slothy slothy skrev:
Jag är ju inte elektriker så därför låter jag en göra det åt mig. Men det står ju inkoppling för 400V, för båda. Om de inte gick på 400, varför kan man då välja? Jag tolkar det som att det går att koppla på 230 eller 400 och spisen känner av och anpassar effekt därefter.
Det står 400V2N~. Bokstaven N betyder att den måste ha nolla, vilket krävs för att den ska få 230 Volt. Utan nolla får den 400 Volt och går sönder.

Det finns vad jag vet inga spisar vars element kan drivas med antingen med 230 eller 400 Volt med bibehållen funktion. En gammal 400-voltsspis kan man köra på 230 Volt, men då måste man ha mycket tålamod när man lagar mat...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Många frågor som börjar på typ "Om du har ett mätinstrument ..."

Du MÅSTE ha ett mätinstrument så att du kan VERIFIERA till 100% vad som kommer ur trådarna till uttaget!
Finns INGA alternativ till det. När du verifierat trådarna med mätinstrument så kan folk med kunskap här svara på vad som gäller.
 
  • Älska
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står 400V2N~. Bokstaven N betyder att den måste ha nolla, vilket krävs för att den ska få 230 Volt. Utan nolla får den 400 Volt och går sönder.
Hm. Mja. Kan inte säga att jag behärskar det där. Jag känner mina gränser iaf. Låter elektrikern ta det när hen är här för annat också. Tackar och bugar för ansträngningen att utbilda en stackars okunnig som jag :). Håller mig till mina inbyggda system. Med <12VDC och mA känns det tryggt igen.
 
D
B Banksia1337 skrev:
Hej, ska byta ut min gamla spis. Så här ser den gamla kontakten och nuvarande eluttag ut.

Har i nuläget 16a i lägenheten och tre säkringar i proppskåpet till spis.

Har jag en, två eller trefas? Vilken spis ska jag köpa? 230v eller 400v? Är det bara att plugga in ny spis?

Tack på förhand!
/Okunnig

[bild][bild]
Börja med att lossa på perilexuttagskapseln (det i väggen) och se hur ledarna är inkopplade. Lägg gärna upp ett foto på hur det ser ut.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
slothy slothy skrev:
Jag är ju inte elektriker så därför låter jag en göra det åt mig. Men det står ju inkoppling för 400V, för båda. Om de inte gick på 400, varför kan man då välja? Jag tolkar det som att det går att koppla på 230 eller 400 och spisen känner av och anpassar effekt därefter.
Så fungerar det inte. Du kan välja att koppla in den med en fas och nolla eller två faser och nolla.
1 fas och nolla = 230 V för spisen
2 faser och nolla = 400 V mellan faserna, men det är 230 för plattorna då man använder ena fasen och nolla till halva spisen och andra fasen och nolla till andra halvan.

Sen kan man såklart också koppla den utan nolla och få 400 V men det rekommenderas inte om man inte vill bränna sönder sin nyinköpta häll. Dvs nollan måste finnas på plats för den hällen. För en ren 400V spis, som den som TS hade innan så behövs inte nollan.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
D datja skrev:
Börja med att lossa på perilexuttagskapseln (det i väggen) och se hur ledarna är inkopplade. Lägg gärna upp ett foto på hur det ser ut.
Nej, börja med att köpa ett mätinstrument, därefter mäta trådarna och sedan lägga upp ett foto med resultatet 👨‍⚖️
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, börja med att köpa ett mätinstrument, däerfter mäta trådarna och sedan lägga upp ett foto med resultatet 👨‍⚖️
Man kan börja med att se om det finns en tråd till neutralplatsen. Om inte behövs inga mätinstrument.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
D datja skrev:
Man kan börja med att se om det finns en tråd till neutralplatsen. Om inte behövs inga mätinstrument.
Nej, varför chansa. Mäter man kan man vara 100.00% säker på vad man har. punkt slut!
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
D
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, varför chansa. Mäter man kan man vara 100.00% säker på vad man har. punkt slut!
Jag beskriver ingen chansning.

Det är lättare för en helt ovan att se avsaknad av en tråd än att hantera en multimeter.
 
Mats-S
D datja skrev:
Jag beskriver ingen chansning.

Det är lättare för en helt ovan att se avsaknad av en tråd än att hantera en multimeter.
Kan man INTE hantera en multimeter, då ska man ABSOLUT INTE koppla in den här spisen själv. Totalt LIVSFARLIGT om man inte har koll på den biten.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
D
Mats-S Mats-S skrev:
Kan man INTE hantera en multimeter, då ska man ABSOLUT INTE koppla in den här spisen själv. Totalt LIVSFARLIGT om man inte har koll på den biten.
Men det är inte livsfarligt att titta på ett uttag. TS undrar om det finns nolla i uttaget. Man kan se om nolltråd saknas.

Hursomhelst: Att plugga in en stickkontakt är inte "LIVSFARLIGT".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Man kan börja med att se om det finns en tråd till neutralplatsen. Om inte behövs inga mätinstrument.
D datja skrev:
Jag beskriver ingen chansning.

Det är lättare för en helt ovan att se avsaknad av en tråd än att hantera en multimeter.
men du får ju inte den informationen du söker
 
D datja skrev:
Men det är inte livsfarligt att titta på ett uttag. TS undrar om det finns nolla i uttaget. Man kan se om nolltråd saknas.

Hursomhelst: Att plugga in en stickkontakt är inte "LIVSFARLIGT".
om det sitter något nolledarens plats så säger inte detta något mer
är det felkopplat kan det vara livsfarligt
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Du MÅSTE ha ett mätinstrument så att du kan VERIFIERA till 100% vad som kommer ur trådarna till uttaget!
Finns INGA alternativ till det. När du verifierat trådarna med mätinstrument så kan folk med kunskap här svara på vad som gäller.
Nej, vi kan inte svara ett skit på en mätning från TS. Mätning ger inga svar. Mätning kan bara bekräfta eller dementera förväntat resultat som man inhämtar genom inspektion.

Man behöver se att det sitter en neutralledare ansluten till stiftet för nollan, och helst se att neutralledaren är korrekt inkopplad i centralen. Därefter man kan mäta om man vill, men det behövs vanligen inte.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Lärorikt. Hade nyss grannen (VVSare) över för annat projekt i badrum och han gav mig numret till en elektrikerkollega som kommer inom imorgon em och slår ett öga på det hela.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.