- eller 8-polig version. 221 är platt men onödigt bred. 222 är smal men onödigt hög.
I praktiken får man ta en 6 mm² enkel- eller dubbel-U-båt och möla in ett alldeles för stort antal ledare i varje hål. Dubbelisoleringen får lösas med isoleringstejp. Inte optimalt, men enda alternativet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Samtliga wagoklämmor som säljs är enpoliga.C cpalm skrev:Ja, det är väl där det kan skita sig. 8 st 5-or tar mer plats än man kan tro. Bygger man lampan själv kan man iofs ta till kopplingsutrymmet efter behov.
Har renoverat ett antal flerarmade armaturer och ofta är det 6 eller fler ljuskällor som skall kopplas ihop på ett begränsat utrymme. Man önskar att det hade funnits en micro-variant av 221 eller 222 för < 4 mm² ledare, eller åtminstone en 7- eller 8-polig version. 221 är platt men onödigt bred. 222 är smal men onödigt hög.
I praktiken får man ta en 6 mm² enkel- eller dubbel-U-båt och möla in ett alldeles för stort antal ledare i varje hål. Dubbelisoleringen får lösas med isoleringstejp. Inte optimalt, men enda alternativet.
Funderar på om det ens är vettigt att du drar alla 13 lampor till en central kopplingspunkt. Känns som det är mera vanligt/vettigt att du kopplar in vid en lampa och börjar sedan dra ledningar från den lampan ut till nästa lampa och till nästa lampa från den och så vidare så alla lampor är till sist kopplad på en slinga. Då behöver man endast koppla ihop 3x3 ledare vid varje lampa, vilket kan göras med 3 wago 221 eller 3 sockerbit/u-båt per lampa. Dock vet jag inte hur det tänkts att lampan ska vara byggd om det finns plats för lite kopplingar i närheten av varje armatur eller om det går att gömma en dosa av något slag, samt vp-rör/kabellister för dragning av kabel mellan dosorna och RKK från dosan till lampan.
Det är viktigt att inga enkelisolerade ledare såsom EQ/FQ/RQ dras i ledande rör utan att röret är tillförlitligt jordat med egen koppling till jord, dock kan du dra dubbelisolerat såsom EKK/RKK direkt i rören. Beroende på lampan och montering behöver du också tänka på att ha någon form av dragavlastning så att ledarna inte kan dras ut ur sina kopplingspunkter.
Om det inte gör att dra en slinga som kedjekopplar mellan lamporna, så känns det som att det blir lite mycket kabelbo och trångt att koppla med bara ett gäng wago 221 i de flesta kopplingsutrymmen. Inte Inte heller så fint med något egenbyggt kopplingsutrymme eftersom du kanske inte lyckas uppfylla kraven om brandspridning och isolation, samt att man måsta använda verktyg/nyckel för att komma åt kopplingsmaterialen. Själv tänker jag att i sådant fall går man på de lösningar som finns runt normcentraler och DIN-skenor. Som kopplingsutryme kan du ta en lämplig normcentral eller en kopplingslåda t.ex. Hide-a-lite D-Box eller Malmberg Kapsling 220x170x80mm EAN-nummer: 8000126234442 samt en passande DIN-skena. En riktig normkapsling såsom HAGER Gamma eller annat kan vara mer flexibel i håltagning för att föra in kablar/rör, men då behöver man använda heltäckande remsa för petskydd.
På DIN-skenan kan du sätta ELDON snabbkopplinsplintar ECT142F (fas) ECT142N (neutral) ECT142PE(jord) med 14x4mm^2 snabbkopplingar per plint och runt 170mm total bred. Verkar vara lite leveranstid på eldons plintar hos de flesta just nu och inte så många har fasplinten ECT142F, så Hagers kan vara enklare att hitta: KN18E (jord) KN18N (Neutral) KN18P (fas) samt några KN00A för att kunna fästa plintarna på DIN-skena. Varje plint har 14 snabbanslutningar och blir 225mm bred för alla tre plintarna. Finns även malmbergs omn
Om du tänker använda anslutningskabel såsom RKK hela vägen från kopplingspunkten till lamporna så går de att sticka in i både Hagers och ELDONs snabbplintar bara man trycker in anslutningsfjädern med en lämplig mejsel så att du enkelt kan trycka in kabeln utan att kardelerna viker sig. Eldon verkar vara okej med att man använder ändhylsa på mångledare, medans Hager förbjuder ändhylsa i sina monteringsinstruktioner för snabbplintar.
Det är viktigt att inga enkelisolerade ledare såsom EQ/FQ/RQ dras i ledande rör utan att röret är tillförlitligt jordat med egen koppling till jord, dock kan du dra dubbelisolerat såsom EKK/RKK direkt i rören. Beroende på lampan och montering behöver du också tänka på att ha någon form av dragavlastning så att ledarna inte kan dras ut ur sina kopplingspunkter.
