5 793 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Hur koppla trådbundet ljud i nybyggt hus?
Ett tips är att du sätter en hdmi förstärkare vid tv’n där du kopplar in all utrustning som spelkonsol, Apple TV, digital mottagare osv. Sedan kopplar du dom väggmonterade högtalarna till denna.
För att sedan få detta system att lira ihop med resten av takhögtalarna, så sätter du en chromecast även här. Då har du ett separat slutet system för din tv. Som även möjliggör koppling med resten av takhögtalarna.
För att sedan få detta system att lira ihop med resten av takhögtalarna, så sätter du en chromecast även här. Då har du ett separat slutet system för din tv. Som även möjliggör koppling med resten av takhögtalarna.
Det har hänt mycket på inbyggnadshögtalare-fronten men en sak som fortfarande är ett problem är att många billigare högtalare kräver subbas då det är noll basåtergivning. Har lyssnat på alla takhögtalare jag hittat de senaste tre åren och ser man till pris kontra ljudkvalité så skulle jag rekommendera ett besök hos BRL. Minns inte vilken modell det var men en av deras storsäljare. Sen får man vad man betalar för, men skulle ändå påstå att dessa lät bättre än många andra för 2-3 gånger högre pris. Kika även på Speakercraft, kör AIM8 Three DT i kök, sovrum och badrum, kostar mer men låter därefter. DT står för dual tweeter och används med fördel där du inte vill ha en tydlig stereo-uppdelning, blir en betydligt härligare ljudbubbla.Krokkodriljo skrev:
Jag har fått för mig att högtalarkabel är typ samma sak men med ett högre pris. Jag är definitivt ingen ljudfantast, jag ska inte ha några dyra högtalare och tror inte jag kommer höra skillnad.
Jag har beställt ett par Dayton Audio ME820C 8" som jag ska testa. Tänker mig "bakgrundsmusik" från taket i alla rum förutom TV-zonen där jag sätter ett par väggmonterade.
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Jag har lite långt till BRL tyvärr, men det är kanske värt en roadtrip. Ska bli intressant att lyssna på högtalarna jag beställt.dd88 skrev:
Det har hänt mycket på inbyggnadshögtalare-fronten men en sak som fortfarande är ett problem är att många billigare högtalare kräver subbas då det är noll basåtergivning. Har lyssnat på alla takhögtalare jag hittat de senaste tre åren och ser man till pris kontra ljudkvalité så skulle jag rekommendera ett besök hos BRL. Minns inte vilken modell det var men en av deras storsäljare. Sen får man vad man betalar för, men skulle ändå påstå att dessa lät bättre än många andra för 2-3 gånger högre pris. Kika även på Speakercraft, kör AIM8 Three DT i kök, sovrum och badrum, kostar mer men låter därefter. DT står för dual tweeter och används med fördel där du inte vill ha en tydlig stereo-uppdelning, blir en betydligt härligare ljudbubbla.
Förstår att jag kanske behöver subbas för TV-zonen men jag har ingen aning om vart jag ska ställa den. De smälter inte direkt in någonstans och inte speciellt vackra att titta på.
Speakercraft känns som en bra bit över min budget
Redigerat:
Ja, en högtalarkabel är bara en tillräckligt grov kabel, FK duger bra om du inte tänker dig höga volymer (och ffa hög bas).Krokkodriljo skrev:
Jag har fått för mig att högtalarkabel är typ samma sak men med ett högre pris. Jag är definitivt ingen ljudfantast, jag ska inte ha några dyra högtalare och tror inte jag kommer höra skillnad.
Jag har beställt ett par Dayton Audio ME820C 8" som jag ska testa. Tänker mig "bakgrundsmusik" från taket i alla rum förutom TV-zonen där jag sätter ett par väggmonterade.
Köp en subwoofer som du gömmer under soffan, jag köpte en earthquake och gömde under vår soffa i vardagsrummet. Perfekt!Krokkodriljo skrev:
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Hm, skulle kanske funka men jag tror inte vår soffa kommer stå vid väggen och då blir den en ful kabeldragning.C crazytok skrev:
Hur mycket måste man gå upp i pris (och storlek?) för att hitta inbyggnadshögtalare (vägg) med vettig bas?
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Finns trådlösa subbar, men då krävs det i regel en strömkabel så det löser ju inte direkt problemet. Jag har byggt in alla högtalare förutom subben, men den står som ett svart får i hörnet och det har jag lärt mig acceptera.Krokkodriljo skrev:
Du måste upp några tusenlappar per högtalare för att få ok "rockbas", för "discobas" skulle jag säga 10+, men det beror även på vilka krav man har. Ett tips är att kolla efter storpack av dyrare högtalare på ebay, betydligt billigare än här hemma.
Gällande kabel så skulle jag rekommendera att köpa iaf 10m högtalarkabel och jämföra med innan du drar FK, som nämns ovan så blir låga frekvenser drabbade och det är ingen fördel i sammanhanget.
Vad gäller högtalarkablar så är den absolut viktigaste faktorn area. Alla andra grejer är effekter på marginalen eller rent skitsnack i marknadsföringssyfte. För inbyggnadshögtalare där effekterna normalt är relativt beskedliga så behöver man inte överdriva. Visserligen kan kabeldragningarna vara långa, då får man kanske kliva upp i area lite, men annars går 1,5 kvmm väldigt bra.
För att upprepa, det är ingen skillnad på 1,5 kvmm FK x 2 och en 1,5 kvmm högtalarkabel, som bara är en siames-RK med klenare isolering. Allt snack om olika material i kabelisoleringen osv är rent BS från tillverkare som vill differentiera sig och motivera sitt svindyra pris.
Enda anledningen jag kan se till att avstå helt vanlig FK är för att det finns en liten risk att blanda ihop det med elinstallationerna i huset.
Vad gäller inbyggnadshögtalare i största allmänhet för bakgrundsljud så kommer man aldrig upp i någon form av audiofilkvalitet på ljudet. Köp vettiga högtalare men överdriv inte. Akustiken i rummet kommer med all sannolikhet ändå vara skit, speciellt om högtalarna sitter i taket. Det är inte ovanligt att mixa ner musik till mono när man distribuerar det som bakgrundsljud. Överväg detta, det förenklar också högtalarplacering avsevärt.
Rådet om subwoofer är mycket bra om bas är viktigt. Du får betydligt bättre bas med en dedikerad baslåda, då helst inte monterad i taket.
För att upprepa, det är ingen skillnad på 1,5 kvmm FK x 2 och en 1,5 kvmm högtalarkabel, som bara är en siames-RK med klenare isolering. Allt snack om olika material i kabelisoleringen osv är rent BS från tillverkare som vill differentiera sig och motivera sitt svindyra pris.
Enda anledningen jag kan se till att avstå helt vanlig FK är för att det finns en liten risk att blanda ihop det med elinstallationerna i huset.
Vad gäller inbyggnadshögtalare i största allmänhet för bakgrundsljud så kommer man aldrig upp i någon form av audiofilkvalitet på ljudet. Köp vettiga högtalare men överdriv inte. Akustiken i rummet kommer med all sannolikhet ändå vara skit, speciellt om högtalarna sitter i taket. Det är inte ovanligt att mixa ner musik till mono när man distribuerar det som bakgrundsljud. Överväg detta, det förenklar också högtalarplacering avsevärt.
Rådet om subwoofer är mycket bra om bas är viktigt. Du får betydligt bättre bas med en dedikerad baslåda, då helst inte monterad i taket.
Här har du en billig högtalarkabel som garanterat fyller sin funktion till ett par standard högtalare i taket.
https://www.webhallen.com/se/product/135089-Hogtalarkabel-2x1-5-Vit-100m
400kr för 100meter. Hade nog som ovan nämnt gärna gått upp lite i area till 2kvmm om du hittat något till bra pris om du ska dra väldigt långa sträckor.
Hade helt klart valt detta framför FK kablar bara av den enkla anledningen att man håller isär elkablage och högtalarkablage. Man ser direkt vad det är för något helt enkelt... men visst, är det så att du har liggandes x antal meter flexrör med färdigdragen FK kabel kanske man kan överväga. Eller så använder du det till något annat istället.
HiFi blir det väl sällan med takhögtalare, även om det kan bli bättre eller sämre.
https://www.webhallen.com/se/product/135089-Hogtalarkabel-2x1-5-Vit-100m
400kr för 100meter. Hade nog som ovan nämnt gärna gått upp lite i area till 2kvmm om du hittat något till bra pris om du ska dra väldigt långa sträckor.
Hade helt klart valt detta framför FK kablar bara av den enkla anledningen att man håller isär elkablage och högtalarkablage. Man ser direkt vad det är för något helt enkelt... men visst, är det så att du har liggandes x antal meter flexrör med färdigdragen FK kabel kanske man kan överväga. Eller så använder du det till något annat istället.
HiFi blir det väl sällan med takhögtalare, även om det kan bli bättre eller sämre.
Redigerat:
Klicka här för att svara