Går det att säga hur sladdarna ska kopplas in i strömbrytaren utan att kolla av med mätare?

• Oisolerade elektriska sladdar sticker ut från en rund väggöppning, redo att kopplas till en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rund elbox i väggen med synliga, oanslutna ledningar i olika färger: grön, röd och svart.
    Skapa konto
  • Strömbrytare med kopplingspunkter för sladdar, sett framifrån.
    Skapa konto
  • Elkomponent med flera skruvanslutningar, märkt med 10AX och 250V, troligtvis del av strömbrytare.
    Skapa konto
  • Bild på baksidan av en strömbrytare med en kopplingsschemaetikett, text "EF100A", samt N och L terminaler.
    Skapa konto
Hur satt de innan? Innan kan kopplar bort en strömbrytare måste man notera hur den var inkopplad.

Sitter det ett uttag nere vid golvet rakt under? Då vet du att uttaget ska matas med en fasledare. Det är även sannolikt att strömbrytaren ska ha en fasledare, om det är en enpolig strömbrytare (inget trappkoppling).

Då är fasledaren skarvad på strömbrytaren. Du har två mörka ledare som då skulle kunna vara fasledare.

Rakt genom dosan går två andra ledare som skulle kunna vara nolla och skyddsjord. Är uttaget skyddsjordat?

Då kan du vara ganska säker på hur du ska koppla in den nya strömbrytaren.

Den nya strömbrytaren är märkt mycket märkligt, men troligen är det en trappströmställare som växlar "L" mellan de två utgångarna på ovansidan. Kommer den från biltema eller nån lågprislada?

Är det en kron?

En kron har tvåknappar och kommer mig veterligen ifrån att man förr i tiden hade två slingor i en snygg kristallkrona. Så att man kunde välja mysbelysning typ1 eller typ2 eller båda samtidigt.

Nu slarvas det på tog för mycket med färger för att man ska våga utgå ifrån att något följt dem och gjort rätt, så är jag inte säker mäter jag alltid.

med det sagt så är standarden i min region i sverige för fasledare

Brun = obruten fas
Svart/vit/orange = tändtråd/styrd fas

Blå används ibland som tändtråd men bara för utanpåliggande, det är inte poppulärt med blå som tändtråd i infällt och jag tycker själv det är högst opassande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.