Om det inte gör att dra en slinga som kedjekopplar mellan lamporna, så känns det som att det blir lite mycket kabelbo och trångt att koppla med bara ett gäng wago 221 i de flesta kopplingsutrymmen. Inte Inte heller så fint med något egenbyggt kopplingsutrymme eftersom du kanske inte lyckas uppfylla kraven om brandspridning och isolation, samt att man måsta använda verktyg/nyckel för att komma åt kopplingsmaterialen. Själv tänker jag att i sådant fall går man på de lösningar som finns runt normcentraler och DIN-skenor. Som kopplingsutryme kan du ta en lämplig normcentral eller en kopplingslåda t.ex. Hide-a-lite D-Box eller Malmberg Kapsling 220x170x80mm EAN-nummer: 8000126234442 samt en passande DIN-skena. En riktig normkapsling såsom HAGER Gamma eller annat kan vara mer flexibel i håltagning för att föra in kablar/rör, men då behöver man använda heltäckande remsa för petskydd.
På DIN-skenan kan du sätta ELDON snabbkopplinsplintar ECT142F (fas) ECT142N (neutral) ECT142PE(jord) med 14x4mm^2 snabbkopplingar per plint och runt 170mm total bred. Verkar vara lite leveranstid på eldons plintar hos de flesta just nu och inte så många har fasplinten ECT142F, så Hagers kan vara enklare att hitta: KN18E (jord) KN18N (Neutral) KN18P (fas) samt några KN00A för att kunna fästa plintarna på DIN-skena. Varje plint har 14 snabbanslutningar och blir 225mm bred för alla tre plintarna. Finns även malmbergs omn
Om du tänker använda anslutningskabel såsom RKK hela vägen från kopplingspunkten till lamporna så går de att sticka in i både Hagers och ELDONs snabbplintar bara man trycker in anslutningsfjädern med en lämplig mejsel så att du enkelt kan trycka in kabeln utan att kardelerna viker sig. Eldon verkar vara okej med att man använder ändhylsa på mångledare, medans Hager förbjuder ändhylsa i sina monteringsinstruktioner för snabbplintar.
Svårt att dölja härvan där 28 ledningar ska gå ihop i 8+ (jordning av armatur?) wago också, vilket är varför jag skulle mest tro på en slinga än ett stjärnnät. Lättare att lyckas pula in 2 wago/u-båtar/sockerbitar per lamphållare nånstans än en punkt där allt går ihop, men för att kunna få överblick av elen vid ett stjärnnät så anser jag att dinmontage eller dylikt kan vara nödvändigt (möjligtvis någon infälld variant om det går).
Om man verkligen vill kan det gå att få in alla wago i nån mera vanlig takdosa eller liknande, men man kan inte förvänta sig någon överblick eller mera fin tillgång till underhåll om någon behöver öppna titta in i framtiden. Kan var fullt möjligt och kanske till och med uppfylla installationsstandard, men vid stjärnnät med wago förväntar jag att det kommer vara uppenbart att en glad amatör har kopplat. Om det kvittar hur eldragningen ser ut så funkar säkert även 4 wago per fas/nolla.
Går det att gömma 2 poliga sockerbitar eller annat inuti lampan så kan man ha en enda inkopplingspunkt till husets elinstallation och på så vis få det mera prydligt.
Om man verkligen vill kan det gå att få in alla wago i nån mera vanlig takdosa eller liknande, men man kan inte förvänta sig någon överblick eller mera fin tillgång till underhåll om någon behöver öppna titta in i framtiden. Kan var fullt möjligt och kanske till och med uppfylla installationsstandard, men vid stjärnnät med wago förväntar jag att det kommer vara uppenbart att en glad amatör har kopplat. Om det kvittar hur eldragningen ser ut så funkar säkert även 4 wago per fas/nolla.
Går det att gömma 2 poliga sockerbitar eller annat inuti lampan så kan man ha en enda inkopplingspunkt till husets elinstallation och på så vis få det mera prydligt.
Är det smått om plats så är det troligen en lödskarv som är den bästa lösningen, naturligtvis isolerad så att man uppnår dubbelisolering. För kom ihåg att det inte handlar om en elinstallation så det är andra regler som gäller.
Lånar tråden lite. (För räknandets skull). Om Ts väljer att koppla lamporna i Serie, hur räknar vi nu då? Då får vi byta ut lamporna från 230V lampor till? samt hur mycket ström kommer dessa dra jämfört med om vi kopplar i parallelt?
Tack, det var nog allt jag behövde confirma.useless skrev:
Alltså strömmen blir densamma oavsett för kretsen sålänge det är samma watt på lamporna i båda kretsarna?
Då bekräftar detta att jag också måste ha 12-voltslampor i en serie krets.
Kram!
Men hur ser uträkningen ut?useless skrev:
Det som låser sig är att man pratar kring att resistans minskar i en parallel kopplad krets. Minskad resistans, ökad ström.
I serie kretsen så ökad resistans ger lägre ström?

