Gjorde misstaget att köpa en designerlampa och inte IKEA (de är ju faktiskt sjukt smidiga att hänga upp). Och naturligtvis ledde detta till problem med installationen. Ringde elektriker men de dök aldrig upp idag så blev arg och gjorde själv.

Plockade ner lamputtaget (ett sånt där nytt EU) då det inte går att få upp koppen snyggt med det och ur taket kommer 3 kablar; jord, blå och grå. Förutsätter att grå är = brun.

Notera: Lampan har ej jord. Den har Skyddsklass II. Den är gjord av metall, en sån här är det: https://gubi.com/en/se/products/mul...7jLHho5bOUrPp322u2YyUG-xOFfD_JEDctrqURZiU53Ag

Frågan som gör mig nervös är då vad gör jag med jorden som kommer från taket? Sätter en clamp på den? Eller måste jag koppla in jorden i sockerbiten och sen dra jord till lampan? Jag själv tror på det förstnämnda men jag är osäker. Vill ju undvika att nån får sig en elkyss om nån nuddar lampan.

Och vad menar du med att grå är lika med brun? Menar du att grå är tändtråd? I armaturens inkopplingsanvisning ser man om den ska anslutas till jord eller ej. Ska den inte anslutas till jord pakerar man lämpligen jordtråden i någon typ av kopplingsklämma, enklast är kanske en Wago 221.

E elmont skrev:
Och vad menar du med att grå är lika med brun? Menar du att grå är tändtråd? I armaturens inkopplingsanvisning ser man om den ska anslutas till jord eller ej. Ska den inte anslutas till jord pakerar man lämpligen jordtråden i någon typ av kopplingsklämma, enklast är kanske en Wago 221.
Precis. Det finns ingen brun utan blå (N), grön/gul (PE) och grå. Läste att brun (L) ibland är grå.

Armaturens sladd har ingen jord, däremot kom det med en 5cm lång jordkabel i en påse, se bild. Men det nämns inte nånstans i installationsanvisningarna att den ska användas, se bild. Det var exakt en sån där Wago jag tänkte använda till takjorden.

Tredje bilden visar hur jag gjort. Dock har jag inte slagit på strömmen ännu....⚡️

• Monteringsinstruktioner för Gubi Multi-Lite pendellampa, med diagram för takmontering, kabelanslutning och justering av halvskärmarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul/grön jordkabel bredvid installationsmanual för taklampa, liggande på en grå yta.
    Skapa konto
  • Bild av installerad takarmatur med exponerade kablar i olika färger, anslutna till kopplingsplint utan jordkabel i ett rum med vitmålat tak.
    Skapa konto
Redigerat:
Du ska inte ta för givet att en viss färg är en viss fas eller har en viss funktion, den enda färg som bara får ha en funktion är den gul/gröna som endast får användas som jord. I övrigt är det i stort sett fritt så man vet aldrig vilken funktion olika färger har, men blå är oftast nolla.
Finns det en möjlighet att fästa jordtampen någon stans i takkoppen tex via anslutningsplinten eller någon annan skruv så ska den kopplas in. ofta ska den in i mitten av anslutningsplinten där ena sidan av plinten är ansluten till metallbleck i takkåpan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
https://royaldesign.se/multi-lite-bordslampa-portabel
Tittar man på databladet från tex Royal Design så är dessa multi lite med isolationsklass 2 eller 3 så då är det minst dubbelisolerat och kräver ej jord. Men kolla själv på exakt din modell då dessa är bords.

• Gilla
  • Arg
no16 och 1 till
  • Laddar…
Nu ser jag att det ska sitta en skruv i takfästet där jorden ska anslutas.
Bild två

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Armaturen som hänger i sladden är kanske dubbelisolerad, men takkoppen är det inte beroende på hur den installeras. Så det går inte att stirra sig blind på märkskylten. Och instruktionen är felaktig! Hur svårt kan det vara att tillverka en armatur??

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Instruktionen är på engelska också. Tveksamt om denna armatur ens får säljas i Sverige.

Varför köpte du inte bara en som passar i lamputtaget?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det lyser. Ingen dog. Det brinner ej. Tack för svaren.

• En modern taklampa som lyser ovanför en grå soffa i ett rum med mörkgrön vägg och tavlor.
    Skapa konto
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.