Det var som f... Men nu läste jag texten igen och jag tycker att de använder ordet huvud lite vågat. De skriver visserligen inte huvudbrytare men man kan tolka det som den lastfrånskiljare som används i elcentraler.

Vridströmställaren är idealisk som huvudströmbrytare av t.ex. tvättpelare, spisar, torkskåp, bastuaggregat m.m

Nä, jag vidhåller då att denna brytare inte har frånskiljningsegenskaper, eller 3 mm brytavstånd som bruxet brukar skriva. Jag är osäker på om begreppet frånskiljare används så här långt in i en anläggning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Nä det där är inte en frånskiljare. Det är bara en strömställare. Då skulle de ha skrivit det någonstans. Det går att läsa om man kikar på Norwescos arbetsbrytare på deras sida t ex.

Man kan titta efter symbolen för frånskiljningsanordningar vid osäkerhet men jag vet faktiskt inte om den alltid finns stämplad på alla produkter. Tror inte arbetsbrytare brukar ha symbolen alltid? Kanske du vet Bo?

Det jag är osäker på är om denna symbol används och är tillämpbar för produkter i gruppledningar. Om så vore borde standarden för hushållsapparater använda begreppet frånskiljare men istället kräver de "3 mm brytavstånd".

Jag har hittills inte hittat en tvättmaskinsbrytare eller sektionsbrytare som säger något om detta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
En strömbrytare/strömställare skall också vara låsbar i avstängt läge om den skall kunna användas som frånskiljare vid elarbete.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.