3 731 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
Hur koppla in ny spis
Det står 400V2N~. Bokstaven N betyder att den måste ha nolla, vilket krävs för att den ska få 230 Volt. Utan nolla får den 400 Volt och går sönder.slothy skrev:
Det finns vad jag vet inga spisar vars element kan drivas med antingen med 230 eller 400 Volt med bibehållen funktion. En gammal 400-voltsspis kan man köra på 230 Volt, men då måste man ha mycket tålamod när man lagar mat...
Många frågor som börjar på typ "Om du har ett mätinstrument ..."
Du MÅSTE ha ett mätinstrument så att du kan VERIFIERA till 100% vad som kommer ur trådarna till uttaget!
Finns INGA alternativ till det. När du verifierat trådarna med mätinstrument så kan folk med kunskap här svara på vad som gäller.
Du MÅSTE ha ett mätinstrument så att du kan VERIFIERA till 100% vad som kommer ur trådarna till uttaget!
Finns INGA alternativ till det. När du verifierat trådarna med mätinstrument så kan folk med kunskap här svara på vad som gäller.
Hm. Mja. Kan inte säga att jag behärskar det där. Jag känner mina gränser iaf. Låter elektrikern ta det när hen är här för annat också. Tackar och bugar för ansträngningen att utbilda en stackars okunnig som jaguseless skrev:
Börja med att lossa på perilexuttagskapseln (det i väggen) och se hur ledarna är inkopplade. Lägg gärna upp ett foto på hur det ser ut.B Banksia1337 skrev:Hej, ska byta ut min gamla spis. Så här ser den gamla kontakten och nuvarande eluttag ut.
Har i nuläget 16a i lägenheten och tre säkringar i proppskåpet till spis.
Har jag en, två eller trefas? Vilken spis ska jag köpa? 230v eller 400v? Är det bara att plugga in ny spis?
Tack på förhand!
/Okunnig
[bild][bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Så fungerar det inte. Du kan välja att koppla in den med en fas och nolla eller två faser och nolla.slothy skrev:
1 fas och nolla = 230 V för spisen
2 faser och nolla = 400 V mellan faserna, men det är 230 för plattorna då man använder ena fasen och nolla till halva spisen och andra fasen och nolla till andra halvan.
Sen kan man såklart också koppla den utan nolla och få 400 V men det rekommenderas inte om man inte vill bränna sönder sin nyinköpta häll. Dvs nollan måste finnas på plats för den hällen. För en ren 400V spis, som den som TS hade innan så behövs inte nollan.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Men det är inte livsfarligt att titta på ett uttag. TS undrar om det finns nolla i uttaget. Man kan se om nolltråd saknas.Mats-S skrev:
Hursomhelst: Att plugga in en stickkontakt är inte "LIVSFARLIGT".
om det sitter något nolledarens plats så säger inte detta något merD datja skrev:
är det felkopplat kan det vara livsfarligt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, vi kan inte svara ett skit på en mätning från TS. Mätning ger inga svar. Mätning kan bara bekräfta eller dementera förväntat resultat som man inhämtar genom inspektion.Mats-S skrev:
Man behöver se att det sitter en neutralledare ansluten till stiftet för nollan, och helst se att neutralledaren är korrekt inkopplad i centralen. Därefter man kan mäta om man vill, men det behövs vanligen inte.
Tack för alla svar! Lärorikt. Hade nyss grannen (VVSare) över för annat projekt i badrum och han gav mig numret till en elektrikerkollega som kommer inom imorgon em och slår ett öga på det hela.