Har chromecast inbyggd Spotify?

P
C crazytok skrev:
Har chromecast inbyggd Spotify?
Du öppnar spotify och väljer att casta till den enhet som du har kopplat in chromecast i (3,5mm aux). Du kan även välja att gruppera din enheter så du får multiroom. När du castar så spelas musiken från molnet och inte din mobil. Du skickar bara in-signaler till chromecast. Du kan sätta på en låt och sen åka hemifrån och den fortsätter spela från din spellista på spotify.

Viktigt! Google chromecast audio har slutat att tillverkas. Det kommer inbyggt chromecast stereoappareterna istället. Köp på er nu om ni vill använda era gamla stereoapparater.

• Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Precis, Spotify connect alltså. Bra... då ska ju den lösningen funka utmärkt.

Någon som vet hur bra det synkar om man kör flera chromecast audio i multiroom?

Annars är ju som sagt Echo Input samma sak, fast med Alexa stöd.

Cc funkar bra i multiroom. Det går justera delay om man vill, men jag har aldrig nyttjat det. Cc integrerar bra i Google home inkl Google assistant.
Man sätter lätt upp olika rumkonfigurationer. Hela huset/ ovanvåningen / källaren / utomhus.

Man borde investera i några om det ff går få tag på. Kjell har kvar, de har dock stigit i pris förr 299 nu 449 ....

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Har hållt på att labba här hemma med detta under hösten och har några råd:

Blanda inte utrustning/tillverkare mer än nödvändigt, kan bli sjukt svårt att komma tillrätta med audio delay och annan ljudbild.

Vi upptäckte att vi i regel aldrig lyssnar på mer än två källor samtidigt. Så TV-zonen har en dedikerad förstärkare (5.1.2), badrummet har en egen zon (”hissmusik”) men kan även kopplas ihop med ”masterzonen” (kök och kommande uterum). Kommer bygga ut med en egen zon i vårt sovrum men den kommer vara helt bortkopplat från de övriga. Anledningen till att jag vill hålla ner våra zoner är för att vi upplevde att Spotify buggade när det var för många zoner.

Kör en Emotiva Bas-X 800 (och är väldigt nöjd) men måste köpa en förstärkare med fler kanaler snart. Masterzonen är inkopplad i BUS och badrummet kör egen egen ingång, men synkade via en ”chromecast-grupp” i Google Home.
Baksidan av en Emotiva Bas-X 800 förstärkare med flera zonutgångar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din TV har troligtvis ARC, använd detta till en kompatibel förstärkare för att få ut ljud. Använd förstärkaren som mediahub (sattelitbox, chromecast tv osv), här blir det snabbt en fråga om pengar men det beror givetvis även hur man ser på TV.

Edit: Ska du dra högtalarkabel i längre rör så köp en kabel gjord för detta, tex Supra H-märkt.

Redigerat:
C crazytok skrev:
Ok,

Men vill du inte kunna välja i vilka rum musiken spelas i då? Med en chromecast i bus ingången får du ju musik i alla zoner samtidigt... man vill kanske inte alltid köra i alla 6 zoner samtidigt?

Jag hade hellre valt att sätta en chromecast på varje zon. Sedan kan du skapa en grupp där tex alla är aktiverade, eller en grupp där tex bara vardagsrum/kök är aktiverade. Eller hur man nu vill ha det. Dessutom möjliggör flera chromecasts att tex frugan/barnen kan köra musik i tex badrummet medans du lyssnar på något annat i vardagsrummet.

(jag har dock aldrig använt just chromecast så jag vet inte exakt vad denna har för möjligheter till multiroom. Däremot vet jag att du kan göra det med echo input)
Jo, jag vill absolut kunna lyssna i endast en eller några zoner så. Jag hade hoppats att det fanns något slags gränssnitt till förstärkaren där man kan styra detta remote, men det verkar inte finnas. Men att skapa en grupp i Google Home och styra det där är ju en bra idé!

Kan man ställa volymen för enskilda Chromecasts i Google Home? Annars vet jag inte riktigt hur det ska fungera, jag vill ju kunna justera volym separat för respektive zon, utan att dra högtalarkablarna via en fysisk volymknapp.

Nej förstärkaren har inget stöd för sådant. Det du kan göra är bara att ställa volymen på varje kanal fysiskt, vilket man kanske gör för att ställa in en Max volym i varje zon.

