I praktiken blir det inget problem. En IP44 dosa, behöver inte vara helt tät. Den skall tåla att det stänker vatten på den, inte att den "dyker". OM dosan är skruvad mot väggen så anses det (tydligen) vara tätt nog, med en otät genomföring på baksidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I praktiken blir det inget problem. En IP44 dosa, behöver inte vara helt tät. Den skall tåla att det stänker vatten på den, inte att den "dyker". OM dosan är skruvad mot väggen så anses det (tydligen) vara tätt nog, med en otät genomföring på baksidan.
Okej inte för att ifrågasätta på nåt sätt men vill ju göra rätt så vilka är det som tydligen anser att det är tätt nog genom att skruva dosan mot väggen?
 
Det är svårt att få allting absolut tätt. IPX4 innebär att en icke skadlig mängd vatten får tränga in.

Det är bättre att inte spruta vatten mot dosan, eller ta upp en kondenshål i botten om inte slangen kommer in i nederkant.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Blir det inte konstigheter med IP-klassningen om man gör egna hål istället för att använda förberedda knock outs?
En dosa/lampa ovanför badrumsspegeln brukar sällan behöva högre kapslingsklass än IP21.
 
  • Gilla
CarlLunk och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I praktiken blir det inget problem. En IP44 dosa, behöver inte vara helt tät. Den skall tåla att det stänker vatten på den, inte att den "dyker". OM dosan är skruvad mot väggen så anses det (tydligen) vara tätt nog, med en otät genomföring på baksidan.
Tack. Brukar kopplingsdosor ha någon inbyggd dragavlastning, typ strypnippel?
 
C CarlLunk skrev:
Tack. Brukar kopplingsdosor ha någon inbyggd dragavlastning, typ strypnippel?
Nej inte en vanlig kopplingsdosa. Ska du ha dragavlastning är det antagligen någon form av anslutningsdosa du bör ha. Ett exempel bland många:

https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2

Vit anslutningsdosa av polykarbonat, för spis och diskmaskin. Skruvmontering ovanpå apparatdosa, med dragavlastningar och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte en vanlig kopplingsdosa. Ska du ha dragavlastning är det antagligen någon form av anslutningsdosa du bör ha. Ett exempel bland många:

[länk]

[bild]
Jag trodde det var ett krav att iallafall dragavlasta lampans kabel in i dosan
 
C CarlLunk skrev:
Jag trodde det var ett krav att iallafall dragavlasta lampans kabel in i dosan
Inte om det är en fast installation med klamrad kabel. Men jag gissar att det är en klen anslutningssladd du ska ansluta i dosan och då skadar det inte med en avlastning.
 
useless useless skrev:
Inte om det är en fast installation med klamrad kabel. Men jag gissar att det är en klen anslutningssladd du ska ansluta i dosan och då skadar det inte med en avlastning.
Godtas att kabeln ligger i kabelkanal och inte mekaniskt kan påverkas eller om jag klamrar fast lampans anslutningssladd?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.