2 990 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur koppla in rörelsevakt?
Jag har tänkt installera en rörelsevakt i garaget då knapparna sitter dumt till på kvällarna när man kör in med bilen.
Det är just nu tre stycken lamparmaturer i taket som alla styrs av en och samma knapp. Helst av allt vill jag att bara en av dessa ska tändas via en rörelsevakt. Går detta att fixa? Och isåfall hur?
Det är just nu tre stycken lamparmaturer i taket som alla styrs av en och samma knapp. Helst av allt vill jag att bara en av dessa ska tändas via en rörelsevakt. Går detta att fixa? Och isåfall hur?
Det finns rörelsevakter som ser ut som en lampknapp så man kan byta knappen mot en vakt, men då kommer alla tre att tändas. Vill du bara tända en så får du någ dra en till strömkabel till den lampan och sen bryta strömmen på den kabeln med en rörelsevakt. Det kan bli enklare att installera en ny lampa med inbyggd vakt istället.
Tänk även på att du förmodligen inte har nolla nera i brytaren(ev. har du ett vägguttag under brytaren och då finns ju en chans att nollan går igenom brytardosan om det ligger på samma grupp.), så se till att du köper en rörelsevakt som inte kräver nolla.
Underlättar ju att veta hur det ser ut och om du bara vill att en armatur ska tändas behöver du förmodligen dra om lite kabel till dom. Du får ju som sagt komma med lite mer information om du vill ha hjälp.
Underlättar ju att veta hur det ser ut och om du bara vill att en armatur ska tändas behöver du förmodligen dra om lite kabel till dom. Du får ju som sagt komma med lite mer information om du vill ha hjälp.
Klicka här för att svara