Volymen i varje zon ställer du via Google Home appen. Sedan blir ju volymen från tex Spotify en ”master” volym som i sin tur justerar volymen i alla aktiva zoner.

Såhär bör det se ut...

Skärmbild av en ljudstyrningsapp som visar olika zoner som vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Har hållt på att labba här hemma med detta under hösten och har några råd:

Blanda inte utrustning/tillverkare mer än nödvändigt, kan bli sjukt svårt att komma tillrätta med audio delay och annan ljudbild.

Vi upptäckte att vi i regel aldrig lyssnar på mer än två källor samtidigt. Så TV-zonen har en dedikerad förstärkare (5.1.2), badrummet har en egen zon (”hissmusik”) men kan även kopplas ihop med ”masterzonen” (kök och kommande uterum). Kommer bygga ut med en egen zon i vårt sovrum men den kommer vara helt bortkopplat från de övriga. Anledningen till att jag vill hålla ner våra zoner är för att vi upplevde att Spotify buggade när det var för många zoner.

Kör en Emotiva Bas-X 800 (och är väldigt nöjd) men måste köpa en förstärkare med fler kanaler snart. Masterzonen är inkopplad i BUS och badrummet kör egen egen ingång, men synkade via en ”chromecast-grupp” i Google Home.
[bild]
Din TV har troligtvis ARC, använd detta till en kompatibel förstärkare för att få ut ljud. Använd förstärkaren som mediahub (sattelitbox, chromecast tv osv), här blir det snabbt en fråga om pengar men det beror givetvis även hur man ser på TV.

Edit: Ska du dra högtalarkabel i längre rör så köp en kabel gjord för detta, tex Supra H-märkt.
Tack för tipsen! ARC, är det HDMI i ena ändan (TV'n)? Vad är det i andra?

Som högtalarkabel tänkte jag dra vanligt FK-tråd med fjäder i flexrör. Borde väl funka bra?

ARC står för Audio Return Channel. Det är hdmi kabel med stöd för ljud i båda riktningar...

Jag hade inte dragit FK kabel till högtalarna, jag hade dragit riktiga högtalarkablar anpassade för ändamålet. Men du kan ju välja något som är av det billigare slaget...

C crazytok skrev:
ARC står för Audio Return Channel. Det är hdmi kabel med stöd för ljud i båda riktningar...

Jag hade inte dragit FK kabel till högtalarna, jag hade dragit riktiga högtalarkablar anpassade för ändamålet. Men du kan ju välja något som är av det billigare slaget...
Ok, men då tänker du att förstärkaren har HDMI-ingång eller kan jag konvertera den till något annat?

Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Tack för tipsen! ARC, är det HDMI i ena ändan (TV'n)? Vad är det i andra?

Som högtalarkabel tänkte jag dra vanligt FK-tråd med fjäder i flexrör. Borde väl funka bra?
Jag hade definitivt använt en riktig högtalarkabel, jag lånade hem en 200m-rulle av en lokal butik sen betalade jag för det jag använde. Räkna dock med en näve tusenlappar då det går åt många meter. Tror jag betalde cirka 30kr/meter och använde cirka 160m, men då har jag ett gäng singlestereo-högtalare som kräver dubbla kabelpar.

Vad ska du ha för högtalare?

Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Ok, men då tänker du att förstärkaren har HDMI-ingång eller kan jag konvertera den till något annat?
En förstärkare med ARC-stöd krävs för att du ska kunna använda det, vill tro att det är standard på de flesta idag.

dd88 dd88 skrev:
Jag hade definitivt använt en riktig högtalarkabel, jag lånade hem en 200m-rulle av en lokal butik sen betalade jag för det jag använde. Räkna dock med en näve tusenlappar då det går åt många meter. Tror jag betalde cirka 30kr/meter och använde cirka 160m, men då har jag ett gäng singlestereo-högtalare som kräver dubbla kabelpar.

Vad ska du ha för högtalare?
Jag har fått för mig att högtalarkabel är typ samma sak men med ett högre pris. Jag är definitivt ingen ljudfantast, jag ska inte ha några dyra högtalare och tror inte jag kommer höra skillnad.

Jag har beställt ett par Dayton Audio ME820C 8" som jag ska testa. Tänker mig "bakgrundsmusik" från taket i alla rum förutom TV-zonen där jag sätter ett par väggmonterade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.