mrmatroy mrmatroy skrev:
Fas in på L, kabeln från pil ut in till lampan L och N från lampan tillbaka till nollan
Vad svarar du på? Vilken är fas? Vilken kabel går till lampan?

mrmatroy mrmatroy skrev:
Fas in på L, kabeln från pil ut in till lampan L och N från lampan tillbaka till nollan
Jovisst, men hur då i bilden i första inlägget?
Läs och tänk efter innan du skriver...

useless useless skrev:
Vad svarar du på? Vilken är fas? Vilken kabel går till lampan?
Han får mäta sig fram?

mrmatroy mrmatroy skrev:
Han får mäta sig fram?
Och för att kunna dra någon vettig slutsats av mätningen så måste TS förstå helheten. En mätning som ger ett värde är värdelöst om man inte förstår varför man får ett visst värde.
Enklare är att mäta är att öppna dosor och rycka i trådar för att se vart dom tar vägen och sedan av det dra sina slutsatser.

mrmatroy mrmatroy skrev:
Han får mäta sig fram?
Bra, kan du ge TS (och oss) en detaljerad mätprocedur.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och för att kunna dra någon vettig slutsats av mätningen så måste TS förstå helheten. En mätning som ger ett värde är värdelöst om man inte förstår varför man får ett visst värde.
Enklare är att mäta är att öppna dosor och rycka i trådar för att se vart dom tar vägen och sedan av det dra sina slutsatser.
En mätning kan utesluta vilken av kablarna som ger 230v. Rycka i kablarna är lätt i teorin men i äldre byggnader så kan de vara lite tuffare, men visst värt att prova.

Hur genomför du den?
Vad kan du dra för slutsats av det?

S
mrmatroy mrmatroy skrev:
En mätning kan utesluta vilken av kablarna som ger 230v. Rycka i kablarna är lätt i teorin men i äldre byggnader så kan de vara lite tuffare, men visst värt att prova.
Vad mäter du emot då? Vi behöver mer info :D

Eftersom det är FK och gul/grön så är det så pass nytt att det inte ska vara nått problem med att använda "ryckmetoden".

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bra, kan du ge TS (och oss) en detaljerad mätprocedur.
Yes..

Mät mellan:
• Torix svart & blå
• Torix svart & gul/grön
• Torix blå & gul/grön

Jag gissar på att spänningen (230v) kommer från den svarta torixen.
om så är fallet så ska kabel från svart torix in på L och om den vita kabel man ser i bild 1 är samma som i bild 2 så ska den in på pil ut.

Koppla ur den blåa kabeln ur strömbrytaren samt den gulgröna kabeln ur strömbrytaren.

E elmont skrev:
Eftersom det är FK och gul/grön så är det så pass nytt att det inte ska vara nått problem med att använda "ryckmetoden".
Jag har sett det ena och det andra i mina dar 😂

mrmatroy mrmatroy skrev:
Yes..

Mät mellan:
• Torix svart & blå
• Torix svart & gul/grön
• Torix blå & gul/grön

om så är fallet så ska kabel från svart torix in på L och om den vita kabel man ser i bild 1 är samma som i bild 2 så ska den in på pil ut.

Koppla ur den blåa kabeln ur strömbrytaren samt den gulgröna kabeln ur strömbrytaren.
Var ser du "svart"?
Man kan möjligen skymta en Torix till i bakgrunden men bilden ger inte såpass mycket information att man kan ge något tvärsäkert uttalande.
Det jag ser med säkerhet är vit-blå-gröngul uppskalat; vad har suttit där?
Troligen inte en strömbrytare.
Man behöver mer information än bara om det finns 230 V eller inte mellan olika trådkombinationer.

K
E Edikar skrev:
Hej!

Hur kopplar jag den vita, blåa, gröngula kabeln till strömbrytaren? Vad är den vita kabelns funktion?
Hur gick det?
Blir ju minst sagt nyfiken när jag ser bilderna.

mrmatroy mrmatroy skrev:
Mät mellan:
• Torix svart & blå
• Torix svart & gul/grön
• Torix blå & gul/grön

Men nu ville jag veta hur du drar säkra slutsatser av dessa mätningar, inga gissningar.
En tråd kan vara spänningssatt av flera olika orsaker.
Grundproblemet är att vi inte vet om det suttit en strömbrytare där förut. TS är otydlig. Dosan liknar inte en A-dosa för strömställare, utan mer en kopplingsdosa. Och vi vet inte åldern på denna installation, dvs om blå är nolla, även om det finns en grön/gul ledare där.
Kunskap om anläggningen är ofta det viktigaste att börja med, men TS verkar ha försvunnit.
Man behöver öht inte mäta nånting om man litar på det man ser och får en förklaring till hur strömbrytaren är inkopplad på bild.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Han får mäta sig fram?
Vilken mätning baserade du ditt första svar på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.