3 731 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
Hur koppla in ny spis
Aha det är så och därför! Då förstår jag, Tack för LiljeholmenFairlane skrev:
Så fungerar det inte. Du kan välja att koppla in den med en fas och nolla eller två faser och nolla.
1 fas och nolla = 230 V för spisen
2 faser och nolla = 400 V mellan faserna, men det är 230 för plattorna då man använder ena fasen och nolla till halva spisen och andra fasen och nolla till andra halvan.
Sen kan man såklart också koppla den utan nolla och få 400 V men det rekommenderas inte om man inte vill bränna sönder sin nyinköpta häll. Dvs nollan måste finnas på plats för den hällen. För en ren 400V spis, som den som TS hade innan så behövs inte nollan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ingen säger "bara för att det sitter något på nolledarens plats så är det ok".returen skrev:
Om det saknas något på nolledarens plats, känner du att du fortfarande behöver mäta då, eller säger det sig något?
jo då flera säger att kolla på nolledaren, som om det var guds allsmäktige.Fairlane skrev:
Mäta är att veta och det absolut snabbaste sättet.
har man inte mätdon eller vet hur de skall användas så leder detta ingen vart, likt ditt inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag ser inte dem inläggen.returen skrev:
Kan du tala om vilka du tolkar så?
Saknar man något att mäta med så är det mycket snabbare att börja med att öppna och titta ifall det saknas en anslutning till nollan. Saknas det så behöver man inte lägga tid på att åka och köpa ett mätinstrument.returen skrev:
Behöver du ett mätinstrument för att upptäcka att ingen ledare är ansluten? Givetvis måste man kunna mäta också, men dels är det inte särskilt svårt med en spänningsprovare, dels så är det ändå bra med en visuell koll för att se att det är är taget från jord exempelvis.returen skrev:
Att läsa "börja med" som "gör endast" leder ingen vart, likt ditt inlägg.
Jag förutsatte även en inspektion av trådarna, missade att skriva det.Bo.Siltberg skrev:
Men det ena utesluter väl inte det andra, anser fortfarande att man ska göra en mätning för att verifiera den fysiska inspektionen.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
I fritidshuset vi köpte för några år sedan, såg perilexuttaget märkligt ut. Det var monterat i ca 45 graders vinkel, vridet. Och med utanpåliggande skruv genom plastramen.useless skrev:
Efter köpet kontrollmätte jag uttaget, spisen var en ren 400V spis som inte behövde nolla.
Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte att nollan var ansluten i uttaget, men det visade sig att skyddsjord var inte ansluten. Demontering visade att gröngul var direkt kopplad till nollan, inget var anslutet på jordanslutningen. och hela perilexuttaget var intryckt i en vanlig apparatdosa (troligena har spiden varit ansluten fast till en insats i dosan tidigare). Det går egentligen inte. Men då hade någon kreativt skurit bort ringen från dosan, därmed ökar diametern något, så det gick att pressa in i dosan, men bara vridet 45 grader så att trådarna in till dosan inte skulle vara ivägen. Sedan hade man skruvat fast perilexuttaget i väggen med genomgående skruv genom plastramen. Jordfelsbrytare hade installerats i samband med badrumsrenovering strax före vårt köp. Men eftersom spisen inte behövde nolla så löste inte jordfelsbrytaren ut trots denna felkoppling.
söte gudFairlane skrev:
Jag ser inte dem inläggen.
Kan du tala om vilka du tolkar så?
Saknar man något att mäta med så är det mycket snabbare att börja med att öppna och titta ifall det saknas en anslutning till nollan. Saknas det så behöver man inte lägga tid på att åka och köpa ett mätinstrument.
Behöver du ett mätinstrument för att upptäcka att ingen ledare är ansluten? Givetvis måste man kunna mäta också, men dels är det inte särskilt svårt med en spänningsprovare, dels så är det ändå bra med en visuell koll för att se att det är är taget från jord exempelvis.
Att läsa "börja med" som "gör endast" leder ingen vart, likt ditt inlägg.
är du bra på nått?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg