Hej!

Jag har några nexa sen innan men vet inte riktigt hur jag ska koppla in min senaste till ytterlampan då jag inte förstår riktigt hur sladdarna är dragna..

Så här ser det ut idag i kopplingsdosan.
Photo 2013-09-29 16 14 48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-09-29 16 19 55.jpg
Skapa konto

Den vänstra knappen går till ute lampan. Den styrs endast från vänstra knappen.
Den högra knappen går till tak lampa i hallen. Tak lampan kan även styras från en annan lampknapp som sitter på ett annat ställe i hallen. Men den på bilden är huvudknappen. Alltså släcker man med den så går det inte att tända tak lampan från den andra lampknappen.

Jag vill styra endast ute lampan med Nexan. Alltså vänstra knappen.

Jag är osäker vart jag ska koppla in den. Är det svart längst upp till vänster till L och vit längst ner till vänster till liggande S? Jag förstår inte riktigt de svarta sladdarna uppe till vänster.

Tack på förhand!

glömde bild på hur den ska kopplas.
Photo 2013-09-29 17 47 59.png
Skapa konto

mgt skrev:
Men den på bilden är huvudknappen. Alltså släcker man med den så går det inte att tända tak lampan från den andra lampknappen.
Hej!
Börjar med att säga att trappkopplingen till lampan i hallen är felkopplad.
Ser ut som den svarta kabeln är fas i brytaren (dubbeltrapp) du visar.
Då är den bruna och vita till höger, mellantrådar till den andra brytaren.
Den svarta ska sitta där den vita nere till höger sitter och den vita där den svarta sitter. Den svarta bygeln får göras längre för att räcka runt brytaren.
För att få det att fungera så kolla så att den andra brytaren har mellantrådarna brun och vit på "pilar ut" och tändtråden till lampan sitter på "pil in"

Detta under förutsättning att färger på kablar inte skiftas i någon dosa på vägen!

Edit: Fel info om Nexa DIMMERMOTTAGARE

Redigerat:
Sedan för att koppla in Nexan behöver du ändra lite till:

Du har två svarta ledare som vi antar är fasledare - en vidarekoppling till ett uttag? Kopplas loss dessa, inkl bygeln, från strömbrytaren och använd förslagsvis en toppklämma typ Wago för att koppla ihop dessa utanför. Ifrån toppklämman drar du en fasledare till nedre högra (enligt bilden) terminalen på strömbrytaren, där det sitter en vit just nu. Dra också en fas till A på nexan.

Den nedre/högra vita flyttar du enligt vad kopparkullen säger dit där den övre/mittersta svarta satt.

Den nedre/vänstra vita flyttar du till B på nexan.

Nu har en halva av strömbrytaren som är potentialfri - inga fasledare etc är inkopplat. Där kopplar du istället in de två trådarna från nexan, dvs till övre/vänster + undre/vänster.

• Gilla
Kopparkullen
  • Laddar…
Tack för infon jag ska testa detta. Tyckte att det såg mysko ut.

En sak dock. Som jag tolkar manualen så ska jag koppla fasen (svart) till B(L) på nexan inte A som du säger Bo.

Det spelar ingen roll, men koppla då enligt manualen så ser det rätt ut också.

Hej!

Nu har jag öppnat och kollat andra brytaren. Det ser ut enligt nedan. Överst är en dimmer knapp och nedanför vägguttag.

På dimmern går brun och vit in i "pil in" inte ut som kopparkullen beskrev.
två svarta går in i liggande S varan den ena sen fortsätter till vägguttaget.

Är det fortfarande samma koppling som nämnts ovan som gäller?

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Ja, fasen är kopplad till S-utgången på dimmern, medan tändtrådarna går till "pil in". Det finns ingen riktning i dimmern, in eller ut, så det spelar egentligen ingen roll. Men det spelar roll för en trappkoppling där pilarna används för mellantrådarna mellan strömbrytarna, dvs när du trycker på dimmern så växlar en strömbrytare mellan dessa två pilar, precis som din andra strömbrytare. Så på denna sida är det rätt kopplat medan det var fel i din andra strömbrytare.

Anser nog att Nexa bruksanvisningen som TS klistrade in är ruskigt dålig? Google översättning?

Ser ut att vara spartrappkoppling i brytaränden så lägg det så även vid dimmern. För Nexan verkar råden riktiga men inte för omkoppling av trappen.

Vid dimmern byter vit och de svarta plats om man behåller kopplingen på högra halvan av brytaren.

Bo.Siltberg skrev:
Sedan för att koppla in Nexan behöver du ändra lite till:

Du har två svarta ledare som vi antar är fasledare - en vidarekoppling till ett uttag? Kopplas loss dessa, inkl bygeln, från strömbrytaren och använd förslagsvis en toppklämma typ Wago för att koppla ihop dessa utanför. Ifrån toppklämman drar du en fasledare till nedre högra (enligt bilden) terminalen på strömbrytaren, där det sitter en vit just nu. Dra också en fas till A på nexan.

Den nedre/högra vita flyttar du enligt vad kopparkullen säger dit där den övre/mittersta svarta satt.

Den nedre/vänstra vita flyttar du till B på nexan.

Nu har en halva av strömbrytaren som är potentialfri - inga fasledare etc är inkopplat. Där kopplar du istället in de två trådarna från nexan, dvs till övre/vänster + undre/vänster.
Så GK100 du tycker inte jag ska koppla enligt Bo och Kopparkullens beskrivning?

Den variant som kallas "snålvarianten" är nog den som i dagligt bruk är "normalvarianten", normalvarianten används endast om man ska ha korskoppling. Orsaken är att man nästan alltid fortsätter till uttag efter/under brytaren och då är det enklare/snabbare/billigare med den variant som tidigare kallades "Uppsala" efter lärosätet (den var lite smartare).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.