Hej
Har en fråga till. Egentligen mer estetiskt men vet inte hur jag ska göra det snyggast?
Drog fram el för en vägglampa innan hela köket byggdes utan att egentligen veta exakt hur jag ville ha det.
Nu har jag lite svårt att veta hur jag ska få till detta snyggast.
Väggen ska tapetseras klart. Lampan som ligger där ska monteras på väggen en bit ner från där elen kommer fram vid väggen/taket.
Kan jag koppla trådarna i en fastanslutning? Är det ”godkänt”
Armaturen harven vanlig 230-stickkontakt med relä på sladden.
Tänker att jag fräser in kabelröret i gipsen isf.
Jag antar att det inte är att rekommendera?
Har annars tänkt att jag sätter en infälld kontakt precis där elen från väggen kommer ut men vill helst inte ha en kontakt där.
Lampan tänds från en strömbrytare på väggen så relät på kabeln behövs inte.
Jag tror elektrikern gjorde så iaf 🤷♂️😊
Men tips på hur jag får till detta snyggast skulle uppskattas.
Vill som sagt ha så lite synligt som möjligt förutom armaturen. Inga kontakter & inga kablar synliga helst.
Kabeln går inte att dra ut så mkt mer heller för att lägga en kontakt längre ner precis ovanför bänken.
Blivit lite tokigt men är svårt att tänka på allt innan köket är på plats.
Har en fråga till. Egentligen mer estetiskt men vet inte hur jag ska göra det snyggast?
Drog fram el för en vägglampa innan hela köket byggdes utan att egentligen veta exakt hur jag ville ha det.
Nu har jag lite svårt att veta hur jag ska få till detta snyggast.
Väggen ska tapetseras klart. Lampan som ligger där ska monteras på väggen en bit ner från där elen kommer fram vid väggen/taket.
Kan jag koppla trådarna i en fastanslutning? Är det ”godkänt”
Armaturen harven vanlig 230-stickkontakt med relä på sladden.
Tänker att jag fräser in kabelröret i gipsen isf.
Jag antar att det inte är att rekommendera?
Har annars tänkt att jag sätter en infälld kontakt precis där elen från väggen kommer ut men vill helst inte ha en kontakt där.
Lampan tänds från en strömbrytare på väggen så relät på kabeln behövs inte.
Jag tror elektrikern gjorde så iaf 🤷♂️😊
Men tips på hur jag får till detta snyggast skulle uppskattas.
Vill som sagt ha så lite synligt som möjligt förutom armaturen. Inga kontakter & inga kablar synliga helst.
Kabeln går inte att dra ut så mkt mer heller för att lägga en kontakt längre ner precis ovanför bänken.
Blivit lite tokigt men är svårt att tänka på allt innan köket är på plats.
Redigerat:
Ikea solklintDemmpa skrev:
Ligger på hyllan också på en av bilderna.
Mitt bekymmer är alltså att kabeln från väggen kommer längst upp från taket.
Min undran är om den går att koppla på armaturen direkt? Kan jag ta bort den kabeln som idag hör till armaturen? Den har idag en kontakt & relä på kabeln.
Om inte det är rätt hur gör jag det annars snyggt?
Det finns inget relä på lampsladden, utan det är en helt vanlig sladdströmbrytare.
Om man kollar i monteringsanvisningen så står det att en "behörig" kan/ska byta lampsladden om den är trasig. Alltså ska det gå att byta lampsladden, däremot är det inte säkert att det är "lätt".
Sen är frågan vilken på av kabel som går att ansluta i armaturen, samt hur.
Så en bild på baksidan av armaturen skulle vara bra, även en bild framifrån på lampsockeln.
Om man kollar i monteringsanvisningen så står det att en "behörig" kan/ska byta lampsladden om den är trasig. Alltså ska det gå att byta lampsladden, däremot är det inte säkert att det är "lätt".
Så en bild på baksidan av armaturen skulle vara bra, även en bild framifrån på lampsockeln.
Jag har kollat nu, det går inte att montera bort den gamla kabeln. Inkapslad i sluten plast.K karkka skrev:
Jag måste klippa den & montera den med wago.
Det ska väl inte vara några konstigheter väl?
Jag lägger wagosen inuti/bakom lamphållaren.
Kan ju omöjligt innebära några risker väl?
Koppla rätt är ju inget som kan gå fel med trådarna & skulle det mot förmodan sitta en trafo inkapslad, vilket jag har svårt att tro, så blir det ju exakt samma.
Här är bild på hur armaturen ser ut under. Insvetsad koppling i lampan. Så kabeln går inte att byta.
Råkade svara fel person här ovan, var menat till dig.Demmpa skrev:
Det finns inget relä på lampsladden, utan det är en helt vanlig sladdströmbrytare.
Demmpa skrev:
Ja jag kanske ska sätta en dosa, men kapa kabeln & ordentligt i wago är ok ändå?Ulltand skrev:
Ifall jag skippar kulo alltså
Lampsockeln är öppningsbar, två flärpar på utsidan, så det är inte särskilt svårt att byta kabeln.
Jag hade satt en liten kulodosa uppe vid taket över rörutloppet, sen en kulokabel ner till platsen för armaturen. Hade klippt lampsladden en bit utanför armaturen, och kopplat ihop kulokabeln & lampsladden i lämplig kopplingsplint bakom armaturfoten.
Jag hade satt en liten kulodosa uppe vid taket över rörutloppet, sen en kulokabel ner till platsen för armaturen. Hade klippt lampsladden en bit utanför armaturen, och kopplat ihop kulokabeln & lampsladden i lämplig kopplingsplint bakom armaturfoten.