16 811 läst ·
12 svar
17k läst
12 svar
Hur koppla IP-telefoni till första jacket???
PHONZO
Iptelefonin är igång från IP-adaptern men det går inte vidare från adaptern till första jacket och resten av telenätet i huset. Har satt en mellanpropp från adaptern i första jacket. Får ingen kopplingston!!! Ska man ha en speciell mellanpropp i första jacket som leder vidare till övriga nätet?
Dessutom, när jag provade att ringa min mobil från adaptern slutade det inte ringa fast jag lagt på... Kan ju bli svindyra kostnader om samtalen inte kopplas ner. Kan man avsluta samtalen på något annat sätt (knapptryckning eller något)?
Är det någon som kan hjälpa till? Snart blir det att pröjsa Telia...
Iptelefonin är igång från IP-adaptern men det går inte vidare från adaptern till första jacket och resten av telenätet i huset. Har satt en mellanpropp från adaptern i första jacket. Får ingen kopplingston!!! Ska man ha en speciell mellanpropp i första jacket som leder vidare till övriga nätet?
Dessutom, när jag provade att ringa min mobil från adaptern slutade det inte ringa fast jag lagt på... Kan ju bli svindyra kostnader om samtalen inte kopplas ner. Kan man avsluta samtalen på något annat sätt (knapptryckning eller något)?
Är det någon som kan hjälpa till? Snart blir det att pröjsa Telia...
Är du helt säker på att det var första jacket och att jacken är seriekopplade som de ska vara?
Vad som möjligen kan funka är at klippa det vita plaststiftet i mellanproppen och se vad som händer. Det borde "fixa" ett parrallelkopplat telenät
Vad som möjligen kan funka är at klippa det vita plaststiftet i mellanproppen och se vad som händer. Det borde "fixa" ett parrallelkopplat telenät
Jag förutsätter att du vill ha in IP telefon i det vanliga telenätet i huset. Då måste man se till att alla jack sitter "efter" det jack som man sätter i den mellanproppen som är med. Detta för att bryta bort gamla linan och koppla in den nya till de övre stiften och vidare i huset.
mats_o skrev:
Jag har testat mellanproppar både med och utan det vita plaststiftet. Huset är nytt och jag bad elektrikern sätta första jacket vid mitt nätverkskåp så det ska vara rätt.
Det jag funderar på nu är om den ingående teleledningen (från fasadskåpet) som nu är kopplad som ingående i första jacket men som är okopplad i fasadskåpet kan störa ut det hela??? Men mellanproppen borde väl "gå förbi" denna? Ska ändå koppla och testa när jag kommer hem.
Sanslöst vad små problem kan irritera...
Men tack för förslagen.
Hjälpte en bekant bara för någon vecka sedan med att få till något liknande. Använd den mellanproppen och kabel som skickades med. Testa att du får ton med en vanlig telefon direkt i mellanproppen utan att koppla in den i något jack. Får du ton så vet du iaf att IP telefonin funkar som den ska. Nu kommer grejen att få den vidare ut i huset. Den mellanpropp som jag hade hade inga undre stift utan bara de övre. Således skulle alla jack efter detta första vara kopplade i serie på de övre skruvarna. Om de sedan ligger paralellt eller i serie bortanför spelar ingen roll i detta fall.
Tack för tipset. Ska genast hem och fixa till en propp (ta bort de undre stiften). Då får man nog flytta de undre kontakterna till de övre fästena i proppen?
Fick bara med en sladd till adaptern. Ingen propp, tror att det är för att de inte vill att man ska koppla till jack eftersom garantin då ej gäller vilket stod i manualen. Kanske är när telenätet är anslutet så att det finns risk för blixt med överspänning...
Fick bara med en sladd till adaptern. Ingen propp, tror att det är för att de inte vill att man ska koppla till jack eftersom garantin då ej gäller vilket stod i manualen. Kanske är när telenätet är anslutet så att det finns risk för blixt med överspänning...
De flesta leverantörer säger att man inte får ha brandvägg framför ip telefoni dosan. Om det sen är av funktionsskäl eller bara av bekvämlighet verkar variera mellan olika leverantörer men jag skulle testa utan och se vad som händer
Handlar nog mest om att de vill belasta supporten så lite som möjligt. På bekostnad av kundernas säkerhet. Skulle aldrig sätta en box jag inte har någon som helst kontroll över helt utanför brandväggen. Skulle inte sätta den på LAN:et bredvid mina andra burkar heller. Så den hamnar på ett DMZ:a i mitt fall.mats_o skrev:
Det löste sig till slut... Kontaktade supporten i Norge och de fixade de inkommande samtalen. Har adaptern bakom routern nu och det funkar finfint. Har iofs dmz:at ipadressen till adaptern i routern. Ringandet funkar utmärkt och vi märker ingen skillnad mot fast telefoni. Får se hur driftsäkerheten är i långa loppet men när man väl fått igång det verkar det vara ett bra alternativ till Telias ockerpriser.
/Andreas
/Andreas
Hmmmmm
Om du sätter DMZ mot adaptern hur gör du då om du vill köra en specifik port mot en annan burk?? Typ Port 80 till din egna webserver eller ve och fasa kanske något fildelningsprogram som vill ha en port öppen även utifrån?
Om du sätter DMZ mot adaptern hur gör du då om du vill köra en specifik port mot en annan burk?? Typ Port 80 till din egna webserver eller ve och fasa kanske något fildelningsprogram som vill ha en port öppen även utifrån?
Klicka här för att svara