Fairlane Fairlane skrev:
Så fungerar det inte. Du kan välja att koppla in den med en fas och nolla eller två faser och nolla.
1 fas och nolla = 230 V för spisen
2 faser och nolla = 400 V mellan faserna, men det är 230 för plattorna då man använder ena fasen och nolla till halva spisen och andra fasen och nolla till andra halvan.

Sen kan man såklart också koppla den utan nolla och få 400 V men det rekommenderas inte om man inte vill bränna sönder sin nyinköpta häll. Dvs nollan måste finnas på plats för den hällen. För en ren 400V spis, som den som TS hade innan så behövs inte nollan.
Aha det är så och därför! Då förstår jag, Tack för Liljeholmen :)
 
Fairlane
returen returen skrev:
om det sitter något nolledarens plats så säger inte detta något mer
är det felkopplat kan det vara livsfarligt
Ingen säger "bara för att det sitter något på nolledarens plats så är det ok".
Om det saknas något på nolledarens plats, känner du att du fortfarande behöver mäta då, eller säger det sig något?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan man INTE hantera en multimeter, då ska man ABSOLUT INTE koppla in den här spisen själv. Totalt LIVSFARLIGT om man inte har koll på den biten.
Om TS skall köpa el mätverktyg skall hen inte köpa sig en multimeter, isåfall en spänningsprovare, lättare hantera och mindre risk göra fel
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen säger "bara för att det sitter något på nolledarens plats så är det ok".
Om det saknas något på nolledarens plats, känner du att du fortfarande behöver mäta då, eller säger det sig något?
jo då flera säger att kolla på nolledaren, som om det var guds allsmäktige.

Mäta är att veta och det absolut snabbaste sättet.

har man inte mätdon eller vet hur de skall användas så leder detta ingen vart, likt ditt inlägg
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det kan ju vara "fulnollat" via jordledaren. Då ser alla mätningar med multimeter bra ut och den gamla 400-voltsspisen funkar, men en ny spis kommer att lösa jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
jo då flera säger att kolla på nolledaren, som om det var guds allsmäktige.
Jag ser inte dem inläggen.
Kan du tala om vilka du tolkar så?
returen returen skrev:
Mäta är att veta och det absolut snabbaste sättet.
Saknar man något att mäta med så är det mycket snabbare att börja med att öppna och titta ifall det saknas en anslutning till nollan. Saknas det så behöver man inte lägga tid på att åka och köpa ett mätinstrument.
returen returen skrev:
har man inte mätdon eller vet hur de skall användas så leder detta ingen vart, likt ditt inlägg
Behöver du ett mätinstrument för att upptäcka att ingen ledare är ansluten? Givetvis måste man kunna mäta också, men dels är det inte särskilt svårt med en spänningsprovare, dels så är det ändå bra med en visuell koll för att se att det är är taget från jord exempelvis.

Att läsa "börja med" som "gör endast" leder ingen vart, likt ditt inlägg.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätning kan bara bekräfta eller dementera förväntat resultat som man inhämtar genom inspektion.
Jag förutsatte även en inspektion av trådarna, missade att skriva det.
Men det ena utesluter väl inte det andra, anser fortfarande att man ska göra en mätning för att verifiera den fysiska inspektionen.
 
  • Ledsen
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan ju vara "fulnollat" via jordledaren. Då ser alla mätningar med multimeter bra ut och den gamla 400-voltsspisen funkar, men en ny spis kommer att lösa jordfelsbrytare.
I fritidshuset vi köpte för några år sedan, såg perilexuttaget märkligt ut. Det var monterat i ca 45 graders vinkel, vridet. Och med utanpåliggande skruv genom plastramen.

Efter köpet kontrollmätte jag uttaget, spisen var en ren 400V spis som inte behövde nolla.

Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte att nollan var ansluten i uttaget, men det visade sig att skyddsjord var inte ansluten. Demontering visade att gröngul var direkt kopplad till nollan, inget var anslutet på jordanslutningen. och hela perilexuttaget var intryckt i en vanlig apparatdosa (troligena har spiden varit ansluten fast till en insats i dosan tidigare). Det går egentligen inte. Men då hade någon kreativt skurit bort ringen från dosan, därmed ökar diametern något, så det gick att pressa in i dosan, men bara vridet 45 grader så att trådarna in till dosan inte skulle vara ivägen. Sedan hade man skruvat fast perilexuttaget i väggen med genomgående skruv genom plastramen. Jordfelsbrytare hade installerats i samband med badrumsrenovering strax före vårt köp. Men eftersom spisen inte behövde nolla så löste inte jordfelsbrytaren ut trots denna felkoppling.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inte dem inläggen.
Kan du tala om vilka du tolkar så?

Saknar man något att mäta med så är det mycket snabbare att börja med att öppna och titta ifall det saknas en anslutning till nollan. Saknas det så behöver man inte lägga tid på att åka och köpa ett mätinstrument.

Behöver du ett mätinstrument för att upptäcka att ingen ledare är ansluten? Givetvis måste man kunna mäta också, men dels är det inte särskilt svårt med en spänningsprovare, dels så är det ändå bra med en visuell koll för att se att det är är taget från jord exempelvis.

Att läsa "börja med" som "gör endast" leder ingen vart, likt ditt inlägg.
söte gud
är du bra på nått?
 
Fairlane
returen returen skrev:
söte gud
är du bra på nått?
Ja, bland annat kan jag se med blotta ögat att nollan saknas om det inte finns en ledare dit, jag måste inte mäta. Det är väl skickligt?

Kan du avgöra om någon kopplat ihop nolla och jord i uttaget genom att bara mäta, eller behöver du titta också?
 
  • Gilla
  • Haha
datja och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, bland annat kan jag se med blotta ögat att nollan saknas om det inte finns en ledare dit, jag måste inte mäta. Det är väl skickligt?

Kan du avgöra om någon kopplat ihop nolla och jord i uttaget genom att bara mäta, eller behöver du titta också?
går att mäta
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
går att mäta
med en multimeter eller späningsprovare?
 
D Dilato skrev:
med en multimeter eller späningsprovare?
multimeter är ju exaktast så
 
returen returen skrev:
multimeter är ju exaktast så
berätta gärna i detalj hur du mäter för att veta om det är ful-nollat via jorden eller tvärtom..utan att titta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
berätta gärna i detalj hur du mäter för att veta om det är ful-nollat via jorden eller tvärtom..utan att titta.
det är förenat med livsfara så att berätta detta här blir ju medhjälp till mord
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.